virgovoyager Startet 6.Juli.2004 Del på Facebook Startet 6.Juli.2004 Noen som har god greie på påhengsmotorer her? Har en Suzuki 8hk mellom 84-87 tror jeg. Den har ligget ute en vinter og stemplene og det hjulet på toppen (drivhjulet heter det kanskje? ) har låst seg helt fast. Har prøvd å la det ligge rustfjerner oppe på stemplene over tid og banket på dem noen dager etter, men sitter fortsatt dønn fast. Nå har jeg tatt med motoren hjem og prøvd å skru den opp og dele den, men skruene er tydelig så rustet og gamle at di bare knekker, så har gitt opp dette.. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hva med å sende den på verksted? Bor du i Tønsberg så anbefaler jeg Frode Dahl Motorverksted på Tjøme. Litt sent i sesongen men hyler du høyt og lenge har den tilbake i august med litt flaks. Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Nei verksted blir for dyrt, har kjøpt meg ny motor for sesongen, bare tenkte å prøve å få liv i den, klarer jeg ikke det blir det vel dynga. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hvis den har satt seg i løpet av en vinter kan det tyde på at det har vært saltvann i den i utgangspunktet. Da kan lagre etc. være historie. Siden du ikke har noe å tape kan du jo forsøke å gi svinghjulet en skikkelig smell med skrutrekker og hammer. (dersom det er startkrans eller noe annet å sette skrutrekkeren imot). Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hvis den har satt seg i løpet av en vinter kan det tyde på at det har vært saltvann i den i utgangspunktet. Da kan lagre etc. være historie. Siden du ikke har noe å tape kan du jo forsøke å gi svinghjulet en skikkelig smell med skrutrekker og hammer. (dersom det er startkrans eller noe annet å sette skrutrekkeren imot). Har allerede prøvd det også desverre, både banket og tatt spenntak. Får såvidt en bevegelse...Fatter ikke hvordan det kan ha festet seg så j.....g Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hadde et lignende problem en gang, skrudde av toppen og fyllte den opp med 2 taktsolje som den sto med i noen dager. Smidde meg en trekubbe som akkurat gikk ned i sylinderen, ga den noen rapp med en tung hammer. Stemplet løstnet, dro så i snora med oljen i slik at den fikk en fin oljehinne. Tømmte av overfladig olje, skrudde hele greia sammen og starta opp. Brukte den 8 hk yammaha`n i 2 år etter dette. Solgte så båten og motoren, og den gikk i mange år etter dette... Tror jeg var veldig heldig jeg, var bare 13 år den gang... ;-) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
virgovoyager Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hadde et lignende problem en gang, skrudde av toppen og fyllte den opp med 2 taktsolje som den sto med i noen dager. Smidde meg en trekubbe som akkurat gikk ned i sylinderen, ga den noen rapp med en tung hammer. Stemplet løstnet, dro så i snora med oljen i slik at den fikk en fin oljehinne. Tømmte av overfladig olje, skrudde hele greia sammen og starta opp. Brukte den 8 hk yammaha`n i 2 år etter dette. Solgte så båten og motoren, og den gikk i mange år etter dette... Tror jeg var veldig heldig jeg, var bare 13 år den gang... ;-) Ja, har plukket opp dette trikset jeg også, men funket nok ikke her... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Jeg brukte en boks med 5-56 (verktøykasse på boks) i cylindrene på en 25hk jeg hadde en gang som hadde satt seg, sprutet i en halv boks på hver cylinder og så ventet jeg til dagen etter, da løsnet den lett som et spett :) Men det kan godt hende at du må ta i litt selv om du bruker denne metoden, den kan også sitte i lagerne og da blir det litt værre å få den løs, kanskje en boks med 5-56 i innsuget kan hjelpe på lagrene om den får kommet seg ned i veiva via innsuget og virket litt der også. Jeg ville nå spandert 2 bokser med 5-56 før jeg hadde gitt opp Kanskje jeg hadde prøvd CRC rustløser også, bare sånn for å sette prikken over i-en. Lykke til! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
virgovoyager Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Jeg brukte en boks med 5-56 (verktøykasse på boks) i cylindrene på en 25hk jeg hadde en gang som hadde satt seg, sprutet i en halv boks på hver cylinder og så ventet jeg til dagen etter, da løsnet den lett som et spett :) Men det kan godt hende at du må ta i litt selv om du bruker denne metoden, den kan også sitte i lagerne og da blir det litt værre å få den løs, kanskje en boks med 5-56 i innsuget kan hjelpe på lagrene om den får kommet seg ned i veiva via innsuget og virket litt der også. Jeg ville nå spandert 2 bokser med 5-56 før jeg hadde gitt opp Kanskje jeg hadde prøvd CRC rustløser også, bare sånn for å sette prikken over i-en. Lykke til! Bare sprute inn masse i bensininnsuget altså? Tok en titt på hjemmesiden din foresten. Likte båten din, meget pen!! Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Bare sprute inn masse i bensininnsuget altså? Tok en titt på hjemmesiden din foresten. Likte båten din, meget pen!! En halv flaske i hver cylinder via tennplugghullet, og en flaske inn i innsuget via forgasseren om det en slik lang sprutedyse på boksen sånn at det ikke havner i forgasseren, og la det virke til dagen etter gjerne. Takker for komplimentet om båten, du vet det varmer nå som sommeren er kald Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Slagskibet Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Å sånn ja. Har hatt stor suksess med å slå stemplene løs med en hammer og vedkubbe. Sitter det helt ille så kan du ta av toppen og gi på litt lurium på box.Cola feks er ypperlig. La det stå over natta før du går brutalt til verks med handslegge Sitér dette innlegget Link to post
virgovoyager Svart 7.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Får fortsette å prøve da Er ikke helt ferdig med den nye båten enda heller, så nok å drive med for tiden.. Antakelig kommer jomfruturen i kveld.. det blir morro Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hei Virgovoyager. Det som funker MEGET bra er diesel i sylindrene, og la det virke et pa døgn. Personlig hadde jeg latt den gå på dynga da den sansynligvis kommer til å gi deg utgifter og magesår . Disse gamle motorene er helt j..lig å få iorden når de først setter seg . Stålboltene irrer fast i alminiumen og gjengene blir gjerne med ut og det er bare r..a. :flag: Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
virgovoyager Svart 7.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Ja får bare prøve meg fram med både cola og diesel også da... og masse banking, sikkert mange fornøyde naboer ettersom jeg har dratt motoren opp i blokkleiligheten min Ja du har nok rett Heira, sannsynligvis ender det med dynga... gidder ikke bruke penger på den iallefall.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.