Jump to content

NB 840 eller NB 8700, fordeler og ulemper


TrondT

Recommended Posts

Som tittelen sier, vi planlegger og bytte båt og har kommet til at de to nevnte 90-talls modeller er de mest aktuelle kandidatene.

Hva er da fordelen med den ene kontra den andre?

 

I utgangspunktet vil vi ha lukket båt med min. 4 køyer, fast aksling og marsjfart rundt 15 knop ferielastet. Eldre enn 1990 er heller ikke veldig aktuelt.

Maxpris rundt 800

 

Erfaringer og meninger og eventuelle alternativer jeg ikke har tenkt på mottas med takk.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

NB er veldig gode båter.840 er en helplaner med enormt med plass innvendig.8700 er en halvplaner som virker trangere innvendig ,men har en enorm dekksplass.

Ett minus med 840 den slår litt i motsjø pga sin bredde,men det er kun å slakke av litt så er dette ingen problem.840 Har en bedre sittegruppe da denne er på babord side,der passasjerer får se fremover uten hindring.På 8700 ser du i ryggen på skipperen da denne har sittegruppe på styrbord side med vendbart sete i styreposisjon.Har en 840 selv og har vurdert å selge pga trefotsyken men må opp 6 fot for å få like god plass,og da er prisen der etter :nonod:

Link to post
Share on other sites

Klippet ut dette fra en test av NB840 mrk uthevet tekst

 

NB-840 må kunne karakteriseres som Norges største 28-foter! Legger du til for baugspyd og badeplattform bygger den hele 31 fot. Du finner kanskje tilsvarende båter med smekrere linjer, men ingen med så generøse plassforhold.

 

En ren hytte på sjøen med planende skrog og stor bredde, som gjør den til den ideelle familebåt! Stor lukket cabin som kan leveres med skyveluke eller flybridge. I cabinen finner du en romslig u-formet dekksalong, bord med egen plass for sjøkart, innholdsrik pentry og en elegant styrekonsoll.

 

Vi har fått plass til en egen sovecabin under dekk med dobbeltkøye og stort garderobeskap. Foran kan du velge mellom to utgaver: Benker og bord som på planløsning, eller dobbeltkøye på babord side.

 

NB-840 leveres som standard med hekkaggregat, men kan også fåes med fast aksel.

Link to post
Share on other sites

Har den dobbeltkøyen plass nok til to voksne, eller havner de voksne i stikkøyen? er det i såfall plass til minsten fremme der på en eller annen måte?

Vi er to voksne, to tenåringer og en attpåklatt på vel 2 som skal sove. ser ikke helt for meg hvordan det skal løses uten å re opp oppe i salongen?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Har den dobbeltkøyen plass nok til to voksne, eller havner de voksne i stikkøyen? er det i såfall plass til minsten fremme der på en eller annen måte?

Vi er to voksne, to tenåringer og en attpåklatt på vel 2 som skal sove. ser ikke helt for meg hvordan det skal løses uten å re opp oppe i salongen?

 

TrondT

 

Køya forut er skikkelig romslig 2 voksne og en 2 åring går fint der,har selv 2 tenåringer som ligger i stikkcabin,går veldig bra når de er på bølgelengde,men den begynner etter hvert å bli litt trangt.Alternativet er å bruke salong oppe.

Link to post
Share on other sites

Vurderte også 8700 (mest pga av den store dekksplassen) før jeg kjøpte 840,og min personlige mening er at jeg tok ett rett valg.Men smak og behag er forskjellig.En båt i den størrelse men sånn plass innvendig finnes ikke,vi har brukt den enormt mye b.a til ferier der vi har gått rundt kysten i over 3 uker i strekk uten å føle at dette er trangt.Og husk vi snakker om en båt på 28 fot (31 fot med plattform og baugspyd)Lykke til med valget,send meg gjerne en IM viss du lurer på noe underveis om det skulle bli en 840

 

mvh

Gas

Redigert av Gas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.840 Har en bedre sittegruppe da denne er på babord side,der passasjerer får se fremover uten hindring.På 8700 ser du i ryggen på skipperen da denne har sittegruppe på styrbord side med vendbart sete i styreposisjon.

 

Ganske uenig med deg. NB 8700 har dobbeltsete og et enkelt sete i fartretningen med meget godt utsyn.

Toalettet er større og bedre enn 840. Salongen er ellers ganske lik i størresle. Bredden på båten er lik 3.30m.

Det er bedre plass til instrumenter/TV etc i 8700.

Akterdekket er større i 8700. Det er der man er mest sommerstid.

8700 er en mye nyere konstruksjon.

 

840 har bedre kabinplass nede, men plassen oppe er det ikke mye forskjell på.

Mulig også skapplass i kabinen er bedre i 840

840 fåes med drev som gir bedre fartsresurser det får man ikke på 8700, kun fast aksel

 

Har vært i samme situasjon der jeg har sammenliknet tett mange båter av lukket type. Ta gjerne et titt på bildene fra min båt som ligger til salg på FINN og sammenlikne med andre typer på FINN. Se forskjellene. FINN KODE ER: 18991680

 

Vurderer å bytte vår 8700 og har satt den til salgs. Mest for å sjekk markedet, men har alltid lyst og prøve noe nytt etter en del sesonger. Kona er som vanlig uening :rolleyes:

 

 

Tillagt:

 

En annen fordel med toalett oppe er stor takhøyde. Bare noe centimeter slange rett ned til spetiktank (lite vannforbruk). 2 trinns vifte i taket for ventilering av toalett.

 

870 er lik 8700 bortsett fra takkonstruksjonen som er noe endret. Fra 2007 og senere har de også forlenget bunnen litt lenger akterover. Båten har nok også blitt en del tyngre.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder køyeplass i 8700 kontra 840 så vet jeg ikke hvor stor stikkkabinen på 840 er. På vår 8700 ligger jeg og kona fint i den og vi er ikke spesielt slanke :lol: . Jeg er 90+. I enkeltkøyene er det bra plass. En ting som noen kan oppfattes som ulempe er at det ikke er noen dører i kabinen på 8700, bare gardinforheng. Flere jeg kjenner med båttyper med dør har imidlertid ofte den åpen. Kan bli litt hermetisk i så "små" båter og ha den lukket. Når det er varmt ute er det fint å ligge nede i kabinen der det er svalt. På lukkede båter får man en aha opplevelse når man står opp om morgenen og åpner døra ut der temperaturen er veldig mye høyere sommerstid.

 

Vi ligger også med hode inn(akterover) i vår stikkabin. Vi synes det er best, og har prøvd begge deler. Enkelt og komme inn/ut uten å rulle seg over hverandre. En annen ting som er ok med stikkøya er at når man bruker varmeren så får man lunk under stikkøya. Det er jo varmluftuttak også til kabinen både fra defroster og dieselvarmer, men siden dieselvarmer står plassert i samme rom som ender opp sideveis under stikkøya så blir den også lun og varm på høsten.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nb870 er veldig lik 840 innredningsmessig i 8700 er salongen på motsatt side(styrbord)med vendbar to seter i styreposisjon.870 har toalett nede på SB side og 8700 har toalett rett innfor dør fra dekk på BB side.8700 har større dekksplass en 870

 

Nej, 870 har lika stort akterdäck som 8700 - det är samma skrov. (Det senaste året har det dock ändrats lite under vattenlinjen längst i aktern för att klara av båtens ökade vikt). Takutsticket är större på 870 än 8700.

 

De första årens 870 (2002-) var helt enkelt ett 8700-skrov (med påskruvat bärplan för att inte gräva ner sig), samma överbyggnad som 8700 men ett annat tak och innerliner mer lik 840. Sedan 8700 gick ur produktion ändrade man formen för övre halvan så att 870 fick dörr till badbryggan och 8700:s gamla toalettutrymme blev mindre med en hylla på akterdäcket istället. Om jag inte tar fel höjde man fördäck en aning också för att förbättra ståhöjden på toaletten.

Och för ett par år sedan förlängde man skrovet under vattenlinjen och tog bort den knepiga "indragningen". När man körde en 870 uppe i plan var den nämligen inte speciellt stabil, eftersom det inte fanns något att "stå på" längst bak i aktern - skrovet slutade långt före överbyggnaden. Jag har några bekanta som monterade QL:s "draperier" istället för trimplan på sin 870, och utan riktiga trimplan så tenderade båten att lägga sig åt sidan istället. Men varvet har som sagt rättat till detta på den nu allt tyngre 870-modellen (som nu även kan fås med balkong :nonod: ).

 

870 har i princip samma inre disponering som 840, men är möjligen lite trängre på toaletten. Som standard finns ingen dörr till stickkojen utan det är draperier (=sparar plats).

 

840 är som nämnts helplanande både med rak axel och drev. Även 870/8700 planar upp helt med tillräckligt stor motor, men då dessa har köl som alltid är mer eller mindre kvar i vattnet, så går de mer oekonomiskt än en 840 i planingsfart.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en 840 med drevløsning, og har selv bygd opp dobbeltkøy foran, med mye ekstra skapplass. Er veldig godt fornøyd med båttypen, og synes ikke at slag i motsjø er noe problem i det hele tatt. Skroget er planende, men det geniale er at båten faktisk nesten ikke har planingsterskel! Jeg kan fint marsje båten allerede fra 12 - 14 knop og oppover til full fart på ca 29 knop. Båten har et forbruk på 31 - 35 l / time ved marsjfart på 20 - 24 kn., alt etter last etc.

Har ikke erfaring med 870/8700, men ut fra hva jeg har sett virker forkabinen å være mye mindre enn på 840, etter hva jeg hart sett kun med kort V-køye foran, uten mulighet for fullgod dobbeltkøy. Her er 840 overlegen, men som dere nevner, det tar 870/8700 igjen på dekksplass bak...

Genial i mine øyne er også den gigantiske skyveluka i taket på min classicmodell. Du slipper virkelig sommeren inn på godværsdagene!

 

Tre ting jeg savner mest med min båt:

- Forovervendt sete foran på babord side i salongen.

- Innvendig skikkelig dusjløsning.

- Full luke ut til badeplattform.

 

Lykke til med valget! :yesnod:

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, når jeg skriver at 870 og 8700 er like borsett fra takkonstruksjon er det utvendig båt jeg mener. Det er også andre detaljer som skiller, og nye 870 har forlenget bunnen.

Innvendig er de forskjellige og det er som du skriver at 870 har blitt mer lik 840 i innredningsløsning, men akterdekk er fremdeles like stort som på 8700.

840 er en fin båt synes jeg, men til oss passet 8700 bedre. Vi, som de fleste andre bruker uteplassen mye og da er det bra med god plass.

Drev på slik båt har jeg forsøkt etter beste evne å skygge unna. Det gir større utgifter, og det er fakta.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen av NB`s modeller har V-gear såvidt meg bekjent. Noen få andre som SUN33 o.l. har v-gear alternativ i tillegg til drev. Hvilken båt vurderer du med V-gear?

 

Jeg kjenner ikke spesielt til V-gear, eller V-drev som noen kaller det. Sikert brukbar løsning, men ikke så vanlig. Det viktigste er at du finner en båt som passer. At motor også er av anerkjent merke betyr i hverttfall mye for meg, og sikkert for hvor lett den er å slege til ok pris igjen.

Enkelte modeller på noen merker bør man passe seg mer for enn andre. Jeg blar f.eks over alt av VP D-motorer og common rail Yanmar når jeg søker. Ukurrante merker likeså. Har lyst på større båt, men tror jeg ender opp med den jeg har. Den liker jeg veldig godt, men så er det det lysten :rolleyes:

 

Sletter min annonse nå etter snaue 2 uker - får se om lysten på bytte er der til våren.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da lærte jeg noe nytt. Trodde NB840 har strak aksel eller utenbords drev. V-gear gjør vel at motoren kan plasseres lengre akterover enn med vanlig gear.

Båten i linken ser jo grei ut den. Trenger kanskje montere en ankervinsj, og litt annet?

 

Ja, jeg har slettet min annonse. Den har stått i snaue 2 uker. Har saumfart på FINN samtidig for å lete etter en ny båt til oss. Fant ut at vi beholder NB`n.

Kona er fornøyd, og jeg får heller roe meg ned litt mht båtbytte. En god del båter til salgs, men de fleste interresante har som meg satt en minste pris og må på ingen måte selge. 3-fot syken ser ut til å være utbredt :lol:

 

Har nå byttet olje og filltre og vil ta av kallesje idag og klargjøre for opptak snart.

 

Lykke til med letingen etter ny båt. Hvis du lurer på noe med NB8700 så er det bare å sende meg en IM så skal jeg svare så godt jeg kan. Har jo hatt den noen sesonger og kjenner til det meste både positivt og negativt. PS! alle båter har noen negative sider også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...