Jump to content

Veivhuslufting KAD44, hvor skal slangen gå?


Aquadoren

Recommended Posts

Jeg har en slange som kommer ut fra ventildekslet som jeg antar er den som kalles veivhuslufting. Slangen går ned i et filter/boks nede på babord side av motoren. Slangen ut fra boksen/filteret ligger løst bak i motorrommet...hvor er det meningen denne skal ende? Båten står hos VP-verksted og mekaniker mener slangen skal festes/inn en eller annen plass men vet ikke hvor foreløpig.....

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Antagelig i luftfilteret? Det gjør den ihvertfall på de andre 41+ variantene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Samme mekaniker ja.....ikke særlig beroligende....ikke visste han max turtall og ikke visste han hva turbotrykk skulle være....men skulle finne ut..

Om den skal inn på luftfilteret, skal den inn på en tilkobling da, kan ikke se noe på tegningene til luftfilteret...heller ikke på 41-motoren

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Om eg ikkje husker heilt feil, så skal den vere på ein tapp mellom luftfilter og turbo. Men mulig at den er montert vekk hos deg av en eller annen grunn. Om du ikkje finner nokon tilkobling for slangen, så kan du bare finne deg ei flaske eller ei kanne som passer til formålet og stikke slangen ned i, då slepp du griseri i motorrommet.

Det virker også som du har fått ein mekaniker som ikkje kjenner motoren godt, men det trenger ikkje å vere negativt, han kan vere flink å skru og er kansje nyansatt hos firmaet.

Link to post
Share on other sites

Gjør som bellen sier, det finnes ingen plass og sette denne slangen. Jeg har en TAMD 300 der var slangen bare kveilet rundt motoren. En nabo i hamna har kadd 44 der er det like dan. Boksen/filtre du beskriver er en liten separatordings som gjør at hvis det skulle komme en oljeskvett i luftinga, så renner den tilbake i bunnpanna.

Link to post
Share on other sites

Enig med bellen, han kan være en flink mekaniker selv om han ikke kjenner maskinen din så godt. At han vil undersøke saker og ting før han fullfører jobben er bare positivt, et godt tegn på at han tar jobben seriøst og vil at du som kunde skal bli fornøyd. Jeg er selv mekaniker og seiler i dag til sjøss som maskinist og jeg kan bare si en ting. Uten tilgang til manualer for maskineri jeg driver service og vedlikehold på så hadde tabbekvoten vært høy. Med min grunnleggende mekaniske bakgrunn og forståelse for at jeg ikke kan alt så kommer jeg langt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...