Jump to content

Gassbysse


Regent

Recommended Posts

Har et tobluss gassbysse med stekeovn. Har problemer med å få blusset i stekeovnen til å brenne, det tenner fint, men så snart jeg slipper regulatorventilen så slukker det igjen.

Det virker som om det kan være flammeføleren (eller hva det nå heter) som ikke indikerer at det er fyr på blusset. Er det noen som har erfaring med lignende? Er det vanskelig å skifte?

Koster det skjorta?

Takker for hjelpen på forhånd, da jeg er sikker på at det er noen der ute som kan gi gode råd

 

:rolleyes:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hmmm, det var da svært så unormalt: 2 år og ingen svar :blush:

 

På de fleste gasskomfyrer er en ventil inne i krana som stenger for gassen når blusset er kaldt. Trykker du inn knotten overstyres ventilen. Poenget er å stenge gassen om flammen skulle blåse ut. Sannsynligvis er det magnetventilen og ikke flammeføleren som er kaputt. På Eno komfyrer er det i alle fall svært så enkelt å skifte ventilen og jeg mener den koster rundt et par hundrelapper.

 

1: Brennere og deksler må demonteres for å komme til baksiden av kranen.

2: Skru ut kobberrøret som går til flammevakten.

3: Skru ut mutter/endehylse som flammeføleren sto i.

4: Da ligger magnetventilen løst inne i i enden av krana og kan lett plukkes ut.

 

Montering blir motsatt av demontering. Etter du har satt sammen og satt på gassen må du sjekke med såpevann at alle forbindelser er tette. Tenn blusset og sjekk lekkasjer en gang til...

 

Er du usikker på denslags skruing så finnes der nok en eller annen reparatør som kan ta seg en tur ombord. Bør være rimelig kjapt gjort...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har du undersøkt at det faktisk er flamme akkurat der flammeføleren sitter.

Jeg har opplevd at det brant bra ellers på "U"en, men ikke der føleren satt, fordi hullene der hadde tettet seg.

 

Ellers så har ny dyse til stekovnen gjort at det nå igjen kan serveres frokost med varme rundstykker ombord :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...