SUN33-Fantine Startet 25.September.2009 Del på Facebook Startet 25.September.2009 Eg skal skifte kjøleveske på min mercruiser 4,2l d-tronic og i den forbindelse ringte eg til ein forhandlar for å få pris. Dei skulde ha 490.- kroner for 5 liter ferdigblanda. Dette synst eg er kjempe dyrt serlig når eg må ha 13 liter. Er det nokon som kan anbefale meg ei rimligare kjøleveske som eg kan bruke ? Er det nokon som veit om biltema eller felleskjøpet si kjøleveske kan brukast ? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 hvilken farge ska du ha da? blå rød gul grønn... uansett, du kan handle dette på enhver bilutstyrsbutikk i alle farger. Koster knappe 300.- for 5 liter konsentrat på Bilxtra. Som da gir 10 liter ferdig vare. Om du skal ha vanlig blå kan du kjøpe på Biltema. 350.- for 12 liter konsentrat. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er bare det at de forskjellige fargene betegner forskjellig kvaliteter. Forholdet blir debatert her hver eneste høst. Det viktige er å vite hva man skal bruke om man har aluminium i kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Og hva skal man bruke da? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
mateco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Det er bare det at de forskjellige fargene betegner forskjellig kvaliteter. Forholdet blir debatert her hver eneste høst. Det viktige er å vite hva man skal bruke om man har aluminium i kretsen. Og hvor har du denne påstanden ifra Hulda? Kan du samtidig spesifisere farge og bruksområdet? Bl.a. så har VP idag en gul-grønn kjøleblanding mot tidligere rød!! Felleskjøpet forhandler en BLÅ kjølevæske godkjent for "alle" typer motorer, inkludert kjølekretser med aluminiums legeringer! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bearded Beast Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Det er forskjellig kvalitet på de forskjellige fargene, var derfor eg nevnte det slik. Og alle fåes hos en bilutstyrsbutikk til en langt billigere penge enn en båtutstyrsbutikk, merkelig det der ;) Aner ikkje ka de forskjellige inneholder og ikkje spiller det så stor rolle heller vel? men nå er det engang farget slik man vet hva man skal ha uten å være noe spess kyndig. Om man har rød så må man for all del ikkje blande med andre farger. Men for å slippe huske hvilken som var hva så er det enkleste å bare lavære blande forskjellige farger iallefall. ! Man kan fint bruke blå på aluminium men om man nå har noe annet så er nå det enkleste å bare fortsett med akkurat det :) De andre fargene har lenger levetid enn den gode gamle blå som visst anbefales byttes etter 2 år. Redigert 26.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Bruker den røde fra Biltema til min D636 BMW med alu topper. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Dette er vel snakk om den quicksilver blandingen. Grunnen til prisen mener jeg er at de har fjernet all kalk og andre urenheter. Samt lagt til korrosjonsbeskyttende stoffer. Har denne motoren platekjølere? (som de opprinnelige Mercruiser/BMW motorene) I så fall er den mye mer utsatt for redusert kjøling grunnet kalkavsetninger. I tillegg må man passe på å bruke silikatfritt frostvæske. Biltema selger dette i 1 litersflasker konsentrat. Har fundert litt på om batterivann har fått samme behandling (urenheter fjernet). I så fall vil jeg starte å bruke batterivann + silikatfri kjølevæske i min D636. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) Inlegget kom visst to ganger. Åssen sletter jeg? Redigert 26.September.2009 av Snodset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Batterivann skal være destillert og dermed helt uten noe annet enn H2O. Hvis du ikke får tak i destillert vann kan jeg godt lage noen liter til deg,da jeg har utstyr til det i kjelleren. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ansgar Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 har jeg forstått det riktig hvis jeg tror at jeg kan bruke Biltema sin kjølevæske den silikat frie og blande den ut med batterivann 50/50 slik flasken sier. Har mercruiser 4,2 d-tronic. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Man har jo også Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant som kan blandes med andre kjølevæsker og varer evig hvis den brukes alene. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) hehe, kan du lage litt "batterivann" til meg også Nomen?? Redigert 27.Mars.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Her var så mange svar at du kan bli forvirret av mindre. Fasit: bruk rød eks. G30 Long Life frostvæske i 40 % blanding, du gjør aldri noe feil da, uansett motor. Selv om du kan bruke blå på enkelte motorer, så er det alltid best med silikatfri rød. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Så den blå er uheldig for aluminium, er det sånn å forstå? Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 alltid best med silikatfri rød. hva er best å blande den røde ut med? vanlig vann etter batterivann? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) nei den blå er ikkje uheldig for aluminium. Aluminium i motor kom 50 år før den røde frostvæska. var vel vw som begynte med dette for å forlenge skifteintervall Redigert 27.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 nei den blå er ikkje uheldig for aluminium. Feil !!! Har hatt en crosser som hadde blå væske som tæret bort aluminiumen i pumpehuset. blå går somregel greit men er aluminiumen ikke av beste kvalitet forringes den fort. Hadde solgt crosser når dette ble oppdaget, motoren så helt markspist ut i aluminiumen og vann piplet inn i gearhus. Måtte pent gi avslag på dette og ved undersøking av grunn ble jeg forklart det med frostvæsken på 3 forskjellige verksteder. Bruk rød type da er du sikker da denne går til begge motorer, kjedeligt med havari om noen år da du skulle spare en 50lapp. betalte 250kr på bilutstyr i hfs for 4l konsentrat. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 om legeringen er så dårlig at glykol tærer den opp så skal det stått i bruksanvisningen at en spesiell type må brukes Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 (redigert) Har du lyst til å bytte forstveske hvert annet år bruker du blå. Synes du ikke de er så morsomt bruker du rød forstveske som du bytter hvert 5 år. Om du vil være skikkelig grundig kjøper du batterivann og bruker et når du blander ut frostvesken. Forskjellige fabrikanter bruker forskjellig farve på frostvesken gul/grønn/rød etc. for å gjøre oss forbrukere usikre slik at vi kjøper "original" frostveske når vi skal bytte. Redigert 27.Mars.2010 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Kombinasjonen rød væske og aluminium virker noe "oppskrytt". Har en veteranbil ( rover:-) Med aluminium i kjølekretsen, den vet ingenting om rød kjølevæske. Holder tett etter 64 år, med blå kjølevæske;.) Dessuten "orginal / fabrikantens" kjølevæske?.... Har motorfabrikanter begynt å lage kjølevæske? Eller motorolje, filter, diesel, vannpumper, dynamoer, startmotorer, ......eller, eller..... Nopp, de lager motorblokker. resten kjøper de "rundomkring"..... Sitér dette innlegget Link to post
jonemm Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hvorfor ikke bruke det som står i instruksjonsboka? Da slipper du alle disse mer eller mindre velmente rådene! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Hvorfor ikke bruke det som står i instruksjonsboka? utifra hva han spør om så synes han det er dyrt med orginal frostvæsken siden han skal ha 13liter. en del å spare inn her med å kjøpe ifra alternativ leverandør. blir som med motorolje, samme egenskaper i tall/bokstaver men totalt forskjellig pris i båtbutikk kontra mekonomen ol. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 27.Mars.2010 Del på Facebook Svart 27.Mars.2010 Har mercruiser 4,2 d-tronic. Sjekk om motoren har platekjølere mellom sjøvann og ferskvann. Har den det ville jeg unngått vanlig springvann til å blande ut da kalkavsetninger fort vil redusere kjølingen. Regner med manualen ber deg kjøpe 12 liter ferdigblandet quicksilver væske til et par hundrelapper /liter? Det må jo være en grunn til at de vil prakke på deg sitt eget vann mener jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Grunnen til prisen mener jeg er at de har fjernet all kalk og andre urenheter. Samt lagt til korrosjonsbeskyttende stoffer. Har denne motoren platekjølere? I så fall er den mye mer utsatt for redusert kjøling grunnet kalkavsetninger. Har fundert litt på om batterivann har fått samme behandling (urenheter fjernet). I så fall vil jeg starte å bruke batterivann + silikatfri kjølevæske i min D636. hva er best å blande den røde ut med? vanlig vann etter batterivann? Om du vil være skikkelig grundig kjøper du batterivann og bruker et når du blander ut frostvesken. Sjekk om motoren har platekjølere mellom sjøvann og ferskvann. Har den det ville jeg unngått vanlig springvann til å blande ut da kalkavsetninger fort vil redusere kjølingen. Hvor mye kalk og andre urenheter er det i 6,5 liter springvann i forhold til X tusen liter sjøvann? Det er vel på sjøvannsiden avleiringsproblematikken er nevneverdig, eller....? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.