Jump to content

Kjøleveske alternativ til motorfabrikantens ?


SUN33-Fantine

Recommended Posts

Eg skal skifte kjøleveske på min mercruiser 4,2l d-tronic og i den forbindelse ringte eg til ein forhandlar for å få pris. Dei skulde ha 490.- kroner for 5 liter ferdigblanda. Dette synst eg er kjempe dyrt serlig når eg må ha 13 liter. Er det nokon som kan anbefale meg ei rimligare kjøleveske som eg kan bruke ? Er det nokon som veit om biltema eller felleskjøpet si kjøleveske kan brukast ?

Link to post
Share on other sites

hvilken farge ska du ha da? blå rød gul grønn... uansett, du kan handle dette på enhver bilutstyrsbutikk i alle farger. Koster knappe 300.- for 5 liter konsentrat på Bilxtra. Som da gir 10 liter ferdig vare. Om du skal ha vanlig blå kan du kjøpe på Biltema. 350.- for 12 liter konsentrat.

Link to post
Share on other sites

Det er bare det at de forskjellige fargene betegner forskjellig kvaliteter. Forholdet blir debatert her hver eneste høst. Det viktige er å vite hva man skal bruke om man har aluminium i kretsen.

 

Og hvor har du denne påstanden ifra Hulda?

Kan du samtidig spesifisere farge og bruksområdet?

 

Bl.a. så har VP idag en gul-grønn kjøleblanding mot tidligere rød!!

 

Felleskjøpet forhandler en BLÅ kjølevæske godkjent for "alle" typer motorer, inkludert kjølekretser med aluminiums legeringer!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er forskjellig kvalitet på de forskjellige fargene, var derfor eg nevnte det slik. Og alle fåes hos en bilutstyrsbutikk til en langt billigere penge enn en båtutstyrsbutikk, merkelig det der ;) Aner ikkje ka de forskjellige inneholder og ikkje spiller det så stor rolle heller vel? men nå er det engang farget slik man vet hva man skal ha uten å være noe spess kyndig. Om man har rød så må man for all del ikkje blande med andre farger. Men for å slippe huske hvilken som var hva så er det enkleste å bare lavære blande forskjellige farger iallefall. !

Man kan fint bruke blå på aluminium men om man nå har noe annet så er nå det enkleste å bare fortsett med akkurat det :)

 

De andre fargene har lenger levetid enn den gode gamle blå som visst anbefales byttes etter 2 år.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er vel snakk om den quicksilver blandingen. Grunnen til prisen mener jeg er at de har fjernet all kalk og andre urenheter. Samt lagt til korrosjonsbeskyttende stoffer. Har denne motoren platekjølere? (som de opprinnelige Mercruiser/BMW motorene) I så fall er den mye mer utsatt for redusert kjøling grunnet kalkavsetninger. I tillegg må man passe på å bruke silikatfritt frostvæske. Biltema selger dette i 1 litersflasker konsentrat.

 

Har fundert litt på om batterivann har fått samme behandling (urenheter fjernet). I så fall vil jeg starte å bruke batterivann + silikatfri kjølevæske i min D636.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
nei den blå er ikkje uheldig for aluminium.

 

 

Feil !!! Har hatt en crosser som hadde blå væske som tæret bort aluminiumen i pumpehuset. blå går somregel greit men er aluminiumen ikke av beste kvalitet forringes den fort.

Hadde solgt crosser når dette ble oppdaget, motoren så helt markspist ut i aluminiumen og vann piplet inn i gearhus. Måtte pent gi avslag på dette og ved undersøking av grunn ble jeg forklart det med frostvæsken på 3 forskjellige verksteder.

 

Bruk rød type da er du sikker da denne går til begge motorer, kjedeligt med havari om noen år da du skulle spare en 50lapp. betalte 250kr på bilutstyr i hfs for 4l konsentrat.

Link to post
Share on other sites

Har du lyst til å bytte forstveske hvert annet år bruker du blå. Synes du ikke de er så morsomt bruker du rød forstveske som du bytter hvert 5 år. Om du vil være skikkelig grundig kjøper du batterivann og bruker et når du blander ut frostvesken. Forskjellige fabrikanter bruker forskjellig farve på frostvesken gul/grønn/rød etc. for å gjøre oss forbrukere usikre slik at vi kjøper "original" frostveske når vi skal bytte.

Redigert av blueline (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen rød væske og aluminium virker noe "oppskrytt".

Har en veteranbil ( rover:-) Med aluminium i kjølekretsen, den vet ingenting om rød kjølevæske.

Holder tett etter 64 år, med blå kjølevæske;.)

Dessuten "orginal / fabrikantens" kjølevæske?....

Har motorfabrikanter begynt å lage kjølevæske?

Eller motorolje, filter, diesel, vannpumper, dynamoer, startmotorer, ......eller, eller.....

Nopp, de lager motorblokker. resten kjøper de "rundomkring".....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke det som står i instruksjonsboka?

 

 

utifra hva han spør om så synes han det er dyrt med orginal frostvæsken siden han skal ha 13liter. en del å spare inn her med å kjøpe ifra alternativ leverandør. blir som med motorolje, samme egenskaper i tall/bokstaver men totalt forskjellig pris i båtbutikk kontra mekonomen ol.

Link to post
Share on other sites

Har mercruiser 4,2 d-tronic.

Sjekk om motoren har platekjølere mellom sjøvann og ferskvann. Har den det ville jeg unngått vanlig springvann til å blande ut da kalkavsetninger fort vil redusere kjølingen.

 

Regner med manualen ber deg kjøpe 12 liter ferdigblandet quicksilver væske til et par hundrelapper /liter?

Det må jo være en grunn til at de vil prakke på deg sitt eget vann mener jeg da.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til prisen mener jeg er at de har fjernet all kalk og andre urenheter. Samt lagt til korrosjonsbeskyttende stoffer. Har denne motoren platekjølere? I så fall er den mye mer utsatt for redusert kjøling grunnet kalkavsetninger.

Har fundert litt på om batterivann har fått samme behandling (urenheter fjernet). I så fall vil jeg starte å bruke batterivann + silikatfri kjølevæske i min D636.

hva er best å blande den røde ut med? vanlig vann etter batterivann?
Om du vil være skikkelig grundig kjøper du batterivann og bruker et når du blander ut frostvesken.
Sjekk om motoren har platekjølere mellom sjøvann og ferskvann. Har den det ville jeg unngått vanlig springvann til å blande ut da kalkavsetninger fort vil redusere kjølingen.

Hvor mye kalk og andre urenheter er det i 6,5 liter springvann i forhold til X tusen liter sjøvann? Det er vel på sjøvannsiden avleiringsproblematikken er nevneverdig, eller....?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...