snod Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Det er vel på sjøvannsiden Ser ut som du har rett i det. Men sjøvannsiden er det ikke så lett å gjøre noe med. Avleiringer på ferskvannsiden vil ligge som et lag over platene og dermed hindre varmen i å vandre. Sånn har jeg konkludert ihvertfall. Legger ellers merke til at merkruiser ber om rengjørring av platekjølerne hvert 2. år Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 (redigert) Sjekk om motoren har platekjølere mellom sjøvann og ferskvann. Har den det ville jeg unngått vanlig springvann til å blande ut da kalkavsetninger fort vil redusere kjølingen.... Vil ikke kalkavleiringer redusere kjøleeffekten i alle typer kjølere? Heldigvis er norsk springvann veldig sjelden kalkholdig. Jeg har blandet frosvæske med norsk springvann i alle år uten kalkproblemer. Den gang jeg bodde i tyskland, derimot ...........! Typisk tegn på kalkholdig vann er at en får synlige kalkavleiringer i gryter og alle typer vannvarmere. Kalken legger seg ikke bare på bunnen, men like mye på vertikale flater. Ser ikke noe slikt der jeg bor, så jeg fortsetter med springvann. Redigert 28.Mars.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
snod Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Forklaringen jeg har fått på dette er at platekjølere er i utgangspunktet mye mer effektive enn rørkjølere pga større overflate. Dermed kan en platekjøler dimensjoneres mye mindre. (som er tilfellet med D636). Derimot er det mye trangere mellom platene slik at det skal mye mindre til for å gjøre det altfor trangt for gjennomstrøming. Nå har jeg aldrig tatt ut platekjøleren min da kjlinga fungerer fint. Selv om jeg ser en del avleiringer som sitter på veggene når jeg åpner ekspansjonstanken. (Tidligere eier har brukt vanlig vann med silikatfri kjølevæske) Nå er vel spørsmålet mest om det er mulig å bruke alternativ kjølevæske til motorfabrikantens. Jeg mener at jo, det er det, men jeg ville da (neste gang jeg bytter) bruke renset vann, og ikke springvann. Vann fra vestmarka/Bærumsområdet har jeg hørt er svært kalkholdig. Andre steder har jeg hørt de tilsetter kalk fordi vannet er litt surt. Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 28.Mars.2010 Del på Facebook Svart 28.Mars.2010 Kjære trådstarter! Her var det mange svar og meninger...... Jeg har samme motor som deg. Min gode kompis har solgt Mercruiser i en mannsalder og er min bombesikre rådgiver. Du skal bruke rød kjølevæske(gjerne G30)og ikke noe annet . Du trenger ikke kjøpe den originale og dyre kjølevæsken fra Quicksilver. Personlig kjøper jeg fra Reginol i Oslo til en langt mer hyggelig pris. Vet ikke om du har Reginol i nærheten der du bor, men Biltema og/eller bilutstyrsbutikker selger dette til en mye bedre pris. Uansett bland aldri blå og rød væske. Det går galt. Alltid rød kjølevæske til motor med alu topper. Arve Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Uansett bland aldri blå og rød væske. Det går galt. Alltid rød kjølevæske til motor med alu topper. Hva skjer hvis du blander rød og blå. Har drainet hele systemet og det var blå kjølevæske i systemet. Helte på Rød, men det vil sikker være noen små mengder med blå. Er dette skadelig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.