Jump to content

Lekk dieseltank


bmb

Recommended Posts

Forsøker denne som en ny tråd.

 

Jeg har følgende problem:

 

Dieseltanken lekker. Det siver ut et par liter i døgnet. Ser ut som det kommer fra undersiden av tanken. Der kommer jeg ikke til. Tanken må vel byttes, men ny tank er ikke mulig å oppdrive til en gammel Windy 24 MC nå midt på sommeren.

 

Er det noen som kan komme på en grei måte å fikse dette midlertidig på ? Helst uten å løfte ut tanken. Er vel kankje å tro på julenissen, men jeg forsøker likevel. Forslag ? Alt mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er slik at du absolutt ikke har noen mulighet til å komme til ved hullet tror jeg ikke det er noe som kan gjøres. Hadde du kommet til kunne du tettet hullet med en blanding av epoxylim og stålull. Blir vanvitig sterkt.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter snart 25 år ser det ut som dieseltanken i min nykjøpte Elwaro 30 sier takk for seg. Aluminiumstank er ikke det beste man kan velge. Rustfritt hadde vært bedre. Eller hva med en tank i hardplast?

Hvem leverer slikt? Og hva koster en slik tank?

 

Tanken ombord er på 250 liter og flat i bunnen.

 

Bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Får du ut tanken (og det må den jo!) og får den reparert har du tank i 25 år til! Det burde vel holde. Å få sveiset ny bunn og sider koster ikke all verdens. Gjorde samme jobben for noen år siden og betalt ca 1500,- for en 110 liters tank som ble som ny. Men skal du ha båten i 50 år til bør du kanskje tenke på syrefast... :lol: :lol: (som dessuten er mye tyngre!)

Link to post
Share on other sites

Aluminium er kanskje ikke det beste, men hvis det holder i 25 år er det kanskje ikke så ille likevel? Aluminium vil etter så lang tid få mange små hull etter tæring. Selv skiftet jeg ut nederste del ( v-form ) på min tank når den begynte å lekke. Det har til nå holdt i 6 år, og jeg regner med at det vil holde i mange år til. Kanskje det vil lønne seg for deg å få skiftet bunn i din tank. Det bør vurderes opp mot hvor lenge du tror du har båten.

Link to post
Share on other sites

Ønsker selv tanker i plast, men det er g... mye jobb å ta ut tankene. Og ser det som et problem å få "skreddersydde" plastanker til en fornuftig pris...............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk laget nye tanker i ABS-plast etter mål nå i vår, da mine gamle tanker var fulle av rust, både utvendig og innvendig. Han som laget dem, og som lager det meste innen tanker etter mål kaller seg Knudtsen Marine, og holder til i Mjøndalen. Prisen var til å leve med. Han treffes på 98692790. Selv om han heter Trygve Knudtsen, så snakker han nesten ikke norsk, men engelsk går bra.

Jeg er godt fornøyd med tankene han laget for meg, og kan anbefales.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

Vi har syrefast tank i "Gamla", og den har holdt siden 1956. Det er ikke gæren't syns jeg. Men, som andre sier, Vis du ikke har planer om å ha båten i 50 år, så trenger du nok ikke en syrefast en... :yesnod:

Skal ringe karen i Mjøndalen. Om jeg beholder Elwaroen til jeg blir 104 år vet jeg ikke enda.  :wink:   Men tanken slår meg at det kan bli jæ... mye jobb for en gammel gubbe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...