Jump to content

Kan VP D3 monteres på DPE drev ?


dieselfan

Recommended Posts

Har 3 DPE drev og flere sett med propeller. Er grusomt forelska i den lette D3 serien til Volvo Penta. Kun 330kg med DPS drev gjør at jeg er nødt til å prøve den nye 220 eller 190 som erstattning for KAD44. Båten er en Oceancraft 761 som veier 1100 kg + motor. Jeg er meget fornøyd med KAD44 men å kunne "spare" 300kg i en så lett båt vil selvsagt gjøre susen. Tror nok jeg skal kunne beholde toppfarten på 42 knop med en D3-220.

 

Men lar det seg fysisk gjøre å montere D3 på DPE ?? Takknemlig for ethvert tips/råd i saken :crazy:

Årsaken er jo ganske enkelt at jeg må prøve å bruke opp noe av det jeg har/ønsker ikke å støpe om hekken på 761'n for å få på DPS :diving:

 

Kan ikke finne noe om D3 i dokumentarkivet, er det ingen som har noe, eller er det meg som må lete bedre... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Om jeg husker rett har KAD 44 styresylindre liggende inni motorrommet - mens D3 har styresylinderene liggende utenpå på selve drevet. Vet ikke helt hvordan du skal få det sammen. Vil også tro at EVC systemet som mottar og sender trimsignaler vil få litt hikke om giverne ikke er de samme. Det samme gjelder kanskje aktuatorene også. Vet ikke - men du bør i hvertfall sjekke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forum for spørsmål om Volvo Penta:

http://www.drevia.se

 

Gå i menyen "Tips" (oppe i det mørk blå feltet) og velg "Til forumet". Fredrik svarer deg i løpet av 1 -2 dager. Hvis du ikke vil bruke "Forumet" sender du en epost direkte til Fredrik - info@drevia.se.

 

Denne bruker jeg ofte og får "vettig" hjelp hver gang.

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Takk Flybridge, det var et bra tips. Den siden var ny for meg. Jallatilbud på service pakkene til drev og motor også. Fristende å ta en harrytur m madam..

Fikk også se at de hadde D3-220 i prislista. Den motoren sier min lokale forhandler at ikke er tilgjengelig i Norge før 2010... Takk igjen :cheers:

Link to post
Share on other sites

mener det ikke går å bruke D serie på dpe drev.De er basert på et helt annen transom m type "mercruiser" hull i båten,men du får en adapterplate til hullet så du kan bruke de nye drevene (dps).Da slipper du å støpe i hekken på båten.

Er forresten på jakt etter et dpe drev m utv 1:1,78 til en kad som jeg skal sette i min nyervervede farkost.Send gjerne en melding hvis du har et tilsalgs.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det har jeg ikke sjekka. Ikke hørt om problemer med FNM motorene, utgaven jeg sikter til er da 2,4 liter 5'r på ca 240 hk uten variabel turbo.. Har en slik montert inn nå, men gjenstår å bygge ny eksos.

D3-D5 er bare så utroling enklere mhp deler og lokal ekspertise.... Sjesser på en ultralett S24 eller F23, har endel dpe deler og det er det jeg har skrudd litt på, kun derfor jeg ikke er ellevill etter dps style :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...