dieselfan Startet 25.September.2009 Del på Facebook Startet 25.September.2009 Har 3 DPE drev og flere sett med propeller. Er grusomt forelska i den lette D3 serien til Volvo Penta. Kun 330kg med DPS drev gjør at jeg er nødt til å prøve den nye 220 eller 190 som erstattning for KAD44. Båten er en Oceancraft 761 som veier 1100 kg + motor. Jeg er meget fornøyd med KAD44 men å kunne "spare" 300kg i en så lett båt vil selvsagt gjøre susen. Tror nok jeg skal kunne beholde toppfarten på 42 knop med en D3-220. Men lar det seg fysisk gjøre å montere D3 på DPE ?? Takknemlig for ethvert tips/råd i saken Årsaken er jo ganske enkelt at jeg må prøve å bruke opp noe av det jeg har/ønsker ikke å støpe om hekken på 761'n for å få på DPS Kan ikke finne noe om D3 i dokumentarkivet, er det ingen som har noe, eller er det meg som må lete bedre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Om jeg husker rett har KAD 44 styresylindre liggende inni motorrommet - mens D3 har styresylinderene liggende utenpå på selve drevet. Vet ikke helt hvordan du skal få det sammen. Vil også tro at EVC systemet som mottar og sender trimsignaler vil få litt hikke om giverne ikke er de samme. Det samme gjelder kanskje aktuatorene også. Vet ikke - men du bør i hvertfall sjekke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flybridge Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Forum for spørsmål om Volvo Penta: http://www.drevia.se Gå i menyen "Tips" (oppe i det mørk blå feltet) og velg "Til forumet". Fredrik svarer deg i løpet av 1 -2 dager. Hvis du ikke vil bruke "Forumet" sender du en epost direkte til Fredrik - info@drevia.se. Denne bruker jeg ofte og får "vettig" hjelp hver gang. Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2009 Takk Flybridge, det var et bra tips. Den siden var ny for meg. Jallatilbud på service pakkene til drev og motor også. Fristende å ta en harrytur m madam.. Fikk også se at de hadde D3-220 i prislista. Den motoren sier min lokale forhandler at ikke er tilgjengelig i Norge før 2010... Takk igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 Er det noen som har et løst svinghjulshus eller skjold til D3 som kunne bidratt med et bilde ?? Om noen kjenner boltsirkel/mønster på D3 eller D5 2,4 bilmotor ville det også være til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GEHU Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 mener det ikke går å bruke D serie på dpe drev.De er basert på et helt annen transom m type "mercruiser" hull i båten,men du får en adapterplate til hullet så du kan bruke de nye drevene (dps).Da slipper du å støpe i hekken på båten. Er forresten på jakt etter et dpe drev m utv 1:1,78 til en kad som jeg skal sette i min nyervervede farkost.Send gjerne en melding hvis du har et tilsalgs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Noen som har gjordt noe petter smart i vinter ? Finnes det svinghjulskåper som gjør det mulig å montere D3 på DPE familien ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.April.2011 Del på Facebook Svart 15.April.2011 Men tåler DPE dreimomentet i D3? KAD motorene har en helt annen dreimomentskurve med maks dreimoment høyt oppe i registeret. Kan være verdt å sjekke før man starter å mekke tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 15.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2011 Det har jeg ikke sjekka. Ikke hørt om problemer med FNM motorene, utgaven jeg sikter til er da 2,4 liter 5'r på ca 240 hk uten variabel turbo.. Har en slik montert inn nå, men gjenstår å bygge ny eksos. D3-D5 er bare så utroling enklere mhp deler og lokal ekspertise.... Sjesser på en ultralett S24 eller F23, har endel dpe deler og det er det jeg har skrudd litt på, kun derfor jeg ikke er ellevill etter dps style Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.