Jump to content

Tegninger til utrigger og plan for lage til dette selv?


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal i gang å lage en utrigger til å ha ved brygga.

 

Har tenkt å lage rammen av 4-kant stål eller noe slikt som jeg kan sveise selv (har eget sveiseapparat med tråd og sveiste endel på yrkesskolen en gang).

Har ikke erfarign med å sveise alu. eller noe slikt, så jeg får ta noe jeg kan. Må gjøre dette billigst mulig.

 

Vil pusse/slipe og grunne denne og lakkere den. (ligger i ferskvann). Toppen skal jeg feste planker på slik at den blir grei å stå på.

Hoved poenget er å kunne fortøye enklere og slippe å styre med moring og bøye som jeg må passe på å ikke treffe osv.

 

Som flyteelementer har jeg tilgang til endel 25 liters kanner, og 100 liters fat i plast, men enklere med flere 25 litere med tanke på størrelsen.

 

Tanken er å feste denne med noen hengsler skrudd fast i brygga slik at den kan gå opp og ned med høyden på vannet.

jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med "kreftene" som påvirker den ytterst med tanke på strømmen.

Båtplassen ligger i en bakevje, slik at strømmen går faktisk sakte oppover elven.

Lurte på om jeg skulle feste den i moring ytterst, men elva lever jo sitt eget liv og blir høy og lav og hvordan gjør man det da?

Kan man f.eks ta tau i fra moringen og opp til utriggeren og ned til et lodd som da henger under og trekker den ned.

 

Målene vi snakker om er 10 meter lang, og 60 cm bred.

Innerst ved brygga vil jeg lage den bredere i V-Form til i hvertfall 4 hengsler.. en ytterst på hver av festene og et par på midten.

 

Det er mine tanker, men om noen har noen ferdige tegninger allerede, så hadde det vært toppers.

Forslag mottas med takk.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...