Jump to content

Yamaha 25 hk 1988, går ikke på fullt turtall!


Solglitter

Recommended Posts

Motoren kan jeg starte på 1 pluggledning uansett om jeg setter den på den nedre eller den øvre pluggen, men dette er kun den ene (nedre ut av coilen) som det går og starte den på. Vist jeg gjør motsatt med den øvre pluggledning på samme måten så vil ikke motoren starte, virker som den vil starte men får ikke nok turtal for å starte.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd med en coil og en cdi boks som jeg vet fungerer da var det også orginale plugghetter, ledning. Men det fungerte ikke, Var ute og prøvde motoren idag, da gikk den plutselig som bare det. Dette var egentlig litt rart. Det er også satt inn helt nytt bensinfilter, men det sto også i fra før.

Redigert av Solglitter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har samme problem med en Y 9,9/15. God gnist på begge plugger, og går nokså likt på en og en sylinder. Har gått over hele bensinlinja/forgasser uten bedring. Lastet ned servicemanual fra nettet, og etter diverse grubling fant jeg ut at det måtte være tenning som var gal. Så via manual at en sperre var bøyd som er med å regulere tenning ved full gass, så ga opp å prøve å sjekke denne selv, da det var umulig å vite rett referansepunkt.

 

Diskuterte dette med verksted, men han sa det var sjelden noe problem med tenning, da denne var "satt" og ikke skulle endres. Han mente det måtte være veivhuslekkasje, ut fra "symptomene" jeg beskrev. Når han fikk motoren ned, og gikk over den, var han nesten sint når jeg ringte igjen. "Hvem har skrudd på denne motoren"! Tidligere eier må ha skrudd på stagene som regulerer tenningen, og bøyd ut sperren :headbang: De hadde inne lik motor på verkstedet, så de tok utgangspunkt i innstillingen på denne. Han hadde ikke prøvestartet motoren sist jeg pratet med ham, men håper nå at løsningen er funnet :tongue: , og at det IKKE er noen "indre blødninger" (veiv) som er problemet!

 

Motoren har altså sperret i øvre turtallsområde, men også "skutt" (ettertent) på tomgang. Så høres ikke helt likt ut som på din, men tenningsfeil bør sjekkes ut før du obduserer indre organer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har du prøvd med to nye plugger? Noe samme problemet på snøscooteren hjemme, der går ene pluggen til h.... av og til :) bytter ut denne med en ny en, så starter den med en gang og går 100% som den skal. de på verksted mente at simmerringen på den siden begynte å bli ødelagt, så den dro inn falskluft. Prøv med nye plugger, uansett hvor mye og lite gnist det er på de gamle! de kan være deffekte fordi. Det kan bli overslag i de har jeg hørt... :smiley: Det er mitt forslag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...