kes Startet 27.September.2009 Link til dette innlegget Startet 27.September.2009 (redigert) Tankmåleren i den ene dieseltanken har tatt kvelden og må skiftes ut. Det er en VDO måler med vippearm påsatt flottør. Jeg har forsøkt med det gode og prøvd å lirke den ut åpningen, men den har tydeligvis vokst etter at den ble satt inn. Jeg klarer å få ut omtrent halve lengden, men så er det bråstopp. Er det noen spesiell metode eller triks som må til for å få den ut? Alternativet er å dra opp mest mulig, kutte den og slippe den nedre delen ned i tanken hvor den vil bli liggende til evig tid. Vil det være noen fare eller problemer med å ha den resterende delen liggende i tanken? Jeg antar at selve "stammen" i plast hvor vippearmen (ståltråd med plastflottør) er festet vil synke til bunns, og den er såpass stor at den umulig (?) kan tette til sugerøret. Eller kan den det? Er det noen som har gjort det samme? Jeg kan vel også nevne at jeg får ikke tilgang til tanken uten å ta ut motoren så alternativene er egentlig ikke så mange. Redigert 27.September.2009 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 hm.... Tror du må tilbake og "lirke" littt til. " Den gikk da inn":-) Og, vokst har den helt sikkert ikke, men må sikkert ut i nøyaktig samme vinkel som den når den ble montert. tålmodighet, tålmodighet.......Kappe er dårlig løsning.... Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 27.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Jeg har lirket, lirket og lirket, bannet og steikt, vridd og bendt uten resultat. Jeg får forsøke å lirke litt til når blodtrykket er kommet seg tilbake til et akseptabelt nivå. Jeg glemte forresten å nevne i mitt innlegg #1 at nåværende nivåmåler skal erstattes med en Wema måler hvor flottøren ligger rundt stammen slik at det er lite sannsynlig at eventuelle rester etter den gamle vil skade eller forstyrre den nye. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Etter det jeg husker er det to reguleringer på vipparmen. Den ene er å løsne en skrue slik at vipparmen trekkes opp eller ned på stammen. Den andre er å løsne en skrue slik at armen kan forlenges eller kortes inn. Disse skruene kommer du kanskje til. Hvis ikke går det vel å fiske opp vipparmen med en magnet i en hyssing hvis du må kappe. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Dette er jeg overbevist om at du kommer til å håndtere greit. Bare du sikrer deg med å feste nedre del med en kobbertrad el.lign. så går det greit å kappe giveren. Det finnes flere typer givere i dag som jeg vil tro passer ned i mannhullet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Det er ofte god avstand til festebolter/skruehull. En støvsuger og fil, så er det bare å utvide hullet litt der det kniper mot. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REM Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 Du må av med mannlokket, og adskille flotøren med stang fra selve giveren. Bare å løsne ei skrue på giveren, og så sleide ut stanga til flottøren. Ta delene ut via mannlokket. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
kes Svart 28.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2009 Takk for gode forslag. Jeg får forsøke på nytt igjen. Til rem: Med mine VP 42 motorer har jeg problemer med å komme til mannlokket på styrbord motor. For å komme til toppen av tanken har jeg derfor saget over deleskottet mellom de to rommene i benken, saget ut åpning gjennom 2 lag med 14 mm glassfiberarmert kryssfiner og saget ut med hullsag en åpning på 125 mm i glassfiberen omtrent rett over tankmåleren. Jeg ville helst unngå å gjøre samme operasjon i mye større målestokk for å komme til mannlokket. Jeg prøver derfor i første omgang å få den opp samme veien som den sannsynligvis gikk ned. Jeg har hatt med klemflensen fra toppen av tankmåleren til båtpusheren min og prøvd å lirke en tilsvarende tankmåler gjennom åpningen og det gikk i hvert fall i butikklokalet, men der kan jeg se hva jeg holder på med, noe jeg ikke kan gjennom hullet i tanken. Jeg får smøre meg med den berømte tålmodigheten og prøve på nytt noen ganger til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.