Jump to content

Erfaringer med VP D4 260 HK


yam250

Recommended Posts

Har kjøpt meg båt med D4 260hk motor som er gått ca 450 timer, er det noen som har erfaringer med disse motorene, problemer eller noe man må være obs på. Noen som har samme motor som har gått like mange eller flere timer, hvor mange timer kan man vente seg av en slik motor. Som dere skjønner er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til VP, ønsket meg båt med Janmar men fant aldri en passende båt.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en ubrukt 2006 modell i januar, har nå 199 timer på telleren, har gått helt uproblematisk, men like etter service på 176 timer fikk jeg to tilfeller av en generell alarm, der en ikke fikk startet motor før den enten var kald eller så var det pga at strømmen var avslått over flere timer, motor stoppet ikke selv ved alarm, men oppdaget at den nektet å la seg kinne og starte etter jeg selv slo den av, verkstedet tok diagnose under den siste alarmen mens motor gikk, men hadde ikke noe erfaring med denne konkrete type feil, uannsett, da det etter flere prøveturer prøvde å fremprovisere feil igjen, hentet jeg båten åg har siden kjørt 20 timer uten at feil igjen har oppstått.

 

Slike feil er kjedelige, men i å med at motor ikke mistet kraft, velger jeg inntil feil evt igjen oppstår å tro at dette skyldes en eller annen bugs, data kjenner jo vi fleste til og ja, det er mye elektronikk på disse motorer både på godt, og ondt når det feiler. Helhetsinntrykket er uannsett at dette er en pålitelig motor som jeg trives godt med, og nå når den også runder 200 timer senker jeg også skuldrene litt med tanke på injectorhavariene, som meg forstått i hovedsak har oppstått nettopp rundt dette timetallet eller lavere. Diagnoserte injectorer ved 160 timer, og de virket da å være tilfredstillende.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 2 D4 260 som jeg kjørte ca 200 timer. Svenning kjører videre med de samme motorene. Jeg hadde ikke vært i tvil om å kjøpt tilsvarende motorer igjen

 

Jeg har hatt samme feil som Searaymond beskriver over. Motoren startet ikke når den var varm - bare når den var kald. Motorostyringsboksen ble byttet og problemet var løst. Diagnose og utbedring ble gjort av Framnæs Maritime i Sandefjord.

Link to post
Share on other sites

På mine to D4 har det visst ikke vært byttet noe, det er det som gjør meg skeptisk, disse er 2005 mod og følgelig uten garanti lenger. Ser de fleste har skiftet injektorer eller styring eller noe, ikke så farlig så lenge det er garanti, men hva nå for meg, disse delene koster jo sjorta, også har jeg to stk.....

Link to post
Share on other sites

Hei

Har en D-4 210 hk som nå har gått 790 timer og er veldig fornøyd :cheers:

Eneste som er skiftet uten om vanlig service er plastbendet på eksosmanifold som blander kjølevann\eksos.

 

Jeg for min del kan trygt anbefale Volvo Penta D-4, økonomisk i drift, rolig gange og enkel srervice.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Litt of topic, men hvorfor fik du skiftet injectorene ved 300 timer?

 

Jeg merket en bitteliten vibrasjon på tomgangskjøring (i gir). Det var så lite at jeg var usikker på om det bare var groe på propellen e.l.

 

På bakgrunn av D-serie tråden på forumet ba jeg verkstedet spesielt sjekke injectorene. De fant da at en dyse ikke hang helt med, og byttet alle 4 på garanti. Motoren har fungert prikkfritt både før og etter dette, og jeg har aldri fått noen alarm e.l.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...