Jump to content

Havari på volvo DPH-Adrev med D6-350


båtfreak

Recommended Posts

Har en båt med volvo d6-350 og tihørende drev DPH-A.Båten har en driftstid på ca 280 timer,og har vært kjørt under 3200 o/min (maks 3600)

i august på tur hjem fra Danmark hørte vi en bankelyd fra drevet, og gikk direkte til land, tilkalte mekaniker som demonterte drevet og sendte det til Volvo Gøtebrg.Drevet er kjøpt 09/ 2006 altså 3 år gammelt. Det er en aksling inne i drevet som har løsnet og knust alt innvendig. skrot, og dekkes ikke av garanti Kjøpsloven gjelder ikke?hevder volvo

er det andre som har erfaring med lignende?

:flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Æhhhh... Dersom norsk reklamasjon gjelder, og havariet ikke kan tilsies å være selvforskyldt, uvøren bruk eller mangelfullt vedlikehold burde volvo ta ansvar i dette tilfellet, hva hevder de er årsaken til havariet som mener de ikke har ansvar i dette tilfellet, ett drev er vel ment å ha vesentlig lengre levetid en 5 år, ergo gjelder 5 års reklamasjon for produkter som går under norsk kjøpslov, dvs handlet i Norge.

Link to post
Share on other sites

...og dekkes ikke av garanti Kjøpsloven gjelder ikke?hevder volvo ...........

 

Det er nok riktig kanskje, men, har du kjøpt drevet som privatmann er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, og den gir deg 5-års reklamasjonsrett.

Og det skal godt gjøres for Volvo å slippe å dekke dette om drevet ellers er brukt etter forutsetningene og gitt den service og vedlikehold det skal ha.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Synd du ikke skrev de samme opplysningene i tittelen som du gjorde i den første setningen. Stor sjanse for at moderator vil slette/flytte tråden din pga. mangelfulle opplysninger i tittelen.

 

Hvis motor/drev er kjøpt nytt i Norge så er den omfattet av forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten. Garanti er i de aller fleste tilfeller ikke så interessant og er kun ment å gi det ytterligere rettigheter ut over forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsretten er det interessante. I tillegg så er det jo viktig å dokumentere at de foreskrevne vedlikeholdsintervall/serviser er overholdt i hht. instrukjsonsbok/servisehefte.

 

Det står jo ikke all verden av opplysninger i hovedinnlegget her så det kan vel være ulike grunner til av Volvo gir den tilbakemeldingen de gir, men i utgangspunktet virker det merkelig om ikke dette skulle være en reklamasjon. Lignende tilfelle på en 3 år gammel bil ville antagelighvis ikke vært gjenstand for diskusjon en gang. Hvis du mener du har krav på å få dekket reparasjonen som en reklamasjon så er det jo bare i første omgang vise til lover og regler som du bla. annet finner på Forbrukerrådet sine nettsider. Her kan du også få hjelp til å fremme en eventuell klage. Forutsetningen er at du skriftlig har henvendt deg til forhandler med saken uten å fått medhold/tilbakemelding. Viktig at all korrespondanse skjer skriftlig/mail. Får du medhold hos Forbrukerrådet men allikevel ikke kommer noen vei hos Volvo så har du vel ingen annen utvei enn å sette i gang en sak mot de først via konfliktrådet og eventuelt videre i rettsapparatet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...