Tommy_H. Startet 28.September.2009 Del på Facebook Startet 28.September.2009 Var på båtmessen i Bergen denne helgen og så bl.annet på en Viknes 1080. Fikk brosjyrer og prislister, vet jo fra før at ting koster til båt. Men nesten 13 000 kroner for intervall til viskere og vindusspyler anlegg!?! Er det mulig! Man får vel ikke kjøp en bil idag som ikke har dette som standard utstyr.... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Bartesam Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Slike ting kan du få tak i på hoggern, og et intervallrelè får en kjøpt i de fleste bilrekvisitabutikkene. Detter er ran på høylys dag Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
NilsPils Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 ....Detter er ran på høylys dag ... Som det meste av ekstrautstyret til båten. Vanlig prispolitikk synes å være: lavest mulig grunnpris for strippet utførelse og blodpris for alt ekstra. En bør også være klar over at båtbyggeren betaler mye mindre for delene enn vi er vant til fra båtbutikken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bartesam Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Er tydeligvis for mye penger i omløp blandt båtfolket Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
SeaRaymond Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Mener en får komplett vinduspylersett på biltema til 199,- Men om jeg ville montert dette i en båt til den prisen tror jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 det er jo helt vannvittig hvor mye som er beregna som ekstrautstyr som kunne vært standard Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Enig i det...kr. 13000.- for vindusspyleranlegg er vanvittig mye penger. Kan kanskje forstå prisen dersom det ettermonteres, men det gjlres jo ikke på nye båt i produksjon. En spylerpumpe fra Biltema holder ikke. Generelt om utstyr: Alle slike "selvfølgeligheter" er standardutstyr på biler (uten å sammenligne bil og båt direkte...), så som vindusviskere med flere hastigheter, intervall og kanskje også med regnsensor, skikkelige viskere og spyleranlegg. Selv defrosteranlegg er svært ofte ekstrautstyr i båt. Og, her snakker vi om båter til kr. 1 mill. + ! Egentlig er prisene på båter hinsides all forstand, og så også båtutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 13000 er vel hva en kan forvente å betale for dette på en Norsk kvalitetsbåt ... Trodde i all min naivitet at slikt var standard på norske kvalitetsbåter i denne prisklassen. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Mye peng men kan enkelt gjøres selv for de som gidder. På Nord Westen jeg hadde monterte jeg dette på ganske kort tid. Kjøpte løse dysespisser og slange for noen få kroner. Tank med integrert 24 V pumpe kjøpte jeg på et Volvo Storbilsenter. Redigert 28.September.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Hva er det nøyaktig med Biltema-pumpen som ikke holder i båt? Bare lurer, siden min har holdt i fem år. (Men nå har jeg en veldig billig båt, da........) :lol: Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 13 000 kroner for intervall til viskere og vindusspyler anlegg!?! Det er vel vel faktisk bare prisen for intervall rele/bryter! Viskere/spyler er vel allerede standard på disse båtene..... Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 (redigert) Tre viskere er standard. Intervallbryter for disse tre kommer på 3.100, mens ferskvannspylingen er 9.750 - alt i henhold til katalogen som ligger på Viknes sine hjemmesider. (Side 72) Mvh, Kjell Redigert 28.September.2009 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Kaftein ØL Svart 28.September.2009 Del på Facebook Svart 28.September.2009 Noen priser på ekstrautstyr er helt vanvittig. JEg tror nok at mye av politikken bak dette er at verftene/forandler i utgangspunktet ønsker å selge båten med minst mulig ekstrautstyr. Alle mulige ekstra duppeditter kan feile og fort skape en unødvendig reklamasjon. Når f.eks. en intervallbryter koster så mye som dette i utgangspunktet tror jeg kundene ofte ser at det kan de faktisk klare å ordne selv. Slike filleting tror jeg ikke er det som er mest avgjørende for den gjennomsnittlige båteier. Ettermontering av ekstrautstyr er også en milepæl for de fleste forhandlere midt i sesongen når trøkket står på som værst. Det er nok muligens noe av grunnen til at flere som noen av oss kan leve av å selge og montere båtutstyr. Synes allikevel av påslagene noen ganger kan være vanvittig. Ser f.eks. at Lundebåt tar 61000 for en 80 kg baugpropell ferdig montert, eller 64000 for en 100 kg. Samme propellen monterer jeg i samme båt på akkurat samme måte for maks 37'/39" når det er midt i høysesongen. Enda rimligere på høsten og vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 29.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2009 Vindusspyler er faktisk standard utstyr på våres Baltic. Kan ikke skjønne at dette skal koste 10 000 kroner å montere på en båt i produksjon... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Lettrus Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Kan ikke skjønne at dette skal koste 10 000 kroner å montere på en båt i produksjon... Dette har ingen ting med kostnaden for montering/produksjon, men med å forsøke å selge (tilnærmet) det samme produktet til ulike kunder utfra ulik betalingsvilje. Verdens eldste triks. Se for eksempel http://areslettan.na24blogg.no/?p=325 Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 Ja, det er en helt vanlig, og ganske forståelig ( blant legfolk ) at prisen på en vare skal settes ut ifra hva det koster å produsere en vare. Dette er selvsagt i svært mange tilfeller helt feil. Prisen settes ut ifra det man tror kunden er villig til å betale, eller helst litt over dette. Tenk så fornøyd kunden i eksempelet over, blir når han får montert visker med intervallbryter og vaskesystem for KUN 6500kr ekstra. Halv pris, det var jammen et godt tilbud. Har du mer utstyr på utstyrslista di sa du ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Windy37GM Svart 29.September.2009 Del på Facebook Svart 29.September.2009 (redigert) Slike ting kan du få tak i på hoggern, og et intervallrelè får en kjøpt i de fleste bilrekvisitabutikkene. Detter er ran på høylys dag Og det ville du montert på en ny Viknes? Det er en del mer komplisert å montere utstyr i en båt enn å montere i en bil.. I tillegg er antall produserte/solgte enheter en viktig faktor. Prisen blir lavere pr enhet på 21000 biler enn på 11 båter.. mvh bavaria32sport Redigert 29.September.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.