Erik Startet 7.Juli.2004 Del på Facebook Startet 7.Juli.2004 Hei. Da er nyskuta vel fortøyet i hjemme havn. Nidelv 24 1980 m/ VP 36 Hk ferskvannskjølt motor. Regner med at det blir noen spørsmål om nyervervelsen fremover, da jeg har inntrykk av at det er flere med slik skute her. Foreløpig har jeg følgende spørsmål : Hvor stor er egentlig Diesel tanken på den?? Forrige eier viste ikke, men antok Ca 40 liter. Han fylte diesel Ca 1 gang i året enten det var nødvendig eller ei. Tar det med en klype salt, men synes uansett 40 liter virker sparsomt Er dette korrekt? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 På min Nidelv 24 som er en 76 mod, er der en 40 litersdiesel tank. Har i tillegg en reservetank på rundt 50 liter. Jeg har en 33 Yanmar som bruker ca. 4 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hmm, da stemmer det nok kanskje med 40 liter i min også. 4 liter i timen skule jo bli 10 timer, men det er jo ikke mer en Ca 60 sjømil ?? På diesel skal man vel helst ikke kjøre ned mot tomt heller (fare for luft i systemet), så det betyr at man må fylle enda tidligere. Hvor langt ned er nedre grense før man MÅ/BØR fylle . Er reserve tank standard utstyr som passer noe spesielt sted i båten og er greit å få tak i, eller må det lages på mål?? Hvordan koble til? Det jeg også ser, er jo at ved å ta med 2 jerrykanner med diesel har jeg faktisk dobblet kapasiteten. Er det en løsning? Er dette ett problem i praksis, jeg har eid skuta siden Kl 19.00 i går, og kjørt 2 timer. Kanskje jeg bekymrer meg for tidlig Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Martin_ Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Min Nidelv 74 mod hadde ca 60l tank. Som en grei regel passet jeg på å ikke komme under 1/4 tank. I litt sjø skvulper det en del i tanken og da kan det lett komme luft i systemet hvis det er lite diesel på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Ok, men ned til 1/4 går greit, selv i litt sjø? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
syvers Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Tror tanken er på 60 liter på min 81 mod, men jeg er ikke sikker. Har original intsruksjonsbok liggende i båten så jeg kan ta en titt i den i ettermiddag. Uansett synes jeg at jeg kjører veeeeldig lenge på en tank. Har ikke sjekket forbruket, men det er ikke mye (VPmd17c). Har faktisk holdt på å gå tom et par ganger siden forbruket er så lite. Det blir liksom ingen rutine i å følge med på tankmåler'n siden det er så sjelden det er behov for fylling. Dessuten er tankmåler'n plassert slik at man ikke naturlig ser den når man ser på de andre instrumentene. Jeg pleier å fyll opp når den nærmer seg 1/4. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Gratulerer med nybåt Erik Kjenner Nidelv 24 bare fra utsida, men jeg syns det er en usedvanlig vakker liten klassiker. Den er så erkenorsk der de kommer tøffende i fin snekkefart Føler på mange måter at denne og lignende båter står for noe av det opprinnelige og ekte i det å bruke kysten, holmer og skjær. Hver gang jeg møter en slik i leia nikker jeg for meg selv og tenker at takk og pris at slike fine båter blir stelt og tatt vare på....blir nesten litt sakral Arild Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Ja, jeg glemte jo å gratulere deg med båten da, Erik. Du valgte riktig ! Har du fått tatt noen prøvetur ennå ? syvers Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hei Erik Gratulerer med "ny" skute, og velkommen i ”gjengen” Jeg har selv en Nidelv 24 1977 mod med VP 27 hk (totalt nyrestaurert i år) Motoren er en MD2B Du har antagligvis en MD3B (36 hk) I båten min er dieseltanken på 40 liter og vi passer på og ikke kjøre den under ¼ tom. Som du ser har Syvers (min kollega) lenger opp i denne tråden også en Nidelv 24, men har glemt en ting. At jeg har skannet den originale instruksjonshåndboken og lagt den ut på hjemmesiden min i pdf format. Da slipper han å løpe ned i båten for å lese den. Gå til: http://www.borgsjo.no/Bat.htm og trykk på linken under teksten ”Volvo Penta, Instruksjonshandbok MD1B, MD2B og MD3B” Da lastes instruksjonsboken ned som pdf fil og du får spørsmål om å taste inn et passord for og åpne den. Det sender jeg til deg på IM Nidelv’n vår ser du på denne linken: http://www.borgsjo.no/photo.htm God sommer og kos deg med båten din! Kjell (Drøbak) Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Som du ser har Syvers (min kollega) lenger opp i denne tråden også en Nidelv 24, men har glemt en ting. At jeg har skannet den originale instruksjonshåndboken og lagt den ut på hjemmesiden min i pdf format. Da slipper han å løpe ned i båten for å lese den. Kjell (Drøbak) Det stemmer ikke helt, Kjell. Det du har skannet er instruksjonsboka til motoren samt 'Gjør Det Selv' håndboka til motoren, men jeg antar at tankstørrelsen kanskje står i instruksjonsboka til BÅTEN. Den har du vel ikke scannet ennå? Så jeg tror nok jeg må ta meg en tur ned i båten i kveld likevel. (det skulle jeg uansett ) Jeg begynner forresten å tvile på om det er 60 liter jeg har, kanskje er det bare 40. Dette må jeg finne ut av. Hadde jeg bare lagt merke til (husket) hvor mye som gikk på tanken når jeg fylte den opp når måler'n sto på 1/4, så hadde det jo vært et enkelt regnestykke. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Aero Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hmm, litt forskjellige svar her, men det er kanskje pga at det kom en "ny" modell med buet sofa bak i 1978: Jeg har en -78 modell med 90 liters dieseltank (og 70 l vann...). Fyller når den er kommet under 1/2 tank og nærmer seg 1/4, det blir ca 60 l påfyll. Forbruk ligger mellom 0,38 og 0,42 l/nm med snittfart på rett under 5 knop. Har en VP 2003 på 28 hk. Farten er lav med K-faktoren er jo ualminnelig høy (K=Kose-seg-på-tur :-), men nå krever familien plass, så vi planlegger vi å finne noe større etter ferien... Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Gratulerer med en vakker båt. Hadde selv en fra 1981. Dieseltanken satt akter og var laget av aluminium. Det var hull til roret og motholdet til roret var sveiset fast i tanken husker jeg. Jeg synes jeg leste at denne tanken var ca. 85 liter men det er mulig jeg husker feil. Lykke til med ny båt. Hilsen Harald L. Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Kjell Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hadde jeg bare lagt merke til (husket) hvor mye som gikk på tanken når jeg fylte den opp når måler'n sto på 1/4, så hadde det jo vært et enkelt regnestykke. syvers Min sto på 1/4 tidligere denne uken, og vi fyllte på en 10 liters kanne i går. Nå viser den 1/2 tank. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Kjørte en tur i påsken som varte 4 timer i strekk. Lå i ca. 7 knop. Brukte i underkant av 15 liter på denne turen. Utrolig lite! Kan være et godt poeng å fylle ved 1/4 tank. Var selv på vei for å fylle diesel når tanken var ganske tom, og gikk tom for diesel selv om der var mer i tanken. Har også fått litt problemer ved høy sjøgang kontra lite diesel på tanken. Har alltid 2 jerry kanner på 5 liter hver i båten nå. Ellers er jeg veldig fornøyd med båten sålangt. Har hatt min i 1 år nå. PS! Hvis du får tak i "manualen" til båten, er jeg veldig interresert. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Lurer på hva det koster å lage en Badeplattform slik som denne... Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 sjekk med www.batsystem.se. Ganske dyre dog... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
syvers Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hei Nå har jeg fått sjekket opp tankvolumet på min 81 modell. Det er ganske riktig som Aero sier 90 liters dieseltank. Dette i følge min originale "Håndbok for Nidelv 18,24,26,28" fra 1981. Håndboken er forøvrig på "hele" 18 sider, så det er ikke så mye info der siden den skal dekke 4 båtmodeller. Andre mål som for Nidelv 24 som står oppført i boka er : Vanntank: 70 liter Septik : 110 liter Lengde : 7,30 m Bredde : 2,62 m Vekt : 1600 kg Dette gjelder altså 1981 mod. hilsen syvers Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 sjekk med www.batsystem.se. Ganske dyre dog...Hei Suzuki! Nå undersøkte jeg prisene i fjor, og fannt at www.batsystem.se lå til dels vesentlig lavere (ca. 30%) enn i Norge. Badeplattformer fra dette firmaet selges jo også i Norge, og da var prisforskjellen ganske så tydelig. Men håper du har rett nå, Suzuki! På side 16 her vises badeplattform for snekker (fant ikke pris): http://ilas1-ilas.no.vanadis.no/uploads/ot...alog20004Ny.pdf Sitér dette innlegget Link to post
snekko Svart 7.Juli.2004 Del på Facebook Svart 7.Juli.2004 Hei!! Gratulerer med ny båt. Vi har også kjøpte en Nidelv 24 i år (79 mod) og er kjempe fornøyd. Anbefaler at du tar en titt på erfaringsdatabasen, der står det mye lurt om Nidelv 24.... Ha en God båtsommer i snekkefart..... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Nå undersøkte jeg prisene i fjor, og fannt at www.batsystem.se lå til dels vesentlig lavere (ca. 30%) enn i Norge. Badeplattformer fra dette firmaet selges jo også i Norge, og da var prisforskjellen ganske så tydelig. Men håper du har rett nå, Suzuki! heisann PanPan. Dette fant jeg ut også ! De samme plattformene produsert av Båtsystem er også presentert i årets Watski katalog. Og prisene bør helt klart være prutbare. Ønsker meg en sånn 0835 seilbåtplattform. Regner med å få til et bra til bud på "Öppna Varv" i august.... Uansett tror jeg at et lokalt sveiseverksted med flinke håndtverkere fint klarer å lage en plattform til lavere pris enn den fra Båtsystem. Men da har man all jobben med tilpassing osv osv.. Så jeg kommer nok til å satse på Båtsystem sin platting. Og for at det ikke skal herske noen tvil: det er fortsatt svært god butikk å handle båtustyr i Sverige. Eksempler, snakket med båtnabo i går: Løygang med blokker etc. Besparelse i Sverige omlag 2500 kr Winch Lewmar selftailing, besparelse pr stk omlag 3500 kr. Dette var ikke tilbudspriser, men hva han måtte betale der og da Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
b-e-p Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Den jeg hadde var en 1977 mod. med buet sittegruppe bak, det er riktig at den ikke kom før 78, men alle båtene som var laget i slutten av 77 ble montert med buet salong og solgt i 78 På Nidelv skiltet sto det altså 1977 men det var en 1978 mod. Jeg hadde en md17c og 60 L tank. Ingen septik desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Hm, bruker ca 5 liter diesel på 4 timer i 6 knop med sjømannen min... Nå er ikke akkurat min måler helt nøyaktig, men jeg fylte full tank før turen, og den hadde ikke kommet til 3/4 engang når vi var fremme (40L tank). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Jeg har en 50 liter tank i min Sagen 730, men uten tankmåler. Jeg har alltid to 10 liter kanner med diesel med i båten og fyller som regel disse på tanken når det har blitt plass til en kanne eller to. Tar så kannene med meg for fylling for så å ta dem med i båten neste gang. Jg har faktisk ennå ikke fylt diesel direkte fra pumpene, enda jeg har hatt båten i tre år nå.... En fordel med å ha en dieselkanne med i båten er jo hvis man får problemer med urent drivstoff etc. så kan man bare løse slangen fra filteret, putte denne i kannen og kjøre på ren diesel direkte fra kannen. En dieselmotor som har nok olje, kjøling og nok og ren diesel skal det mye til for å stoppe. Men litt luft på grunn av kombinasjonen lite diesel og litt sjøgang og du ligger der uten frendrift Jeg foretrekker derfor å ikke slippe den noe særlig langt under halv tank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 9.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2004 Hei kjære Nidelv venner Har vært litt hektisk inspurt på jobb før ferie, samt tilbragt fritid i båt og ikke foran skjerm, så jeg har ikke fått fulgt opp denne tråden. Travelt enda, men kjapp oppsumering : Tank størrelser varierer mellom 40 og 90 liter etter årsmodell. Selv 40 liters tanker oppfattes ikke som problematisk pga lavt forbruk, og så kan man ha med reserve kanne i tillegg. Grunnen til at jeg reagerte på 40 liter, er at det er mindre en jeg brukte på en gjennomsnitts helge tur med den gamle båten, men den var Bensin 130 Hk så det blir vel anderledes nå Ellers er jeg sålangt fornøyd med skuta, selv om jeg ikke har fått brukt den så mye. Prøveturen før kjøp syntes jeg den rullet MYE selv om det nesten ikke var sjø. Tenkte med gru på hvordan det skulle være i litt sjø, og planla derfor å legge ballest etc (som det ikke er fra før). På hjemtur var det imidlertid mer sjø, og syntes ikke den rullet nevneverdig mye mer på seg, så ballast planer er foreløpig arkivert til jeg får mer erfaring. Bruker dere andre Nidelv eiere balast i deres skuter? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Goddis77 Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Hei kjære Nidelv venner Har vært litt hektisk inspurt på jobb før ferie, samt tilbragt fritid i båt og ikke foran skjerm, så jeg har ikke fått fulgt opp denne tråden. Travelt enda, men kjapp oppsumering : Tank størrelser varierer mellom 40 og 90 liter etter årsmodell. Selv 40 liters tanker oppfattes ikke som problematisk pga lavt forbruk, og så kan man ha med reserve kanne i tillegg. Grunnen til at jeg reagerte på 40 liter, er at det er mindre en jeg brukte på en gjennomsnitts helge tur med den gamle båten, men den var Bensin 130 Hk så det blir vel anderledes nå Ellers er jeg sålangt fornøyd med skuta, selv om jeg ikke har fått brukt den så mye. Prøveturen før kjøp syntes jeg den rullet MYE selv om det nesten ikke var sjø. Tenkte med gru på hvordan det skulle være i litt sjø, og planla derfor å legge ballest etc (som det ikke er fra før). På hjemtur var det imidlertid mer sjø, og syntes ikke den rullet nevneverdig mye mer på seg, så ballast planer er foreløpig arkivert til jeg får mer erfaring. Bruker dere andre Nidelv eiere balast i deres skuter? Bruker ikke nevneverdig med ballast i båten. Det kommer jo en del kilo i båten på langturer og div. men har ikke hatt noe problem med dette. Har nettopp kommet tilbake fra en ukes ferie med båt. Bergen - Gulen - Bergen. 6-7 timers tur hver vei. Hadde 1/4 tank igjen ved byfjorden, som gjorde at jeg fikk luft i dieselen på tilbaketuren. Men etter en liten lufting av systemet, og fylling av 10 liter ekstra diesel fra jerrykannen, gikk resten av turen helt fint. (Regelen er altså: ved 1/4 tank. FYLL DIESEL). Turen var forresten kjempe grei :cool: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.