Jump to content

Hvem har vikeplikt for bakkende båt?


Roger jo

Recommended Posts

Noen ganger får jeg å lese de mest utrolige ting her på forumet.

Jeg kan ikke annet enn å støtte deg fullt ut Mulligan. Dette begynner å bli litt humoristisk etterhvert.

 

Jeg innser at i noens øyne så må jeg leie inn en del ekstra mannskaper når vi er på tur med 39 fot'eren for å opptre uklanderlig. Ikke nok med at jeg må være 100% skjerpet når jeg skal bakke skuta mi inn til brygga, noe som er vesentlig mer krevende enn med baugen først, så skal jeg først heise opp en røys med kuler her og der, huske å blåse i hornet eventuelt demontere lanternene og montere disse på motsatt side. Når skuta da etterhvert siger uklanderlig akterover så får jeg da inderlig håpe at matrosen får tak i bøya. Hvis hun ikke gjør det og jeg må forover igjen for å korrigere posisjonen, så må jeg først huske å få ned kulene eventuelt få noen til å springe rundt å omplassere lanternene :sweat:

 

Jeg må nok bare kaste inn håndkleet med en gang. Disse forventningene klare ikke jeg å innfri :wflag:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Trådstarter sier at seilbåten (akterenden) var ca. 1,5 båtlengde fra ytterste bøye da episoden skjedde.

 

Hvis motorbåtføreren også var medlem i samme båtforening burde han vite at denne seilbåten normalt lå med baugen ut og gått forenom. Hvis ikke dette var normal fortøyningsmåte var det ikke godt for motorbåtføreren å vite hva seilbåten ville gjøre eller hva den holdt på med. Den var tross alt kanskje 50 m fra land, og 50 m er ganske mye i et havneinnløp.

 

Jeg sier vel at seilbåten startet å bakke 1 1/2 båtlengde fra bøya. Og at episoden skjedde ved bøya.

 

 

Motorbåten overholt vikeplikten han kjørte etter regel 15 og krysset bak seilbåten.

Det står "unngå å gå forenom det andre fartøyet". Derfor gikk han bak.

 

Når en mener at FOROM er baugen , så må det bli slik..

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

Forøvrig er dette en gjestehavn på vestkysten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg blir nesten flau på oss båteieres vegne. Her holder en båt (om det er en seilbåt eller motorbåt er uinterresant) på å legge til i gjestehavnen på Stora Kornön i Sverige,

og så kommer det en båt (om det er en seilbåt eller motorbåt er uinterresant) og går innenfor fortøyningsblåsene?

 

Om båten som skal fortøye bakker eller går med baugen inn er vel også fullstendig uviktig. Motorbåten har da ingenting innenfor fortøyningsbøyene å gjøre?

 

Lar vi ikke båter som holder på å legge til i en gjestehavn få gjøre dette i fred?

 

Og om seilbåten vil ligge med baug eller hekk mot land må vel være opp til skipperen ombord?

 

Jeg vil påstå at det store flertallet av i hvert fall motorbåter (og også mange seilbåter) foretrekker å ligge med hekken inn i gjestehavner nedover svenskekysten hvor bildet er fra.

 

Her må det være mange paragrafryttere med skrivekløe.

Hva med å vise hensyn og la en båt få fortøye i fred?

Er det ikke så enkelt da?

 

Lars H.

Pt. Oscarsborg

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ved første øyekast kan det tyde på at motorbåten opptrer uaktsom. Og det gjør han definitivt slik situasjonen utviklet seg. Ser en på kjølvannet til denne så har den allerede kommet opp i god fart med retning mot seilbåten. Legger en samtidig merke til at samtlige båter er fortøyd med baugen mot kaia. Mon tro om ikke føreren av motorbåten har oppfattet situasjonen med at seilbåten var på vei bort fra kaia og at han kunne krysse bak seilbåten som seg hør og bør. For sent oppdager han at seilbåten er på vei mot kaia med hekken først. For å unngå kollisjon smetter han fortsatt bak seilbåten da det mest sannsynlig hadde blitt en smell vist han hadde dreid styrbord med den farten han hadde kommet opp i. Han ville vel ikke ved sine fulle fem tatt den avstikkeren mellom bøyene under normale situasjoner.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Han ville vel ikke ved sine fulle fem tatt den avstikkeren mellom bøyene under normale situasjoner.

Jo når du er 200% sikker på at du kan Sjøveisreglene han brukte regel 15.

 

Se innlegg 35/ 52/53.

 

Har jeg forklart meg for dårlig??.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...