Jump to content

Timeteller Volvo Penta, problemer m/lcd display og timer


SvartRøyk

Recommended Posts

Har en VP turteller med timeteller av nyere dato med LCD display.

Dette displayet har som nesten alle andre sluttet å fungere.

Kanskje det kommer opp noe utydelig 2 ganger i året....

 

Mine spørsmål er:

a) Vet noen om hva som er feil? Er det bare dårlige loddinger/baner på print eller er det selve displayet slik at det ikke går an å fikse?

b) Kan ett VP verksted lese av timetallet med annet verktøy ut i fra bare instrumentet? Må nesten vite det før jeg legger inn på evt nytt.

c) Er de nye instrumentene bedre, eller vil de ryke etter 2-3år de også?

 

Sikkert ikke bare jeg som er nyskjerrig... :confused:

Link to post
Share on other sites

Ta en prat med en pensjonert VDO-reparatør på 90665253. Han kan alt om VDO/Volvo

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har to KAD44 med orginalinstrumenter fra 2002, den ene har to førerposisjoner, så denne pensjonisten kan regne med 3 timetellere fra min adresse.

Min lokale VP forhandler har sagt at disse IKKE lar seg reparere. En merkelig innstilling så lenge jeg ikke vet om en eneste timeteller fra den generasjonen som virker.... (det er også det eneste jeg er skikkelig missfornøyd med på KAD'ane mine)

 

REM: om du kjenner han kan vel du undersøke om han vil ha oppdragene :flag: (jeg kjøper ikke nye så lenge VP tjener 1000 vis av kroner på det)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

Har pratet med reparatøren, hyggelig kar. Han kunne bare fortelle at dette ikke er del bart og at alt dessverre etterhvert er blitt "bruk og kast".

Han trodde heller ikke at de nye var bedre.

Kun ny fra Volvo eller separat timeteller var greie løsninger...

 

Da blir det nok separat timeteller på meg, vet jo aldri når den nye tar kvelden igjen...

Redigert av SvartRøyk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet turteller på min ene KAD32 i sommer. Kjøpte på Mekonomen fordi de lå 900 spenn under det lokale VP verkstedet.

Dog må jeg kalibrere pånytt mhp antall pulser pr omdrening, men det gjør jeg tl våren..

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet har vært stilt flere ganger her og er en kjent svakhet på KAD-seriens timetellere. Jeg fikk selv skiftet den på min KAD 43 etter 4 år med henvisning til forbrukerkjøpsloven. Aldri noe spørsmål fra Volvo om dette. LCD-panelet har en svakhet og da skifter de like godt hele turtelleren.

Link to post
Share on other sites

Men det var uten timeteller?

Nope, med timeteller. Leste av VDO nummeret Ocenaline et-eller-annet. Betalte 1800 spenn elns til Herren bak disken på Mekonomen. Lokale VP pusheren skulle ha 2700,-

 

Her er min gamle tråd da jeg kjøpte: Turteller med timeteller

FRZ_Marine_Oline_Tacho_EHC.jpg

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Henter denne også signalet fra W-uttaket på dynamo?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Yepp.. Dog sto den gamle til å dele antall pulser fra W med 16. Når jeg setter den nye på 16, stemmer ikke turtallet. men det skal justeres til våren, får låne en kalibreringsturteller til våren av en kamerat..

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem på min timeteller. LCD displayet overfører signaler til en ledende gummirplate. Dersom kontakten her blir dårlig (mellom gummiplate og display) eller i printkortet oppstår feilen. Årsaken til den dårlige kontakten, er i de fleste tilfeller fukt. Demonter timetelleren, og la den ligge på varmekabler noen dager :cheers_wine: + litt føning så virker den igjenn. Timetelleren fortsetter å telle selv om den ikke viser tallene.

Link to post
Share on other sites

Min teller oppførte seg som en hjulvisp, ikke LCD feilen. Vill vipping av nåla+resatte seg timetellermessig hver 1-7 timer. Fullstendig idddddiot :-) Eneste kuren var å kaste penger på problemet.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...