Jump to content

KAD 43, timetellerdisplayet "fusker"


Victora III

Recommended Posts

Har en KAD 43, 2000 mod. (gått 350 timer) der displayet for timetelleren innimellom lager noe rare tegn. Telleren teller imidlertid normalt i bakgrunnen, så det ser ut som det er displayet som er i ferd med å ryke. Ny turteller/timeteller var visst eneste løsningen på problemet i følge Volvo, og den koster jo sine Volvo-kroner! Noen som har vært bort samme problemet? Og det må da i himmelens navn være noen i dette landet som kan skifte selve LCD-displayet?? Eller kan dette være en garantisak i henhold til 5 års reklamasjonsretten (Volvoforhandleren mente det var ingen vits å prøve seg en gang mot Volvo - de hadde prøvd det samme før!!)

Link to post
Share on other sites

Siden motoren ennå ikke er over 5 år og et slikt instrument sikkert er ment å vare lengre enn dette så ville jeg benyttet meg av reklamasjonsretten som du også er inne på. På meg så virker det som om vurderinger rundt reklamasjon og garantier er nesten fraværende i båtmotorbransjen, også blant kjøperne. Det virker som det godtas alt for ofte at åpenbare reklamasjonssaker må dekkes av egen lomme. Det er i tillegg ekstra surt at man da også betaler veiledende pris med forhandlerens avanse/fortjeneste i tillegg.

 

Kan jo dra paralleller til bilbransjen hvor dette er helt annerledes. På min Audi A4 så fikk jeg skiftet begge airbaggene på seteryggene pga. at varsellampen i instrumentpanelet lyste. Dette var kun 2 måneder før bilen ble 5 år. Fikk også i tillegg skiftet 2 av bærebruene forran på samme tidspunkt - alt på garanti/reklamasjon. Til alt overmål fikk jeg beskjed om, når jeg var på service nå sist, at bilen var innkalt fra importøren for å skifte øvrige bærebroer forran. Da var bilen 7 år gammel.

 

Var i kontakt med Forbrukerrådet i en annen ikke båtrelatert sak og fikk da opplyst fra dem at begrepet garanti ikke var så interessant for oss forbrukere. Dette begrepet er kun ment om rettigheter som selger gir kjøper ut over det som kjøper allerede har krav på gjennom lovverket. Det var begrepet reklamasjonsrett som var mest interessant. Ting som var ment å vare lengre enn 2 år blir omfattet av 5 års reklamasjonsrett.  Et slikt instrument er sikkert ment å vare lengre enn både 2 og 5 år og kommer sikkert i Forbrukerrådets kategori om 5 års reklamasjonsrett.

 

Hva forhandleren mener at Volvo godtar av reklamasjonsaker er egentlig ikke interessant for deg. Spesielt ikke hvis de er hos denne forhandleren du kjøpte motoren da den var ny. Du har kun å forholde det til forhandleren og hvordan det forholder seg mellom han og eventuelle underleverandører (her Volvo) og hvilke ordninger de har seg imellom er jo ikke av betydning for deg.

 

Jeg ville ha reklamert skriftlig (skriftlig er viktig) og påpekt at dine rettigheter gjennom referanser til Reklamasjonsretten og understreket at saken ville bli brakt videre hvis det ikke kom til en løsning.

 

Du må ikke gi deg på at Volvo ikke forholder seg til dine rettmessige krav og bryter Norsk lov.

Link to post
Share on other sites

En bekjent av meg opplevde det samme med en KAD42, det har også vært omtalt tidligere på forumet: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1072697195

Hva skjedde forresten med timetelleren din Solo?

 

Kommer du ingen vei med Volvo er det et alternativ å montere en vanlig mekanisk teller. Antar det koster en liten brøkdel av en ny turteller. Og går aldri istykker....

Link to post
Share on other sites

Deler dine betraktinger om reklamasjonsrett Saga - loven er jo helt klar på dette området! Jeg kommer til å følge opp dette, men startet denne tråden for å se om det var mange som hadde vært borti det samme.

 

Ellers, Ingar, er ikke mitt problem at tallene forsvinner (slik som hos Solo) men at de "klusser" med rare tegn. Det rare er at det bare er innimellom - men selvsagt ingen logikk i det. Dårlig kontakt kan det ikke være heller...

Link to post
Share on other sites

Siste vers i "timetellerhistorien": Ringte Volvo-importøren i dag for å sjekke mulighetene for reklamasjon etter 5 årsregelen. Var forberedt på at det ville bli en evig kamp og argumentasjon etter alt jeg har hørt om Volvo-service, men neida. Etter tre minutters leting på dataen etter motornummer var det hele ordnet; "Vi sender deg en ny timeteller vi" :cool::lol: :lol:. Utrolig bra service spør du meg. Selvsagt skulle det bare mangle, men det vet vi jo langt fra er tilfelle i mange sammehenger. Dermed blir det ny teller og 2500,- kr. spart. :lol: for Volvo-importørens servicenivå

Link to post
Share on other sites

Det var jo bra at det ordnet seg denne gangen.

 

Men hadde det ikke gjort det, hva da. Det står sikkert ett eller annet sted i manualen at instrumentet ikke må utsettes for fukt. Hva tror du VP finner når du sender det inn til reparasjon? Ja, riktig - beklager, reklamasjon avvist. Stort sett er det fukt som ødelegger instrumenter i båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tror nok du har rett i at de i mange tilfeller vil prøve å sno seg unna med slike forklaringer, ja. Men med respekt å melde snakker vi om instrumenter til bruk i båt og maritimt miljø. Om instrumentene da ikke har stått i direkte regn - eller sjøvann, skal de jo tåle de påkjenninger et maritimt miljø gir. Det holder ikke å si "vi selger båtutstyr til å montere i båt, men de må ikke utsettes for fuktig miljø".

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En bekjent av meg opplevde det samme med en KAD42, det har også vært omtalt tidligere på forumet: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1072697195

Hva skjedde forresten med timetelleren din Solo?

:crazy:Har bladd litt i gamle innlegg da jeg i perioder ikke er pålogget, så her er svaret på mitt problem i vinter (timetelleren's display var blankt)

Som det så riktig ble svart på innlegget mitt så var det kulda som var synderen :lol:,når varmen kom var tallene der igjen  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...