Jump to content

Lekkasje AQ145

Draco-fan

Recommended Posts

I sommer kom det inn litt mye vann i båten. Jeg mener jeg hørte en sildre-låt bak i hekken og tror det måtte være i en av slangene som eksos, aksling eller kjølevanns inntak.

Nå er båten oppe, og jeg kan ikke se noen brist eller hull i noen av slangene/stømpene. Det ser også ut som om de omslutter inntaksrør godt også. Noen som har erfaring om hvor disse aggregatene har en tendens til å lekke? Jeg har et 280 drev. :diving:

Lufteskrue, dreneringsskrue er det vel kun på oljekjøleren så vit jeg vet, og den tror jeg er tett. Jeg tredde hode så langt ned i motorrommet jeg kunne etter en tur da båten lå på vann. Da hørte jeg det sildret i bakveggen. Jeg lurer på om det er noe man bør sjekke først, som kanskje er det svakeste punkt. Hvis man må ha av aggregat for å skifte noe bak, er det en stor operasjon, og vil det koste mye. Er redd jeg må ha hjelp til det, for jeg er ikke så kyndig.

Det er litt vanskelig å si hvor mye vann som kommer inn per time, men etter en tur en dag sjekker jeg båten dagen etter

og da er det ca 30-40 liter vann bak i hekken under motor. Båten tar helt klart inn mer vann når den har vært i bevegelse(eller når motoren har gått) enn når den bare ligger til brygga en periode. Båten ligger i ferskvann, og anodene har jeg ikke sjekket. Hvor er de på en Draco 1978 20 fot?

Har du sjekket rundt lagre til styreaksling? Litt vanskelig å se skikkelig men lekker fort litt her hvis du ikke smører med fett av og til. Særlig når plastforingene begynner å bli slitt. Typisk lekker det mer når drevet står rett frem enn i sving posisjon.

Ville også sjekket slangen til gearwire. Er denne hel? Er det irret fælt rundt innfesting? osv osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...