Jump to content

Demontere ror (assa ratt:-) Nok en gang..Er det bare å banke til?


Worry II

Recommended Posts

Jeg skal lage nytt dashboard i vinter, men som mange andre sliter jeg med å få av roret. Jeg har løsnet senterbolt, dynket med CRC, men det rikker seg ikke ! Er det noe jeg overser, eller er det bare rå makt som skal til for å få løstnet roret fra akslingen ? Jeg vet ikke hva slags styring jeg har.. men er det noen som kan fortelle meg det ? Trenger råd på hva jeg skal gjøre, evt. ikke gjøre..

 

dsc01196.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det sitter på kile også, så det må en avdrager til. Mulig at akseltappen er kon også, og da sitte det ennå bedre.... :headbang:

 

Mener du at den lille tappen er en kile, Bartesam ? Jeg trudde det var en styrepinne eller en lås som gjør at roret ikke kan dreies rundt aksel om det sitter løst ..?

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørs om du må til med en avdrager. Rattet kan sitte ganske godt. Det har jeg selv erfart.

Du kan gjøre et forsøk med å få en til å dra i rattet samtidig som du slår på akseltappen med en messingdor e. l. og en god hammer. Er du heldig, løsner rattet. Bare sørg for ar du har mutteren påskrudd såvidt med fulle gjenger, slik at du ikke ødelgger de, og hjelperen ikke får rattet i trynet hvis det skulle løsne.

Link to post
Share on other sites

19-1127_l.jpg

 

En slik avtrekker, f.eks. fra Biltema til kr 109,- for den største, kan du like godt skaffe deg. Fungerer utmerket, og rattet løsner som en lek. Har benyttet en slik flere ganger selv.

Da risikerer du ikke å ødelegge noe, og rattet løsner stille og rolig uten noen overraskelser.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at den lille tappen er en kile, Bartesam ? Jeg trudde det var en styrepinne eller en lås som gjør at roret ikke kan dreies rundt aksel om det sitter løst ..?

Det heter kile...!!

 

Den ser genial ut, jada ! Men hvordan skal jeg få feste på den ? Jeg har jo ingen hull å tre den igjennom ... men er det slik at jeg bare setter den så nærme senter som mulig, og drar til ?

Du trær selvsagt klavene inn på baksiden av rattet ditt og justerer skruen slik at den får tak i center på akslingen gjennom hullet i rattet på framsiden. Så drar du til... verre er det ikke!

Link to post
Share on other sites

Den tersen (eller avdrageren om du vil) er brukbar til veldig mye annet også, så det er ikke nødvendigvis et "engangsverktøy"!

Rattet ditt henger nok bare litt ekstra på kilen tenker jeg... veldig normalt med det meste som står montert på kile.

Når du kommer så langt at du skal montere det igjen så lønner det seg å gå over aksling og kile med fiiiint smergelpapir og i tillegg ha på en oljedråpe. Da blir det ikke så mye mikk og banking under monteringen.

Link to post
Share on other sites

Uansett bør du før du løper og kjøper se etter hvordan rattet fortoner seg slik at du ikke ender opp med en trefots avdrager, men trenger en tofots eller vice versa.

 

Sant nok, Whistler ! Ser det helt sikkert når jeg finner riktig hylle på Biltema... om det blir vanskelig å se på øyemål, kjøper jeg begge ! Det pokkers roret skal av, åkke som !

Link to post
Share on other sites

Varme godt med en propanbrenner, og deretter sprøyte med 5-56 eller lignende. Gjentas flere ganger, gjerne over flere dager. Til slutt har 5-56'en trengt såpass langt inn at du klarer å løse den. Et par gode slag med hammeren på fastnøkkelen pleier også å hjelpe bra på, dette løser som regel mutteren mye lettere enn å bare dra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Den ser genial ut, jada ! Men hvordan skal jeg få feste på den ? Jeg har jo ingen hull å tre den igjennom ... men er det slik at jeg bare setter den så nærme senter som mulig, og drar til ?

 

Et ypperlig verktøy ja. Og jeg ser jo at du allerede har fått beskrevet bruken av den av andre her. 

 

 

Mange foreslår å slå og "kakke" på bolten for å gjøre arbeidet lettere. Dette vil jeg fraråde, i alle fall ikke slå uten først å la avtrekkeren få sjansen til å gjøre hele jobben alene. Ingen grunn til å slå verken her eller der tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Mange foreslår å slå og "kakke" på bolten for å gjøre arbeidet lettere. Dette vil jeg fraråde, i alle fall ikke slå uten først å la avtrekkeren få sjansen til å gjøre hele jobben alene. Ingen grunn til å slå verken her eller der tenker jeg.

 

Ok ! Nå har jeg vært å kjøpt den, men det jeg stusset litt på er at den er veldig spiss ! Det er kanskje best å ofre en 50-øring imellom så jeg ikke skader senterbolten.. Om kreftene blir for harde så kan den kile seg inn i bolten, eller ?

 

dsc01199.jpg

 

Men en annen ting... når det gjelder ror og ratt, Dinamo... Det gamle utsaget fra kapteinen "tar du roret !", betyr vel ikke at vedkommende som blir kommandert, skal dykke ned, bak under båten, å "ta" roret ? :lol:

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 Det er kanskje best å ofre en 50-øring imellom så jeg ikke skader senterbolten.. Om kreftene blir for harde så kan den kile seg inn i bolten, eller ?

 

Jeg har verken ofret en 50-øring, eller noe annet. Kan ikke tenke meg at senterbolten tar skade. Det har i alle fall ikke min gjort. Men om du legger noe i mellom, så gjør du ikke noe galt i alle fall. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...