ErlendAA Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Hei Hvordan rigger man ned matsta på en Vista 28? Bær over med meg i min uvitenhet :) Alle tips mottas med takknemlighet. Båten er av den typen som ble bygd av Kittelsen selv. Og har treoverbygg. Legger ved et bilde. Quote Link to post
torbit Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Inntil du får svar fra en Vista-eier, prøver jeg meg med litt kvalifisert gjetting: Det må jo sitte en tapp mellom mastefoten og festet på hyttetaket ditt. Har du tilgang til en mastekran, forerslår jeg at du fester en stropp under salingshornene, strammer opp, løsner alle vant og løfter forsiktig, så bør den komme. Quote Link to post
Mergulhito Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Jeg har rigget opp og med en del båter, og støtter torbits fremgangsmåte, husk å ha en mann som holder masten nederst! gjerne med et tau, den kan vippe fort! Ellers er det å gjøre som torbit skriver, og masten til en 28-foter er jo ikke så tung å håndtere. Quote Link to post
tuffff Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Hyggelig at det er flere Vistaeiere her. Jeg kjøpte min i sommer - nedrigget og kan bekrefte at det er et rektangulært hull i mastefoten og en tilsvarende tapp i bunn av masten. Masten skulle derfor være til å løfte rett opp fra foten. mvh tuffff Quote Link to post
ErlendAA Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Tusen takk for rask og informativ informasjon! Da skal masta snart ned og vinteropplaget kan forbredes. Vista er en flott båt og veldig bra at det er flere som har samme. Kjøpte og min i sommer, 79 modell, lærer masse nytt hele tiden! Mvh Erlend Quote Link to post
tuffff Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Ja, Vistaen er bra den, men det som har slått meg er det fryktelig trange cockpiten. Dekket på min er pill råttent og skal skiftes i sin helhet i vinter. I den forbindelse så tenker jeg og utvide cockpiten. Jeg skrur rett og slett styrhuset av og flytter dette ca. 70 cm lenger forover på hyttetaket. Dermed blir cockpiten tilsvarende lenger. Fra akterenden av styrhuset legger jeg den samtidig ut med ca 30-35 cm på hver side. Pantryet flyttes ned og deler av hyttetaket under styrhuset skjæres bort. Bare litt sånn vinterpussel. Men båten virker veldig stødig og trygg. Tung som fy, men den skal jo ikke bæres rundt. mvh tuffff Quote Link to post
Recommended Posts