Jump to content

Dieseltilførsel til varmer


Taco

Recommended Posts

Du bør helst ta den fra en egen stuss på tanken. Om du tar diesel fra filteret kan du i verste fall risikere å trekke inn luft i systemet via varmeren, og det er ikke spesielt trivelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index har et viktig poeng. Jeg feilsøker akkurat nå på en Eberspacher som ikke får diesel pga. falsk luft. Det er slangeklemme på slangeklemme før pumpa fordi det er både overganger og forfilter og og og før pumpa. Mange muligheter for lekkasje. Kjedelig om motoren skulle stoppe pga. varmeren.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte eget stigerør som jeg monterte i tanken. Kappet dette slik at det sluttet et godt stykke over bunnen. Dette for ikke å risikere at varmeren tømmer tanken slik at jeg ikke har diesel til motoren.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Sikkert forskjell på forskjellige dieselpumper etter motortype. Kjedelig om den suges tom ja.

Er det veldig lett å komme til dieseltank så ville eg brukt orginal stigrør og gjort jobben skikkelig :smiley:

Skulle eg montert ny varmer ombord hos meg,ville eg sett på en løsning fra eksisterende slanger/filter. For å slippe å montere ut kjøkkenet som er oppå tanken.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

På min båt var det tankmåler på tanken i form av godt gammeldags "se-nivå-slange"-prinsipp. Koblet meg innpå denne et stykke over tom tank slik at det alltid er diesel nok til motoren.... Funker utmerket!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Vært med å montert noen varmere oppigjennom ,har tatt det rett fra filter .Hvorfor knote det til med arbeid ,når det kan gjøres enkelt .Spurte foresten VP sjappa i by'n sist vinter ang en jobb ,han svarte at han altid tar fra den xtra stussen på filteret . Så det er nada problem ang luft eller andre ting , sett på slangen til varmeren der du så blir det helt topp :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ryddet litt og fant monteringsanvisningen til min Webasto 2000 ST. Siterer fra den:

 

"Bränsleanslutningen bör absolut inte ske med T-rör til motorens ledningar.

Tips! Om motorfilteret är lägre placerad än tanken kan ev. en av dess blindpluggar användas för värmaranslutningen."

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Tips! Om motorfilteret är lägre placerad än tanken kan ev. en av dess blindpluggar användas för värmaranslutningen."

Jeg har forsket litt med disse anslutningene for noen år og på eksempel First 44,7 hadde jeg i 1,5 år D5 koblet inn på forfilter som stå 80cm over tanken. Båten var i hektisk bruk og uansett hvad den krengde ble aldrig feilpust på varmeren. Deretter kobler jeg alle varmerer direkte inn på forfilter vis ikke er færdig innstallert fra produsent ekstra stuss på tank. Drille hull i dieseltank og hekke der i billig stigerør gir fare for lekasje og lukt i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig montert varmer i min skute og satt på et T-stykke på slangen til diesel før filter, og det var etter leverandørens anvisning. T-røret fulgte med Eberen. Fungerer som bare det uten luft og andre plager.

Link to post
Share on other sites

Hvordan skulle han klare å få filtrert diesel før filteret? Det er mer enn jeg klarer å forstå...

 

Jeg for min del ville aldri koplet dieselvarmeren til noe annet enn en egen stuss på tanken. Til det er driftssikkerheten til motoren for viktig for meg. Bare tanken på at det skulle være en mulighet for at motoren skulle kunne suge falsk luft fra varmeren og stoppe på et kritisk sted i pålandsvind er mer enn god nok grunn for meg til å ikke gi meg inn på lettvinte løsninger!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan skulle han klare å få filtrert diesel før filteret? Det er mer enn jeg klarer å forstå...

 

Jeg for min del ville aldri koplet dieselvarmeren til noe annet enn en egen stuss på tanken. Til det er driftssikkerheten til motoren for viktig for meg. Bare tanken på at det skulle være en mulighet for at motoren skulle kunne suge falsk luft fra varmeren og stoppe på et kritisk sted i pålandsvind er mer enn god nok grunn for meg til å ikke gi meg inn på lettvinte løsninger!

Bør nevne at jeg har to tanker og omveksler på disse i påkomne tilfeller.

Har også en sjelden gang to tanker i hodet samtidig også. :smiley::flag::smiley::flag:

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et spørsmål melder seg i forbindelse med diesel tilførsel. Hva skjer med varmeren og ikke minst pumpa dersom dieseltanken går tom. Vil pumpa fortsette å suge inn luft helt til den får signal fra termostaten ?? Vil varmeren stoppe ??

 

Noen som vet med sikkerhet svaret ?

Edited by jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt svar. Da monterer jeg en dagtank slik at jeg kan bytte mellom diesel og parafin (renser opp litt bedre med eksosen).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...