Taco Startet 30.September.2009 Del på Facebook Startet 30.September.2009 Kan jeg ta diesel til varmeren fra denne stussen på filteret? Uten at det får noen konsekvenser for lufting etc.? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Du bør helst ta den fra en egen stuss på tanken. Om du tar diesel fra filteret kan du i verste fall risikere å trekke inn luft i systemet via varmeren, og det er ikke spesielt trivelig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Hvis varmeren har en magnetisk matepumpe kan ikke trekkes luft via varmeren. Noen hundred båter her i landet henter diesel via stuss på forfilter og problemer har jeg ikke hørt. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 index har et viktig poeng. Jeg feilsøker akkurat nå på en Eberspacher som ikke får diesel pga. falsk luft. Det er slangeklemme på slangeklemme før pumpa fordi det er både overganger og forfilter og og og før pumpa. Mange muligheter for lekkasje. Kjedelig om motoren skulle stoppe pga. varmeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
All Smiles Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Tror nok det og legge en mateslang fra tanken er det sikreste,hadde en varmer kopplet slik du tenker,men den dro brensle ut fra pumpen når motor ikke var igang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taco Svart 30.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2009 Takk for svarene. Jeg vil ikke gamble med driftssikkerheten pga et varmeapparat. Får se på mulighetene for direkte kobling til en av tankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Jeg brukte eget stigerør som jeg monterte i tanken. Kappet dette slik at det sluttet et godt stykke over bunnen. Dette for ikke å risikere at varmeren tømmer tanken slik at jeg ikke har diesel til motoren. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
arnulfs Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Henter diesel rett fra filteret slik bildet ditt viser til min Eberspacher...har aldri hatt problemer med dette. Varmt og godt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Sikkert forskjell på forskjellige dieselpumper etter motortype. Kjedelig om den suges tom ja. Er det veldig lett å komme til dieseltank så ville eg brukt orginal stigrør og gjort jobben skikkelig Skulle eg montert ny varmer ombord hos meg,ville eg sett på en løsning fra eksisterende slanger/filter. For å slippe å montere ut kjøkkenet som er oppå tanken..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 På min båt var det tankmåler på tanken i form av godt gammeldags "se-nivå-slange"-prinsipp. Koblet meg innpå denne et stykke over tom tank slik at det alltid er diesel nok til motoren.... Funker utmerket! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
m/s draugen Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Innlegg 5. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21306 Tar ut diesel til min eber derfra.Funker fint... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Vis man tar slange derfra direkte til dieselpumpe er kun en slange med 2stk slangeklemmer på den veien. Med å spare seg penger og bruke gammel slange noen i Tøyen har kastet fra seg og gamle rustne slangeklemmer, blir sikkert fare for luftlekasje og den oppsetningen kan der ikke anbefales Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Svart 30.September.2009 Del på Facebook Svart 30.September.2009 Vært med å montert noen varmere oppigjennom ,har tatt det rett fra filter .Hvorfor knote det til med arbeid ,når det kan gjøres enkelt .Spurte foresten VP sjappa i by'n sist vinter ang en jobb ,han svarte at han altid tar fra den xtra stussen på filteret . Så det er nada problem ang luft eller andre ting , sett på slangen til varmeren der du så blir det helt topp Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Ryddet litt og fant monteringsanvisningen til min Webasto 2000 ST. Siterer fra den: "Bränsleanslutningen bör absolut inte ske med T-rör til motorens ledningar. Tips! Om motorfilteret är lägre placerad än tanken kan ev. en av dess blindpluggar användas för värmaranslutningen." Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 (redigert) Hei, jeg også tar det fra filteret, se etter pil ut fra filteret! Redigert 2.Oktober.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Var også fristet til og kappe tilførsellledningen til motor og hente ut der, men fornuften tok overhånd og jeg koblet til på ekstern tapping på tank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Tips! Om motorfilteret är lägre placerad än tanken kan ev. en av dess blindpluggar användas för värmaranslutningen." Jeg har forsket litt med disse anslutningene for noen år og på eksempel First 44,7 hadde jeg i 1,5 år D5 koblet inn på forfilter som stå 80cm over tanken. Båten var i hektisk bruk og uansett hvad den krengde ble aldrig feilpust på varmeren. Deretter kobler jeg alle varmerer direkte inn på forfilter vis ikke er færdig innstallert fra produsent ekstra stuss på tank. Drille hull i dieseltank og hekke der i billig stigerør gir fare for lekasje og lukt i båten. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Jeg har nylig montert varmer i min skute og satt på et T-stykke på slangen til diesel før filter, og det var etter leverandørens anvisning. T-røret fulgte med Eberen. Fungerer som bare det uten luft og andre plager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Kjempe løsning, du får filtrert ren diesel til varmeren funker som bare det! Enkelt og genialt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Hvordan skulle han klare å få filtrert diesel før filteret? Det er mer enn jeg klarer å forstå... Jeg for min del ville aldri koplet dieselvarmeren til noe annet enn en egen stuss på tanken. Til det er driftssikkerheten til motoren for viktig for meg. Bare tanken på at det skulle være en mulighet for at motoren skulle kunne suge falsk luft fra varmeren og stoppe på et kritisk sted i pålandsvind er mer enn god nok grunn for meg til å ikke gi meg inn på lettvinte løsninger! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Dersom det er pil ut på filteret her er det filtrert diesel, har dette selv på filteret til generator der eg også har koblet til vannvarmer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hvordan skulle han klare å få filtrert diesel før filteret? Det er mer enn jeg klarer å forstå... Jeg for min del ville aldri koplet dieselvarmeren til noe annet enn en egen stuss på tanken. Til det er driftssikkerheten til motoren for viktig for meg. Bare tanken på at det skulle være en mulighet for at motoren skulle kunne suge falsk luft fra varmeren og stoppe på et kritisk sted i pålandsvind er mer enn god nok grunn for meg til å ikke gi meg inn på lettvinte løsninger! Bør nevne at jeg har to tanker og omveksler på disse i påkomne tilfeller. Har også en sjelden gang to tanker i hodet samtidig også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Et spørsmål melder seg i forbindelse med diesel tilførsel. Hva skjer med varmeren og ikke minst pumpa dersom dieseltanken går tom. Vil pumpa fortsette å suge inn luft helt til den får signal fra termostaten ?? Vil varmeren stoppe ?? Noen som vet med sikkerhet svaret ? Redigert 20.Oktober.2009 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Vil pumpa fortsette å suge inn luft helt til den får signal fra termostaten ?? Vil varmeren stoppe ?? Noen som vet med sikkerhet svaret ? Helt riktig varmeren bare stopper når det er tomt for drivstoff Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Takk for raskt svar. Da monterer jeg en dagtank slik at jeg kan bytte mellom diesel og parafin (renser opp litt bedre med eksosen). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.