Jump to content

Batterier og installering av landstrøm


simonstrumse

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg har noen spørsmål nå som jeg skal installere landstrøm i en gammel seilbåt.

 

For Jeg har kjøpt en qucik 25a lader og en landstrømsentral fra seatronic. Fra før har jeg to store forbruksbatterier og et lite startbatteri, alle syrebatterier.

 

Spørsmålene er som følger:

- Når syrebatterier lades har jeg hørt at de gir ut noe giftig gass? Stemmer det? Bør jeg i så fall flytte batteriene ut av forpiggen hvor jeg ofte sover og et annet sted i båten om de skal lades kontinuerlig?

 

- Gir gel-batterier også avgasser når de lades? Og hva er forskjellen på gel og syrebatterier sånn sett?

 

- Jeg har tentk å erstatte de to eldre forbruksbatteriene med et 220ah gelbatteri. Hvor stor batteri bruker dere i forhold til størrelsen på båten? Holder det til en 32 fots seilbåt med full led-belysning?

 

- Jeg har kjøpt en landstrømskontakt og tenkte sette den inn i en gjennomføring som er på siden av skroget rett under ripa. Den har vært brukt som eksospotte til parafinvarmer tidligere. Er det ok å montere en landstrømskontakt på siden av skroget (da altså 5 cm. under ripa) og ganske høyt over vannlinja?

 

Til slutt, hvor anbefaler dere å kjøpe gelbatterier?

 

Tusen takk for tips!

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er temaet diskutert i det vide og brede så du finner mye på emnet her inne. Imidlertid er det ikke alltid så lett å vite hvilke spørsmål en skal stille, så jeg kan jo gi deg litt kjøtt på beinet..

 

 

- Når syrebatterier lades har jeg hørt at de gir ut noe giftig gass? Stemmer det? Bør jeg i så fall flytte batteriene ut av forpiggen hvor jeg ofte sover og et annet sted i båten om de skal lades kontinuerlig?

 

-

 

Åpne bly/syre batterier kan gasse litt under lading, tror vel egentlig ikke gassen er så fryktelig giftig, det blir knallgass, av navnet skønner du at den er eksplosiv, og der bør derfor være litt lufting der batteriene står..

 

Gir gel-batterier også avgasser når de lades? Og hva er forskjellen på gel og syrebatterier sånn sett?

 

Gel batterier skal vel ikke gasse nei, det er viktig at laderen stilles om til gelbatterier, da disse har forskjellig ladespenning fra åpne bly/syrebatterier.

 

Jeg har tentk å erstatte de to eldre forbruksbatteriene med et 220ah gelbatteri. Hvor stor batteri bruker dere i forhold til størrelsen på båten? Holder det til en 32 fots seilbåt med full led-belysning?

 

LED belysningen trekker lite strøm, den kan du drifte fra et bittelite motorsykkelbatteri :-) Kjøleboks trekker mye strøm, Om du har ebersprecher eller annen varmer i båten, så trekker den mye strøm. PC/tv trekker mye strøm, kartplotter trekker noe strøm, men ikke som PC.. Om du forteller litt mer om hva du vil drive med batteriene, kan vi sikkert si noe om hvor stor batterikapasitet du trenger..

 

- Jeg har kjøpt en landstrømskontakt og tenkte sette den inn i en gjennomføring som er på siden av skroget rett under ripa. Den har vært brukt som eksospotte til parafinvarmer tidligere. Er det ok å montere en landstrømskontakt på siden av skroget (da altså 5 cm. under ripa) og ganske høyt over vannlinja?

 

Dette høres umiddelbart ut som en DÅRLIG IDE, denne vil før eller siden bli utsatt for mengder med saltvann, og da begynner problemene raskt. Finn en plass som er mest mulig skjermet, i alle fall skjermet fra saltvann!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for gode tips. Jeg regner med det står ting andre steder, men jeg har søkt en god del uten å finne noe så jeg tenkte det kunne være greit å stille noen spørsmål på nytt for oppdatert info.

 

For å si litt om hva jeg har tenkt å drifte på batteriene:

- led belysning + to vanlige lamper.

- kjøleboks

- radio /cd-spiller med 6 høytalere

- Laptop

 

Hvordan finner jeg ut hvor mange ampertimer for eksempel kjøleboksen eller radioen bruker? Er det noen grei måte å regne om fra watt til ah på?

 

Da skal jeg revurdere hvor jeg plasserer landstrømskontakten :P

 

Et siste spørsmål: Har sett en del etter utstyr på maritim, biltema og seatronic, men kommer stadig over nye nettbutikker som selger båtutstyr. vet dere om noen slike små butikker som har kvalitet OG bedre priser en de store som maritim?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt vanlige bly/syre batterier, gjerne flere i paralellkopling og heller laget lufting i batterikassen ut i friluft. Ett 220Ah batteri blir fryktelig tungt og uhåndterlig, 2stk på 115Ah er mye lettere å ha med å gjøre. Gel batterier er unødig dyre og gir deg heller ikke noen spesielle fordeler som skulle kunne forsvare dobbel pris, så dette hadde ikke vært noe alternativ for min del.

 

Min erfaring: Jeg har 2x115Ah forbruk selv, og med kjøleskap og laptop i tillegg til sporadisk bruk til lys holder dette rundt to døgn. Vil du ha mulighet til å ligge lengre enn dette i uthavn om gangen ville jeg gått for 3x115Ah. Forutsatt at du rent fysisk har plass til det da. En liten bank som tappes langt ned vil ha mye kortere levetid enn en stor som tappes ned max 50%.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan finner jeg ut hvor mange ampertimer for eksempel kjøleboksen eller radioen bruker? Er det noen grei måte å regne om fra watt til ah på?

Utdyping av det JRK svarte med et eksempel: trekker noe 25 W, og spenningen er 12 V, så bruker den dingsen 25:12= ca 2,1 A. Går den tingen i ti timer, så bruker den 21 Ah (Ampèretimer)

 

Et siste spørsmål: Har sett en del etter utstyr på maritim, biltema og seatronic, men kommer stadig over nye nettbutikker som selger båtutstyr. vet dere om noen slike små butikker som har kvalitet OG bedre priser en de store som maritim?

Hvor bor du? I Fredrikstad har vi Båtbua; greit vareutvalg, og greie priser. Men Båtbua er ikke nettbutikk.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Og ikke å forglemme Malfix i Oslo. Bare å besøke denne knøttlille butikken er en opplevelse. Det er ikke en nettbutikk, men de sender likevel varer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som er fordel med gelbatterier i seilbåt er at når båten krenger en del, så vil ikke platene bli blottet for syre slik som batterier med lettflytede syre vil. Gel er alt for dyrt ennå til at jeg gidder å putte det i min båt. Bruker heller Cat batterier jeg, ingen over og ingen ved siden :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Det som er fordel med gelbatterier i seilbåt er at når båten krenger en del, så vil ikke platene bli blottet for syre slik som batterier med lettflytede syre vil. Gel er alt for dyrt ennå til at jeg gidder å putte det i min båt. Bruker heller Cat batterier jeg, ingen over og ingen ved siden :smiley:

 

Inget problem om batterierna står tvärskepps.

Link to post
Share on other sites

Gel batterier skal vel ikke gasse nei, det er viktig at laderen stilles om til gelbatterier, da disse har forskjellig ladespenning fra åpne bly/syrebatterier.

Skal ikke, men gjør de alikevel så snart batteriene blir for varm.

Jeg ønsker ikke å være i nærheten så snart dette skjer.

 

For å si litt om hva jeg har tenkt å drifte på batteriene:

- led belysning + to vanlige lamper.

- kjøleboks

- radio /cd-spiller med 6 høytalere

- Laptop

 

....&

 

Jeg ville valgt vanlige bly/syre batterier, gjerne flere i paralellkopling og heller laget lufting i batterikassen ut i friluft. Ett 220Ah batteri blir fryktelig tungt og uhåndterlig, 2stk på 115Ah er mye lettere å ha med å gjøre. Gel batterier er unødig dyre og gir deg heller ikke noen spesielle fordeler som skulle kunne forsvare dobbel pris, så dette hadde ikke vært noe alternativ for min del.

 

...&

 

Det som er fordel med gelbatterier i seilbåt er at når båten krenger en del, så vil ikke platene bli blottet for syre slik som batterier med lettflytede syre vil.

 

Index & Bartesam traff det hele vel på hodet.

Gelbatterier tilbyr, bortsett at (ikke alle) det kan monteres i nesten hver stilling og -kanskje- 20% mer utlading, ikke noe fordeler som gjør noe mening.

Ha det aldri gjort og det blir ikke forandret fordi Gel er bare for følsomt og derfor synes jeg er det vel altid bedre med enten åpne bly-syre eller AGM.

 

Du, simonstrumse og alle som leter etter forbruksbatterier, skulle i tillegge legge vekt på at batteriene er beregnet for traksjon & belysning.

Jeg vet at Index vet, men sikkert bare glemte å nevne det.

"Vanlige bly-syre" er "vanligvis" beregnet for start, såkalte fritidsbatterier er ofte bare en slags blanding,

mens traksjonsbatterier er beregnet for å forsyne forbrukere over laaaang tid med konstant spenning.

 

...bare at det ble så at prisen for riktig gode traksjonsbatterier er nesten nesten det samme som for AGM.

Så blir man altså samtidig nødt å sjekke det fordi AGM tilbyr flest mer brukbar kapasitet.

 

Så, lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...