kevin.glover@imr.no Startet 30.September.2009 Link til dette innlegget Startet 30.September.2009 Hei, Fikk skuten ute på fjorden i dag og kjørte den for første gang i et år. Dette er en 25ft plast sjark med en 1992 (byttet til nytt) sabb 2J. Antakelighvis litt manglende veldikehold siste 3-5 år. Kjørte den 1500omd i 1,5 timer (litt lavere turtall inn i mellom for å teste litt ting og tang). Temp. måler viste 40 grader og steg ikke over dette. På toppen av ekspansjonstanken var dette nok riktig (det sensor er satt inn), men på undersiden av tanken var det nok varmere (men dette er jo der eksos kommer ut og er varm vel?). Motor viste ingen tegn av å være "for varm" alt alt virket ok nok. 1. Kan det virkelig stemmer at dette er 40 grader? Hvorfor? Termostat permanent åpent? 2. Hvis motoren skulle går varm pga dårlig sikulasjon i systemet, ekspansjonstaken blir varm også sant? (DVS at jeg kan føle med med hendene for å dobbel sjekke). Er det en bedre plass å ta på motoren for å kvalitetsjekke temperaturen om den stemmer evt. varmgang? Jeg mener det var litt forsjell mellom ut og inn slange på kjøle rørene (dette er ny skreapet DVS ingen bunnmaling osv). Kevin Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 (redigert) Tror termostaten har settpunkt på mellom 60 og 68 grader jeg. Min 2GZ går på mellom 65-68 grader etter en stund. Jeg har ferskvannskjølt rørkjøling skrudd fast på undersiden av båten. Hva slags kjøling har du? Ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Redigert 30.September.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det kan høres ut til at termostaten har tatt kvelden ja. Hadde den vært sjøvannskjølt hadde 40-50 grader vært helt OK, men med ferskvannskjøling skal den vel ligge på 65-70 grader. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jupan Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Tror termostaten har settpunkt på mellom 60 og 68 grader jeg. Min 2GZ går på mellom 65-68 grader etter en stund. Jeg har ferskvannskjølt rørkjøling skrudd fast på undersiden av båten. Hva slags kjøling har du? Ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Har 2G, med ferskvann, tror den også ligger på noen og seksti grader. Sitér dette innlegget Link to post
kevin.glover@imr.no Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Hei, Dette er forskvannskjølt med sløyfe under. Har termostat tatt kvelden er det farlig å kjøre med motor som sitter på 40 grader? Hvor på motor kan jeg ta på den for å "bedømme" temperaturen på motoren (hvem vet, kanskje måleren er feil?). Kevin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Farlig er det vel ikke, men ideelt sett burde temperaturen vært litt høyere. Ta ut termostaten, og se om den står åpen. Hvis den er stengt, putter du den i en gryte vann sammen med et steketermometer. Varm opp på komfyren, og observer hvilken temperatur den åpner på. Hvis du i det hele tatt har termostat da, det kan jo være at forrige eier har fjernet den.... Angående temperatur så skal du vel kunne ta hvor som helst på motoren uten ubehag, hvis temperaturen på 40 grader stemmer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bartesam Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 (redigert) Bare å stikke fingern ned i kjølevannet det. Er det bare 40 grader, så klarer du fint å holde fingern der også. 60-70 grader, så trekker du fingern til deg fort Tror nok termostaten er gåen ja... Hei, Dette er forskvannskjølt med sløyfe under. Har termostat tatt kvelden er det farlig å kjøre med motor som sitter på 40 grader? Hvor på motor kan jeg ta på den for å "bedømme" temperaturen på motoren (hvem vet, kanskje måleren er feil?). Kevin Redigert 30.September.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.