Jump to content

Er sement brukbart som ballast i glassfiberbåt?

Sandvik(a)

Recommended Posts

Findes også i Saga 27 AC

Der findes helt sikkert langt flere ulemper end fordele, og jeg ville ALDRIG vælge cement som ballast.

Fordel: ligger fast uanset skibets bevægelser

Ulemper: Forbistret vanskelig at fjerne, hvis stævnrøret skal skiftes.

Uendelig længe om at tørre, hvis den bliver våd. Det giver dårlig lugt i båden.

Ringe vægtfylde. Det vil sige, at den fylder meget.

Hvis båden skades udefra, er det umuligt at komme til skaden inde i skibet.

Jeg er sikker på at andre medlemmer vil kunne supplere her.

Flere Sandvik 28 som har dette , har hørt også sett en med sprekt kjøl .Dette er for at det er plass til vann på sidene , så fryser dette om vinteren å pang .Denne ene Sandvik 28 som jeg så , den hadde sement i kjølen .Dette holdt han på med å prøve å borre ut , da kjølen hadde sprekt flere ganger skjønte jeg .Kan sikkert gjøre noe slik at ikke dette skjer ( pøse på med frostveske ) , men jeg hadde aldrig støpt igjen kjølen med sement .Skal du ha balast så bruk enten bly , eller sandsekker . Da kan du fylle på til du syntes båten er bra , støper du så kan det jo fort bli litt for mye også . Det er min mening da .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Takk for gode råd.

Bruker blybarrer ut til sidene som hovedballast :smiley: .

Men har tatt ut motoren for en lettere overhaling, og ompakking i vinter.

Ønsker meg et grunnere motor rom. Ca 15 cm. Lettere å holde reint osv :smiley: .

Tenkte å bygge opp litt før jeg støpte over med glassfiber.

Men da er semment en dårlig ide for å bygge opp :headbang:

Tar rådet, og skal finne et annet byggemiddel før det støpes glassfiber :cheers: .

Lærte en gang av Sandvik båtbyggeri , at det ikke skulle være ballast forann motoren .Kun på siden av motor å ut i sidene opp mot vannlinja , så har du et tips til . Kommer sikkert flere tips her vil jeg tru , så det er bare å følge med .

Den Sandvik 28 jeg hadde , den hadde for mye ballast .Den gikk for tungt i vannet , det var da jeg fikk det tipset og fjerna alt i kjølen forann motoren .Båten var ikke til å kjenne igjen etterpå , den blei mye bedre i vannet . Så lurt å prøve seg fram litt , lykke til med prosjektet .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er vel vanlig å bruke en betongblanding som er lett å hogge ut ofr demontering. Min båt har også betongballast, mellom skrog og innerliner. Men her er det plassert en manuell lensepumpe med slange som suger helt nederst i kjølen, for å kunne fjerne eventuelt vann som kommer inn i betongen. Så langt har jeg ikke sett en dråpe vann, men lensemuligheten er viktig!

I forrige båt var det betong under dørken forut. Fylt nedi mellom bjelkene som holder dørken. Ikke særlig lurt, betongen var gjennombløtt med vann og alt treverk i forbindelse med den var begynt å råtne!. Det tok sin tid å tørke ut den klumpen der, kan man si...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Det er helt feil at det er vanlig sement ivertfall i Saga. Det kan se ut som sement men det er ett helt annet stoff.

Det er som å hugge i ost og lar seg enkelt fjerne.

Smaapala

Hej Smaapala

Det er jeg meget glad for at høre. Jeg har ikke haft brug for at fjerne ballasten i agterkahytten, - heldigvis.

Har du skiftet stævnrør ? ? ?

Undskyld, jeg låner tråden, - måske skulle vi starte en ny:

"Skiftning af stævnrør i Saga 27 AC med cementklods som ballast i agterskot" :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...