Sandvik(a) Startet 30.September.2009 Link til dette innlegget Startet 30.September.2009 Lurer på om noen har erfaring med sement som ballast i glassfiber snekker. Mener å ha hørt at dette er vært brukt i Sandvik 28, og Viksund. Stemmer dette ? Hva er fordeler og ulemper med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Findes også i Saga 27 AC Der findes helt sikkert langt flere ulemper end fordele, og jeg ville ALDRIG vælge cement som ballast. Fordel: ligger fast uanset skibets bevægelser Ulemper: Forbistret vanskelig at fjerne, hvis stævnrøret skal skiftes. Uendelig længe om at tørre, hvis den bliver våd. Det giver dårlig lugt i båden. Ringe vægtfylde. Det vil sige, at den fylder meget. Hvis båden skades udefra, er det umuligt at komme til skaden inde i skibet. Jeg er sikker på at andre medlemmer vil kunne supplere her. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Flere Sandvik 28 som har dette , har hørt også sett en med sprekt kjøl .Dette er for at det er plass til vann på sidene , så fryser dette om vinteren å pang .Denne ene Sandvik 28 som jeg så , den hadde sement i kjølen .Dette holdt han på med å prøve å borre ut , da kjølen hadde sprekt flere ganger skjønte jeg .Kan sikkert gjøre noe slik at ikke dette skjer ( pøse på med frostveske ) , men jeg hadde aldrig støpt igjen kjølen med sement .Skal du ha balast så bruk enten bly , eller sandsekker . Da kan du fylle på til du syntes båten er bra , støper du så kan det jo fort bli litt for mye også . Det er min mening da . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sandvik(a) Svart 30.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Takk for gode råd. Bruker blybarrer ut til sidene som hovedballast . Men har tatt ut motoren for en lettere overhaling, og ompakking i vinter. Ønsker meg et grunnere motor rom. Ca 15 cm. Lettere å holde reint osv . Tenkte å bygge opp litt før jeg støpte over med glassfiber. Men da er semment en dårlig ide for å bygge opp Tar rådet, og skal finne et annet byggemiddel før det støpes glassfiber . Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Eg støpte nettopp i forkabinen i min båt, mest for å sleppe fyktigheten som er i kjølsvinet, og for å få mere stueplass i baugen :) virka helt perfekt de Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Tine IV Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Lærte en gang av Sandvik båtbyggeri , at det ikke skulle være ballast forann motoren .Kun på siden av motor å ut i sidene opp mot vannlinja , så har du et tips til . Kommer sikkert flere tips her vil jeg tru , så det er bare å følge med . Den Sandvik 28 jeg hadde , den hadde for mye ballast .Den gikk for tungt i vannet , det var da jeg fikk det tipset og fjerna alt i kjølen forann motoren .Båten var ikke til å kjenne igjen etterpå , den blei mye bedre i vannet . Så lurt å prøve seg fram litt , lykke til med prosjektet . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
p-kaill Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 PÅ min Malo 28 fot er det beregnet 340 kg ballast og den skal være plassert i kjøl under motor som står under rorhusdørk og på siden av motoren opp mot vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Det er helt feil at det er vanlig sement ivertfall i Saga. Det kan se ut som sement men det er ett helt annet stoff. Jeg har selv hatt behov for å hugge ut i min Saga 27. Det er som å hugge i ost og lar seg enkelt fjerne. Har noen støpt vanlig sement i båten er jeg redd at det kan bli en forferdelig jobb å fjerne igjen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Masse sement balast i Haslaen også i kjøl framme og på sidene virker bra stabilt.Men noe dritt hvis en skal ha vekk noe senere. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
p-kaill Svart 30.September.2009 Link til dette innlegget Svart 30.September.2009 Helt vanlig å bruke vannfast betong med malmpellets. Og mange legger tykk plast under og støyper seksjoner som kan løftes ut. HAr også sett at noen legger liggeunderlag under som buffer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Det er vel vanlig å bruke en betongblanding som er lett å hogge ut ofr demontering. Min båt har også betongballast, mellom skrog og innerliner. Men her er det plassert en manuell lensepumpe med slange som suger helt nederst i kjølen, for å kunne fjerne eventuelt vann som kommer inn i betongen. Så langt har jeg ikke sett en dråpe vann, men lensemuligheten er viktig! I forrige båt var det betong under dørken forut. Fylt nedi mellom bjelkene som holder dørken. Ikke særlig lurt, betongen var gjennombløtt med vann og alt treverk i forbindelse med den var begynt å råtne!. Det tok sin tid å tørke ut den klumpen der, kan man si... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Uffe Svart 1.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2009 Det er helt feil at det er vanlig sement ivertfall i Saga. Det kan se ut som sement men det er ett helt annet stoff. Det er som å hugge i ost og lar seg enkelt fjerne. Smaapala Hej Smaapala Det er jeg meget glad for at høre. Jeg har ikke haft brug for at fjerne ballasten i agterkahytten, - heldigvis. Har du skiftet stævnrør ? ? ? Undskyld, jeg låner tråden, - måske skulle vi starte en ny: "Skiftning af stævnrør i Saga 27 AC med cementklods som ballast i agterskot" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.