Jump to content

Forbruk 2 x volvo 430 hk i 44" båt


Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Jeg tror ikke du klarer å marsje 22 knop med et forbruk på 70 liter/time til sammen. Da rusler motorene i hht grafen over på ca 1200 rpm -

Den vil vel rusle med 1800rpm da om en skal bruke 35 liter pr. motor i følge grafen til Mulligan.. Da yter hver motor ca. 175hk, grafen under..... om dette er nok til å masrje i 22knop vet jeg ikke noe om..

 

vp74.png

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den vil vel rusle med 1800rpm da om en skal bruke 35 liter pr. motor i følge grafen til Mulligan.. Da yter hver motor ca. 175hk, grafen under..... om dette er nok til å masrje i 22knop vet jeg ikke noe om..

akkurat :yesnod: Man kan rusle på hvilket turtall man vil - men ikke dermed sagt at man får en hensiktsmessig fart.

 

Med erfaring fra egne motorer er jeg skeptisk til om den marsjer 22 knop på 1800 rpm og 175 hester. Vi trenger ca 230 propellhester på hver motor i 22 knop. Og skal man tro reklamen til VP og en del praktiske erfaringer har IPS en bedre virkningsgrad enn rett aksel. Rodmannen er nok også kanskje litt tyngre enn vår båt. Vår båt veier offisielt ca 13 tonn. om det er forskjell kommer an på hvordan man veier (med eller uten mannskap, tomme eller fulle tanker)

 

d6_435_kurver.jpg

 

Det jeg er usikker på er om det er veivaksel hester eller beregnede propell hester som skal brukes

 

Jeg tar med dreimomentkurven her også - for den har vel så mye å si på hvilket turtall man ligger på. Vi ender ofte opp rundt der maks dreimoment er.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg er usikker på er om det er veivaksel hester eller beregnede propell hester som skal brukes

Det er propellakselkurven som benyttes ved slik beregning.. Eneste gangen en kan bruke veivakselkurven er ved max for der møtes propellaksel og veivakselkurven... Treffer propellakselkurven veivakselkurven før maks turtall, vel da har man for tung propell, og motsatt.. Det er dette som i praksis hender når man ikke oppnår maks turtall på en båtmotor som har for tung propell..

 

Så avstanden mellom propellakselkurven sier noe om mye kraftoverskudd en har ved et gitt turtall.... er avstanden stor i effekt så responderer motoren "raskt" ved gasspådrag..... mens er den liten så er det en "tregere" respons siden overskuddet er mindre, dette er noe en gjerne merker i det øverste turtallsområdet der hvor kurvene nærmer seg... men dette varierer selvsagt fra motor/propell hvordan dette er satt opp..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På min Princess 40 med TAMD63P motorer på vardera 370Hkr och som väger 14-15 ton sjöklar så har jag uppmätt värden enligt detta diagram.

 

liter_per_nm_mot_fart_2.jpg

 

Give or take lite beroende på bunker (=vikt) och hur ren botten är.

 

Det är ju inte samma båt som trådstartarens, men jag tror inte skillnaderna är så stora. Det som framför allt ger utslag i förbrukningen är fart och vikt.

 

Slutsats kör långsamt eller undvik under alla omständigheter att köra mellan 9 och 14 knop, här går det tungt och man använder en massa diesel till att välta upp vatten (= bli ovän med andra)

 

Som jag läser diagrammet så skall man väl helst köra långsamt och njuta av att vara på sjön, men vill man gärna köra fort så verkar väl kring 19 knop att vara en bra marschfart. För detta behöver min båt c:a 400 hkr, och med c:a 200Hkr per motor dvs 55% effektuttag så får man då god fart till en något lägre relativ förbrukning än med omgivande farter och med relativt rimlig motorbelastning.

I flygsammanhang så brukar man tillåta marscheffekter på kring 65% på kolvmmotorer, och det kan väl vara en god regel även på sjön.

 

Med drev eller IPS gissar jag att det går att spara 1 - 1½ liter per nm i det högre fartregistret. Men därom vet ju t ex Bitteliten bättre.

Link to post
Share on other sites

Som jag läser diagrammet så skall man väl helst köra långsamt och njuta av att vara på sjön,
:yesnod: Godt ord ebonita, godt ord igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tack Rem!

 

Ja vi är rörande överens på den punkten.

 

När jag ser dessa reklamsnuttar från alla möjliga välrennomerade båtproducenter (ja Princess oxå) där man flänger fram med stora vackra båtar i 30 knop och med någon galant dam på fördäck och en distingerad gentleman till rors så kan jag bara göra den funderingen att även om det ser fancy ut så vet väl alla (?) som har lite erfarenhet av sjöliv att det nog knappast är det skönaste miljön ombord.

 

Nej, jag tror betydligt mer på att glida fram i slow speed och dricka champis med 'the lady onboard' på vägen, och så kan man ju spara ihop till att både korka upp en flaska av bästa märke och sedan bjuda på guldkrog när man kommer fram redan efter en 15-20 sjöimil. Och så slipper man ju torka tårarna efter fartvinden (eller när man tittar på tankmätaren).....

Link to post
Share on other sites

Hei

Mine erfaringer med en Princess 420 med 2 stk 63P (370 Hp)motorer - båtvekt 12 -14 tonn

Var denne sommeren på en lengre tur (Ålesund -Lofoten/retur) der jeg fikk måle forbruket over tid, og med mange timer på marsjfart

Resultatet ble 4,2 liter pr. n.mil i snitt. Dette med ferielastet båt og forholdsvis fulle tanker (bunkret ofte)

Dette vil jo da utgjøre 84 liter med 20 knop marsjfart - ikke galt det synes jeg. Dette stemmer også bra med mine tidligere beregninger.

Link to post
Share on other sites

Öyvind: 'har nå begynt å sett på båter fra england også!!'

 

Ja det är nog inget dåligt alternativ, mina erfarenheter efter 5 år och snart 10 000 NM är i alla fall i stort sett positiva.

 

 

Dacapo:

 

Ålesund - Lofoten, ingen dålig resa Dacapo! Och långa sträckor på Stora Havet såvitt jag kan se på min karta! Hur många sjömil blir det?

 

På vilket sätt har Du mätt bränsleförbrukningen?

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Öyvind: 'har nå begynt å sett på båter fra england også!!'

 

Ja det är nog inget dåligt alternativ, mina erfarenheter efter 5 år och snart 10 000 NM är i alla fall i stort sett positiva.

 

http://www.boatshop24.co.uk/MTQ1NzQ0MDF+ZW...-Rodman_41.html

 

Dette ser ut til æ være et brukbart kjøp!!

 

Litt risky å kjøre over "fjorden" på denne årstiden kansje!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...