Øyvind Kvammen Startet 30.September.2009 Del på Facebook Startet 30.September.2009 Vurderer en slik båt: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=19119551 Hvor mye fuel bruker man på en slik båt på rimelig marsj fart??! Kjekt hvis noen har hatt noe å sammenligne med!! Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Ved 2000 omdr. bruker hver motor ca. 70 l/t, ved maks. turtall 2500 omdr. bruker hver ca. 85 l/t. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 under 0.2 liter pr hk / time trur eg ingenting på Sitér dette innlegget Link to post
havørn Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 under 0.2 liter pr hk / time trur eg ingenting på Hva du tror er din egen sak. Jeg holder meg til fakta i dette spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Trodde ikke at båtfolk som oppererte i dette pris segmentet var opptatt av deivstoff utgifter... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bearded Beast Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 den koster ca like mykje i drivstoff som den du har nå Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Har slik motor, men den er 480hk ved 2200 rpm bruker eg ca 55-60 liter i timen, har måler. Så du må rekne med ca 100 l/h med 2 stk på dette turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Vil anta ca 5 l pr nm ved ca 24 - 25 knop fart på en båt på nesten 14 tonn Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 den koster ca like mykje i drivstoff som den du har nå Koster nok mere den jeg har nå!!! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Syns også 70 liter høres lite ut, men fikk mail fra eier som ogsåpåsto 70-75 l/h ved 23 knop... Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Trodde ikke at båtfolk som oppererte i dette pris segmentet var opptatt av deivstoff utgifter... Hehe, skall bo i båten året rundt, så er litt viktig for meg!! ser for meg at det blir en del farting på vinteren!! Klarer jeg meg under 100 l/h er jeg fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Forbruk per n.mil kan vel i de fleste sammenhenger være vel så viktig som forbruk i time, dvs at en oppnår en best mulig fart ved ett bestemt effekt, iallefall når en skal fra A-B For å ta ett eksempel, båten min i rolig marsjfart bruker ca 30 liter i timen og gjør da ca 25 knop. Timepris ved 6,-/L = 180,- Pris per n.mil = 7.2,- Men dersom jeg deler antall liter forbrent diesel på en sesong på motorens gangtimer, ender jeg ofte på rundt 14 liter i timen (snitt) det gir da en timepris vedrørende forbruk drivstoff på 84,- konklusjon; er da at det er lite samsvar mellom forbruk i marsjfart, og reelt forbruk gjennom en sesong når en tar høyde for antall båttimer med kos der motor faktisk er i gang. I tillegg til dette kommer også heldigvis antall timer båtkos der motor ikke er i gang Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Hehe, skall bo i båten året rundt, så er litt viktig for meg!! ser for meg at det blir en del farting på vinteren!! Får håpe du får en mild hvinter med de vindusflatene. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 (redigert) Trådstarter holder i følge signatur til på vestlandet så tror ikke det blir det store problemet bare en har tilstrekkelig varmekilde, generellt sett er vel ikke båter veldig godt isolert sammenlignet med bolig så paralleller her kan vel ikke trekkes. Syntes forresten den rodmannen hadde god pris uten jeg vet hva de vanligvis ligger på. Redigert 2.Oktober.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Jeg har samme maskiner men 480-hestere, brenner 90 ltr/time på 2100 rpm. da har jeg 24 knop. Om jeg marsjer i 2350 rpm går de utrolig rolig og godt, da har vi 27 knop men min båt er mye smalere i vannlinja enn den du tenker på så du vil vel brenne litt mer i samme farta.Men uansett - kjører nok 95% av tiden i 8-9 knop :-) da brenner vi 12 liter Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 (redigert) Jeg har omtrent like stor båt med omtrent like store motorer - men et hakk mer moderne. Vi har IPS drev på D6 435 motorer. På marsjfart drar vi ca 110 liter/time til sammen. Jeg vil anta at de motorene det her er snakkom drar 20-25% mer fordi motorene i seg bruker mer diesel og fordi rett aksel er mindre drivstoff effektive enn IPS drevene. Så om du regner med 130-150 liter/time på begge motorene vil jeg tro at du er omtrentlig rett. På maks drar våre motorer ca 160 liter/time til sammen - men da tøffer vi avgårde i ca 38 knop. Forbruk per nm ligger mellom 4 og 4,5 liter. Optimal fart er 28 knop - da drar vi rett i overkant av 4 liter/nm Redigert 4.Oktober.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Leste en engelsk test av Fairline phantom 38 med 2x tamd 63p 370 hk. Til sammenligning: Topp Speed. 31,4 knop Cruise: 28 og 130L/h 25 knop: 100L/h 20 Knop: 69L/h Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Birchwood 320 Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Traff ein kar i sommer med ein slik båt. 2 x 370 hk mener eg. Marsjet på ca 24 knop og brukte ca 75 liter time. Mener det var 63 motorer men her kan eg ta feil. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
vik800f Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Får håpe du får en mild hvinter med de vindusflatene. På nordmøre er d som regel mild vinter Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 5.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 (redigert) Blir ikke klok på forbruket!! Noen sier fra 70 til opp mot 150 her nå. Får bare ta en prøvetur når jeg skal se på den i helga! Klarer jeg å marsje på 22 knop med 70 L/h er je fornøyd, men kommer d opp mot 150syns jeg nok d begynner å dra nok suppe!! Syns også dette er en forholdsvis grei pris på denne type båt! Redigert 5.Oktober.2009 av Øyvind Kvammen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Denne grafen som Mulligan viser er nok den som er mest fornuftig å foholde seg til her... Den stiplete linjen forteller om forbruket med en optimal propell på en normal gjennomsnittsbåt... maksforbruket er uansett gitt til vel 80l/time med en optimal propell... så jeg hadde nok tatt høyde for at denne farkosten er noe tørst om en velger å bruke hestene som er ombord... Så at denne er siatdn til å bruke opp mot 150l/h og vel så det ved maks finner jeg svært trolig... om den er optimalt utstyrt med rett propell Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Mulligan's graf er så godt som likt med mine erfaringer (ref. tidligere innlegg) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Noen sier fra 70 til opp mot 150 her nå. Får bare ta en prøvetur når jeg skal se på den i helga!Klarer jeg å marsje på 22 knop med 70 L/h er je fornøyd, men kommer d opp mot 150syns jeg nok d begynner å dra nok suppe!! Først må det skilles mellom forbruk på 1 og 2 motorer Våre motorer drar ca 105 liter i timen til sammen (dvs 52,5 liter per motor) i ca 22 knop. Øker jeg til 28 knop drar vi ca 120 liter/time (dvs 60 liter per motor) generelt kan det sies at en dieselmotor gir ca 5-6 hk/liter/time. Jeg tror ikke du klarer å marsje 22 knop med et forbruk på 70 liter/time til sammen. Da rusler motorene i hht grafen over på ca 1200 rpm - og så sterke er nok ikke selv disse hestene Om vi antar at normal marsjfart er ca 20% under maks turtall ender du på ca 2000 rpm og et forbruk på 65 liter/time/motor - dvs ca 130 liter i timen total. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.