Kommandør Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 I går tok jeg båten på land og nå ligger den trygt i hagen. I dag skulle jeg skifte olje på min VP AQD 40 A etter å ha gått til innkjøp av en manuell vakumpumpe fra Biltema http://www.biltema.no/products/manual.asp?...iManualId=50314. Jeg kjørte motoren på tomgang i ferskvann i ca 10-15 min (ca 50 grader vanntemp) for å varme opp oljen samt for å skylle igjennom sjøvannsdelen med ferskvann. Jeg avsluttet med 20 liter blanding av vann og frosteveske. Jeg stakk den tynneste av de tre slangene som fulgte med pumpa ned i hullet for peilepinnen og startet å pumpe. Intet skjedde... Fant ut at slangen hadde for mye bøy slik at den trolig aldri nådde oljenivået i bunnpannen. Den var kun oljesvart ytterst på tuppen. Varmet den lett opp med varmepistolog rettet den ut - tilbake i peilepinnerøret og satt i gang med pumpingen - intet skjedde Slangen var nå tydelig dyppet i oljen uten at pumpen var i stand til å bringe oljen opp. Tenkte at pumpesaken ikke virket, så jeg prøvde den i litt vann og den virket... ihvertfall i vann. Tilbake igjen i peilepinnerøret, men ikke en dråpe olje kom opp selv om jeg pumpet som bare f.... Det kommer en slagst vislelyd som kommer fra der hvor håndtaket er festet til pumpestangen når jeg pumper. Er det normalt? Rett bak peilepinnerøret er den et annet rør med en liten plastikkhette på. Har omtrent den samme dimensjonen. Noen som vet hva dette røret er til? Kanskje for å suge opp oljen? Har forøvrig lite lyst til å kjøre motoren varm på nytt. Da må jeg også kjøre frosteveske en gang til. Alternativt venter jeg heller til våren før jeg skifter olje og filter. Noen med erfaring med oljeskift på en gammel VP 40 diesel og gjerne ved bruk av denne typen pumpe fra Biltema som kan gi meg noen råd? Er det i det hele tatt mulig å få opp oljen uten at motoren er skikkelig varm med en slik vakumpumpe. Mvh Pål M Quote Link to post
windy26 Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Jeg har en slik pumpe ,den fungerer utmerket , men bruk et tykkere sugerør , jeg bruker ikke det minste ,tror det mellomste røret er greit , jeg bruker det største mellom pumpa og dette røret ,trer det ene inni det andre , du behøver ikke å kjøre ny frostvæske inn i motoren vis du plukker ut imprellern i sjøvanspumpen (greit å sjekken også) motoren behøver ikke å kjøres veldig varm for å suge opp oljen , men vær litt tålmodig til den begynner å suge veldig fornøyd med min pumpe og har samme vesende lyd når jeg pumper Quote Link to post
JRK Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Hei, Det er nok røret med plasthette du skal suge fra. Jeg pleide alltid og belaste motoren maksimalt for å få høyest mulig temperatur på oljen. Da går det mye lettere. Med ferskvannskjøring uten belastning tror jeg det er vanskelig å få opptemperaturen på motoren. Selv skifter jeg alltid på høsten, men om du venter til våren denne ene gangen tro jeg ikke er et stort problem. Arrester meg gjerne om noen er uenig. Quote Link to post
REM Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Går du på tomgang skal du gå i flere timer for å få opp tempen på olja. Uten høy oljetemp (tynntflytende olje) vil du aldrig klare å pumpe opp olja med ei slik vakuumpumpe. Oljeskift tar du etter du har vært en tur på fjorden, og belastet motoren skikkelig før du går i havn. Det røret med plastikkhette er for å tappe ut olja i bunnpanna. Tre en slange utenpå røret og kople til vakuumsuger eller annet. Dette røret går lenger ned i bunnpanna enn peilepinnerøret. Skal du helt ned i bunnpanna slik at slangen treffer bunnen skal du brujke peilepinnerøret, og tre slangen inni og gjennom dette røret. Trykk slangen ned til du føler motstand, eller hører at slangen treffer bunnpanna. Uansett vil du ikke få opp mer enn 8-9 liter inkl. filter av de totalt 12 litrene. Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fusebox Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Hei, Bruk det andre røret som er lenger bak enn peilepinnen. Tre en gummislange bit som kobler vakumpumpe slangen til røret. Sug i vei. Fungerer helt utmerket på min TAMD40A, som vel er samme motor. Bruk så tykk slange som mulig, da oljen jo er tyktflytende. Quote Link to post
Brigg Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Siden du har båten i hagen antar jeg at du har tilgang til strøm. Sett en på vifteovn som blåser under motoren til bunnpanna blir god og varm, dette gjør oljen lettere å pumpe. Oljen trenger ikke være kokvarm for å bli mer lettflytende. For å få opp all oljen (eller i hvert fall det meste av den) er det kun tolmodighet som gjelder. Etter at du har sugd til det kommer luft venter du en stund og prøver igjen. Da har mer olje seget til slik at du får tak i den. Dette må gjentas til det ikke lar seg gjøre å få opp mer olje. Min erfaring er at de siste oljerestene enklest lar seg fange ved å stikke en sugeselange ned i peilepinne-rører. Ved å bevege og snu på den kjenner du at pumpa får motstand når du treffer på oljen. La vifteovnen stå på hele tiden slik at bunnpanna har det så varmt som mulig. Husk også at noe av oljen du har fylt på ligger i oljefilteret. Det vil derfor være umulig å få ut like mye olje som du har fylt på. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Wrooar Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Jeg har nesten samme motor og samme pumpe. Jeg kjørte motoren 20 min og brukte så ca en time på å pumpe ut 8-9 liter olje med samme pumpe. Det betyr at det vel ligger omlag 3 liter olje igjen i motoren som jeg ikke klarer å pumpe ut. Jeg brukte forøvrig peilepinne røret. Quote Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Brigg Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Nja, tviler på at du har 3 liter igjen. Oljefilteret rommer en del, minst en liter vil jeg tro. Fyllmengden er av VP oppgitt til 11 liter, og dette er vel til nivået på maks-merket på oljepeilestangen. Er nivået på peilestangen under maks kan dette snart utgjøre en liter eller to. Men nøyaktig hvor mye som går på din motor vil avhenge av hvor mye den heller bakover slik den er montert i båten. Men at det er vanskelig å få opp de siste skvettene der kan vi være enige om. Tolmodighet og litt varme under motoren er etter det jeg kan se eneste farbare vei for å få opp de siste restene. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kommandør Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Hei og takk for alle vettuge svar! Jeg tror jeg skal prøve trikset med vifteovn og en betydelig smøring av tålmodigheten. Forstår jeg dere rett at jeg kan montere en slange tett over det bakre røret (ikke peilepinnerøret) for å suge opp oljen? Og at jeg må ned i peilepinnerøret for å få opp noe av det som ligger nederst i bunnpannen om jeg er heldig.... Skal prøve dette og melder tilbake i morgen. Hvis det ikke fungerer blir det oljeskift til våren etter en deilig tur på sjøen med glovarm olje og bølgeskvulp som bakgrunnsmusikk. Mvh P Quote Link to post
Brigg Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 Riktig, tre en slange over toppen av det bakerste rører og koble sugepumpen til her. Og min erfaring er at det er mulig å få ut enda litt mer ved å tre en slange gjennom peilepinnerøret til slutt. Du bør la varmeovnen få stå på en stund, husk at du har ca 10 liter olje i bunnpanna som skal varmes opp. Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kommandør Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Hei Brigg! Hvor lenge er en stund - en time - to, kanskje tre? Hva tror du? P Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.