Jump to content

Oljeskift på VP AQD40 A med vakumpumpe


Kommandør

Recommended Posts

I går tok jeg båten på land og nå ligger den trygt i hagen. I dag skulle jeg skifte olje på min VP AQD 40 A etter å ha gått til innkjøp av en manuell vakumpumpe fra Biltema http://www.biltema.no/products/manual.asp?...iManualId=50314. Jeg kjørte motoren på tomgang i ferskvann i ca 10-15 min (ca 50 grader vanntemp) for å varme opp oljen samt for å skylle igjennom sjøvannsdelen med ferskvann. Jeg avsluttet med 20 liter blanding av vann og frosteveske.

Jeg stakk den tynneste av de tre slangene som fulgte med pumpa ned i hullet for peilepinnen og startet å pumpe. Intet skjedde... Fant ut at slangen hadde for mye bøy slik at den trolig aldri nådde oljenivået i bunnpannen. Den var kun oljesvart ytterst på tuppen. Varmet den lett opp med varmepistolog rettet den ut - tilbake i peilepinnerøret og satt i gang med pumpingen - intet skjedde :confused: Slangen var nå tydelig dyppet i oljen uten at pumpen var i stand til å bringe oljen opp.

Tenkte at pumpesaken ikke virket, så jeg prøvde den i litt vann og den virket... ihvertfall i vann.

Tilbake igjen i peilepinnerøret, men ikke en dråpe olje kom opp selv om jeg pumpet som bare f....

Det kommer en slagst vislelyd som kommer fra der hvor håndtaket er festet til pumpestangen når jeg pumper. Er det normalt?

Rett bak peilepinnerøret er den et annet rør med en liten plastikkhette på. Har omtrent den samme dimensjonen. Noen som vet hva dette røret er til? Kanskje for å suge opp oljen?

Har forøvrig lite lyst til å kjøre motoren varm på nytt. Da må jeg også kjøre frosteveske en gang til. Alternativt venter jeg heller til våren før jeg skifter olje og filter.

Noen med erfaring med oljeskift på en gammel VP 40 diesel og gjerne ved bruk av denne typen pumpe fra Biltema som kan gi meg noen råd?

Er det i det hele tatt mulig å få opp oljen uten at motoren er skikkelig varm med en slik vakumpumpe.

 

Mvh

Pål M

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik pumpe ,den fungerer utmerket , men bruk et tykkere sugerør , jeg bruker ikke det minste ,tror det mellomste røret er greit , jeg bruker det største mellom pumpa og dette røret ,trer det ene inni det andre , du behøver ikke å kjøre ny frostvæske inn i motoren vis du plukker ut imprellern i sjøvanspumpen (greit å sjekken også) motoren behøver ikke å kjøres veldig varm for å suge opp oljen , men vær litt tålmodig til den begynner å suge :yesnod: veldig fornøyd med min pumpe og har samme vesende lyd når jeg pumper

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er nok røret med plasthette du skal suge fra. Jeg pleide alltid og belaste motoren maksimalt for å få høyest mulig temperatur på oljen. Da går det mye lettere. Med ferskvannskjøring uten belastning tror jeg det er vanskelig å få opptemperaturen på motoren. Selv skifter jeg alltid på høsten, men om du venter til våren denne ene gangen tro jeg ikke er et stort problem. Arrester meg gjerne om noen er uenig.

Link to post
Share on other sites

Går du på tomgang skal du gå i flere timer for å få opp tempen på olja. Uten høy oljetemp (tynntflytende olje) vil du aldrig klare å pumpe opp olja med ei slik vakuumpumpe. Oljeskift tar du etter du har vært en tur på fjorden, og belastet motoren skikkelig før du går i havn.

Det røret med plastikkhette er for å tappe ut olja i bunnpanna. Tre en slange utenpå røret og kople til vakuumsuger eller annet. Dette røret går lenger ned i bunnpanna enn peilepinnerøret. Skal du helt ned i bunnpanna slik at slangen treffer bunnen skal du brujke peilepinnerøret, og tre slangen inni og gjennom dette røret. Trykk slangen ned til du føler motstand, eller hører at slangen treffer bunnpanna. Uansett vil du ikke få opp mer enn 8-9 liter inkl. filter av de totalt 12 litrene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Siden du har båten i hagen antar jeg at du har tilgang til strøm. Sett en på vifteovn som blåser under motoren til bunnpanna blir god og varm, dette gjør oljen lettere å pumpe. Oljen trenger ikke være kokvarm for å bli mer lettflytende.

 

For å få opp all oljen (eller i hvert fall det meste av den) er det kun tolmodighet som gjelder. Etter at du har sugd til det kommer luft venter du en stund og prøver igjen. Da har mer olje seget til slik at du får tak i den. Dette må gjentas til det ikke lar seg gjøre å få opp mer olje. Min erfaring er at de siste oljerestene enklest lar seg fange ved å stikke en sugeselange ned i peilepinne-rører. Ved å bevege og snu på den kjenner du at pumpa får motstand når du treffer på oljen. La vifteovnen stå på hele tiden slik at bunnpanna har det så varmt som mulig.

 

Husk også at noe av oljen du har fylt på ligger i oljefilteret. Det vil derfor være umulig å få ut like mye olje som du har fylt på.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nja, tviler på at du har 3 liter igjen. Oljefilteret rommer en del, minst en liter vil jeg tro. Fyllmengden er av VP oppgitt til 11 liter, og dette er vel til nivået på maks-merket på oljepeilestangen. Er nivået på peilestangen under maks kan dette snart utgjøre en liter eller to. Men nøyaktig hvor mye som går på din motor vil avhenge av hvor mye den heller bakover slik den er montert i båten.

 

Men at det er vanskelig å få opp de siste skvettene der kan vi være enige om. Tolmodighet og litt varme under motoren er etter det jeg kan se eneste farbare vei for å få opp de siste restene.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle vettuge svar!

Jeg tror jeg skal prøve trikset med vifteovn og en betydelig smøring av tålmodigheten.

Forstår jeg dere rett at jeg kan montere en slange tett over det bakre røret (ikke peilepinnerøret) for å suge opp oljen? Og at jeg må ned i peilepinnerøret for å få opp noe av det som ligger nederst i bunnpannen om jeg er heldig....

Skal prøve dette og melder tilbake i morgen. Hvis det ikke fungerer blir det oljeskift til våren etter en deilig tur på sjøen med glovarm olje og bølgeskvulp som bakgrunnsmusikk.

 

Mvh P

Link to post
Share on other sites

Riktig, tre en slange over toppen av det bakerste rører og koble sugepumpen til her. Og min erfaring er at det er mulig å få ut enda litt mer ved å tre en slange gjennom peilepinnerøret til slutt.

 

Du bør la varmeovnen få stå på en stund, husk at du har ca 10 liter olje i bunnpanna som skal varmes opp.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...