Jump to content

Når er seilene moden for utskifting? Etter 5 år? 10 år? 15 år?


Fanafjord

Recommended Posts

Ok jeg vet at det er ingen helt enkel svar på det. Det kommer an på hva slags seil og det kommer an på bruksformålet av seilbåten.

 

Men hvordan er det med dere? Bygger seg irritasjonen over det gamle seile opp etterhvert, eller er det en planlagt prosess som man tar hvert 5te år?

 

Når man kjøper en turseile fra tidlig 2000 tallet med dens standard seil - må man regne med å skifte seil snart? Hvor mye gir nye seil egentlig i forhold til de gamle?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tror det blir vanskelig å angi antall år. Det avhenger av type seil, hvordan og hvor mye de er brukt. Det hevdes jo at et Dacron seil kan strekkes ut av fasong etter en seilas i hardvind... Det er ikke lett å se på et seil om det er bra eller utblåst, står det på båten er det mye lettere hvis du får seilt og sett hvordan det går ann å trimme... Syns allerede jeg merker forskjell på mine seil som nå har gått 2 sesonger...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når en ser på antall motortimer en del seilbåter har pr år spørs det om ikke seila varer båtens levetid om ikke enda lenger. :rolleyes:

Du tar nok feil her Hansi men så regner jeg heller ikke med at du kan så mye om seil, seilbåter og seiling.

Seil slites og strekkes ut av fasong ved bruk og duken degraderes av sollys. Et turseil er som oftest modent for utskifting etter 10-15 år. Ved tøff bruk slites det raskere.

En plastbåts levetid vet man enda ikke så mye om da de første ble produsert så sent som på slutten av 1950-tallet

Link to post
Share on other sites

Generelt skifter man seil når man ikke er fornøyd med fasong eller når det går i stykker hele tiden. En flink seiler kan få ganske mye ut av litt slitne seil. Når det gjelder dårlige standardseil på billigbåter er det individuelt hvor dårlig form man aksepterer. Men så lenge det henger sammen går det saktens an å seile.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...