Jump to content

Finnes det dieselvarmere som kan gå kontinuerlig i ukesvis


rolk

Recommended Posts

Ok, ja DIESELgenerator koster mer. Innser at å sammenligne med en bedre bærbar bensingenerator ikke er helt grei.

 

På den andre siden når du først går for en vannkjølt generator til fast innbygging, bør du også kunne nyttiggjøre deg av kjølvannet. Og siden du antagelig ikke finner en dieselgenerator på så lite som 800W for kr 50000 (bare større) så kan du heller ikke sammenligne uten videre med Whispertech-en.

 

Er du enig at den koster fra kr 100000 og oppover?

Link to post
Share on other sites

Drømmer om å ha en slik i min neste båt, Dyr ja, men gud så deiligt å hele tiden ha plenty med strømm til alle duppedittene.

 

2000timer før service.

 

Til 332 din, hvor mye bruker du på fancy seil. for å klare 0,3 mer i fart ?

 

 

Wisperen gir komfort. mitt valg.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da bommet du grovt :lol:

 

Nei, vi kjøpte båten med turseil og 2 kevlar genoaer og spi og gen. Vårt regattamannskap inkl undertegnete er såpass fersk slik at vi etter 2 sesonger bare en eneste gang hadde en av de genoaene oppe - vi seiler regatta med Dacron på rull. Våre utfordringer ligger ikke i materialet, men i kunnskapen og øvelsen.

 

Men til Skagen iår (jeg kaller det 'Grebbestad' siden vi ikke kom lengre enn det pga utbredt sjøsyke) måtte vi ha hardværsfokk og for 3 dager siden kjøpte vi et 3DL brukt storseil (men nesten ikke brukt som man kunne se ved de fastsydde lysene) til mindre enn halv 'høstpris'.

 

Ok, for å gjøre det kort: mitt båtliv er forholdsvis billig i penger men dyrt i timer brukt til mekking og konstruksjon. Og så er båten i felleseie, så jeg betaler uansett bare 40% av alle kostnader - summa summarum: kr 30000 x 40% / 2 = kr 6000 ekstra for seil pr år de første 2 år.

 

Den dagen jeg skal utstyre min helt egen båt igjen blir det solcellepaneler på hver egnet flate (uansett vinkel mot solen og skyggen av en eller annen hyssing på det), vannbåren varme med varmer som også varmer vannet, ingen landstrøm (bortsett fra en kraftig løs lader med skjøteledning).

 

Ingen Stirlingmotor fra New Zealand for min del. Har jobbet til 'the bitter end' med dette

Link to post
Share on other sites

Har investert i Kabola og den blir installert i næste måned. Hadde Refleks, men har kastet den ut. Jeg er like intresert med dieselkamin i min båt og husfolk i sine huser, dem lukter vont. Har hørt om Kabola med over 14år i kontunerlig drift uten vedlikehold. Fordel med dem er at man kan ha varmt på varmtvannsbereder uten å kjøre med varme videre i båten.

Link to post
Share on other sites

Vel da kjenner du opplegget :))

Jeg liker Sterling motoren, og tror nok vi ser flere av disse i fremtiden.

 

Noen kjøper HR, andre Bavver,

Noen Wisper, andre kun bly batterier.

 

 

Og lykke til med Mestringen :))

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg er like intresert med dieselkamin i min båt og husfolk i sine huser, dem lukter vont.

Har du ikke hatt tette koblinger på dieseltilførsel? Har erfaring med flere båter med Refleks, Dickinson, Sigmar og glembring, og eneste som har luktet av de, er brent støv når det er lenge siden sist bruk.

Link to post
Share on other sites

Den velkjente Eberspacher D4 er meget driftsikker og går døgnet rundt i mange fiskebåter.

 

Typisk intervall på skifte av aksling og lager på D4 er så mye som 6000 timer.

 

Har dette fra bekjent som har jobbet hos importøren for disse.

Du får bare prøve med båten igjennom vinteren på 6 mnd. det går 500 liter diesel, samt at du må i løpet av 2 år skifte ut hele apparatet.

Eber er et kjempe varmer, men timene hagler i gjennom vinteren, og da er eberen utslitt.. Dette sier eg av erfaring da det gikk 400k i diesel, samt at jeg måtte skifte brenneren som kostet 10 lapper.. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Du får bare prøve med båten igjennom vinteren på 6 mnd. det går 500 liter diesel, samt at du må i løpet av 2 år skifte ut hele apparatet.

Eber er et kjempe varmer, men timene hagler i gjennom vinteren, og da er eberen utslitt.. Dette sier eg av erfaring da det gikk 400k i diesel, samt at jeg måtte skifte brenneren som kostet 10 lapper.. :nonod:

 

Hva mener du med at det gikk 400k i diesel? Kr. 400 000.- i diesel? Regner med at du mente kr. 4000.-?

 

Enig iat det er "tull" å la en dieselvarmer gå i ukesvis. Det bør finnes måter å unngå å bruke varme på i det hele tatt.

 

Hvorfor vil du egentlig ha slik varme hele vinteren?

Link to post
Share on other sites

Hvis det fremdeles er WhisperGen dere diskuterer, har Victron aldri produsert denne, men de var distributører for Europa og USA for noen år siden. Fabrikken heter Whispertech og ligger på New Zealand. Prisen er nok mer i nærheten av 100 000, pluss moms direkte fra importør Farco AS. Jeg har hatt flerfoldige timer på telefonen med dem de siste årene. De har mange bra løsninger på varme (og strøm) i båter. Jeg endte opp med en Kabola pottebrenner for vannbåren varme. Den er nå installert slik at jeg har selvsirkulasjon, og bruker dermed ikke strøm overhodet. Det beste er at jeg kan ha den på lav effekt i uker og måneder nesten uten soting. Dette var et stort problem i den forrige skøyta, hvor jeg hadde både Refleks og Taylor(?)

Link to post
Share on other sites

6 mnd vinterlagring der varmer går hele tiden = 4320 timer, og et bare på en vintersesong, hvis en regner ett snittorbruk på 0,3 liter i timen og literprispå 6,- ville prisen være 7776,- :eek:

 

Men si meg finnes det ikke noe båtboere her som bruker en slik luft til luftvarmer mye og kan fortelle om levetiden på en slik :saint:

Link to post
Share on other sites

Har du ikke hatt tette koblinger på dieseltilførsel? Har erfaring med flere båter med Refleks, Dickinson, Sigmar og glembring, og eneste som har luktet av de, er brent støv når det er lenge siden sist bruk.

Med en kamin som brenner i månedvis blir sotutdannelse i rør. Vis de blåser ned i pipa er ikke noe hyggelig å være om bord. Sikkert er de samme grunnen til at dem har ikke blitt populære til husbruk. Men båten blir ikke uten kamin der jeg synes flammer i vindu er veldig fine på kalde vinterkvelder. Har sett meg litt om kring og kommer sikkert til å lage meg eget ildsted som henter luft fra under dørk, brenner propangass og har kopperrør til sentralvarme oppe i pipa.

Link to post
Share on other sites

0,3 liter i timen = 3000 Watt (!) I følge Farco er det ingen luftvarmere på markedet som har tilnærmesesvis like lang levetid som Safire.

Vet ikke helt, men mener min eber d4 er oppgitt til hhv 0,15-0,51 liter per time og den regulerer mellom 1 og 4 kw effekt, derfor jeg tok anslag med 0,3.

Link to post
Share on other sites

stemmer nok det. Min D3 er oppgitt til 0,3ltr ved 3300W.

Lurte på å la den gå i vinter med lader på batteria. Men eg har ikkje tenkt over alle timene opp mot levetida på den.......er det virkelig bare 6000 timer som eg såg ein plass? :cryin:

Vi har vel 5 år reklamasjon på slikt i norge. Så hadde den vert ny hadde eg jaggu latt den stå på for å teste :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

. Jeg endte opp med en Kabola pottebrenner for vannbåren varme. Den er nå installert slik at jeg har selvsirkulasjon, og bruker dermed ikke strøm overhodet. Det beste er at jeg kan ha den på lav effekt i uker og måneder nesten uten soting. Dette var et stort problem i den forrige skøyta, hvor jeg hadde både Refleks og Taylor(?)

Kan du forklare litt om montasjen av denne. Jeg tenker da på selvsirkulasjon av vannet. Hvilken modell har du valgt?

Link to post
Share on other sites

Har kabola 8 kw i skuta med radiator rundt i båten. Viktig å ha koke sikring og flammevakt. Med en 10 w pumpe (bolin) går dette nesten uten strøm. Noen får jo til selv sirkulering også, krever grundig montering av systemet tror jeg. Denne går uten problemer men må renses for sot etter en månedstid ca. Avhengig av temp. du har i ovnen og trekk.

Link to post
Share on other sites

Utfra hva jeg leste i en annen "varmetråd" :wink: her mener jeg det var lagrene på viften som gikk først (eber), disse mener jeg ble nevnt å ha en levetid på vel 2000 timer...

 

 

Hvis du ser tilbake på innlegg 4 i denne tråden så står det at lager + aksling har en typisk levetid på 6000 timer :smash:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Min Pyro tok knekken på lagrene i vifta, og jeg er temmelig sikker på at det var på grunn av at vifta var montert rett under potta. (pottebrenner). Lagrene ble for varme og fettet kokte ut (tror jeg). Jeg fikk tak i nye lager og monterte vifta selvstendig under ovnen samtidig som jeg hentet lufta under dørken. Siden har vifta gått helt problemfritt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...