Jump to content

Finnes det dieselvarmere som kan gå kontinuerlig i ukesvis


rolk

Recommended Posts

Finnes det dieselvarmere som kan gå kontinueerlig i ukesvis. Hva er beste tips til å holde varme i båten over lang tid, uten landstrøm. Kan noen tipse om brukbare mariniserte strømageregat til å ha ombord (støysvak).

Link to post
Share on other sites

Kabola har varmere som er godt egnet for dette formålet, refleks, dickinson osv. er også godt egnet, men de fleste jeg kjenner som bor i båt må også demontere disse med jevne mellomrom pga. forskjellige typer feil.

 

Støysvak generartor får du f.eks. fra Mastervolt. www.staubo.no

Link to post
Share on other sites

Den velkjente Eberspacher D4 er meget driftsikker og går døgnet rundt i mange fiskebåter.

 

Typisk intervall på skifte av aksling og lager på D4 er så mye som 6000 timer.

 

Har dette fra bekjent som har jobbet hos importøren for disse.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Eber D5'en går kontinuerlig hos oss hver helg fra fre ettermiddag til søn ettermiddag. Tenker aldri over den, bortsett fra at vi har CO2 varsler som blinker irriterende på lugarene.....

Link to post
Share on other sites

Nå er også jeg godt fornøyd med min eber d4, men som trådstarter spør, antar jeg det er snakk om under vinterlagring på sjø eller land uten landstrøm, dersom du har båt egnet for en slik brenner, tror jeg nok en pottebrenner alla refleks som verken trenger stort med vedlikehold, eller trekker strøm er tingen.

Link to post
Share on other sites

Eber D5'en går kontinuerlig hos oss hver helg fra fre ettermiddag til søn ettermiddag. Tenker aldri over den, bortsett fra at vi har CO2 varsler som blinker irriterende på lugarene.....

CO2? Det må skyldes utånding fra de som sover der :sleep:

Link to post
Share on other sites

Lysblinket fra varslerne er faktisk veldig irriterende. Minner om lynnedslag hvert ca 2. minutt. :smiley:

Har forsøkt å teipe litt over, men klarer ikke å unngå lysblink. ...men sover trygt med Eber'en på....

Link to post
Share on other sites

Forskjellen Mellom Eber D4-5 er at D4 er en helt ny varmer som ikke soter slik D5 kan gjøre.

D5 er en gammel konstruksjon som er i en ny innpakning men ikke like god som D4.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

men som trådstarter spør, antar jeg det er snakk om under vinterlagring på sjø eller land uten landstrøm

Akkurat det var bakgrunnen for min anbefaling også.

En Eber installasjon trekker fort en ampere eller to, og da klarer du ikke ukevis uten landstrøm eller annen form for lading.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Enig i det noen sier her, om at en dieselvarmer ikke er tingen å bruke i ditt tilfelle. Til det trekker den for mye strøm over tid.

 

Jeg ville heller tenkt tanken om det virkelige behovet for varme ombord i den perioden. Alle båter kan ligge "i ukesvis" og gjennom hele vinteren uten varme...det er bare å ta høyde for kulden.

Link to post
Share on other sites

Lages ikke Pyroovnene lenger?

 

Jeg har hatt min i snart 20 år nå, og den kan gå svært lenge på minimalt med strømforbruk. Husker ikke hvor mye, men tipper et sted mellom 250-500 mA...(vifta)...

Link to post
Share on other sites

Du får i pose og sekk med en generator med Stirlingmotor. Den kan gå nesten lydløst i ukevis . Gir masse varmtvann.

Strømproduksjonen er ca 750 watt. Den tar heller ikke mye plass.

Bakdelen er at den er relativt dyr.

Link to post
Share on other sites

Du får i pose og sekk med en generator med Stirlingmotor. Den kan gå nesten lydløst i ukevis . Gir masse varmtvann.

Strømproduksjonen er ca 750 watt. Den tar heller ikke mye plass.

Bakdelen er at den er relativt dyr.

 

 

Siden Sterlingmotor ble nevnt, kan noen kort gjøre greie for hvordan denne virker og kanskje også litt om pris, størrelse osv. Så en båt ved kai i middelhavet nylig som sannsynligvis hadde en slik gående. Det var bare en svak hvisking å høre og det kom litt damp ut av avgassrøret.

Link to post
Share on other sites

Isteden for at du mater inn fersk brenselblanding inn i sylinderen for hver syklus har du et gass fast innelukket i sylinderen - typisk helium. Men sylinderen er 2-delt - en kald del og en varm del. Den kalde kjøles hele tiden, den varme varmes opp hele tiden. Gassen i sylinderen flyttes vekselkvis fra den kalde delen til den varme og omvendt, hvorav den ekspanderer og komprimerer. Trykkdifferansen driver et stempel.

 

Det var det med enkle ord. Ellers finnes en haug med ulike konfigurasjoner som stort sett går ut på ulike lure måter å flytte gassen fra kald til varmt og omvendt på riktig tidspunkt.

 

Internett er også full av beskrivelser og også animerte GIFer.

 

Legger til: ellers kjennetegnes market ved at det finnes mange billige leketøysmotorer med elendig virkningsgrad og noen motorer med riktig kvalitet og virkningsgrad til sinnsyke priser (betales typisk av forskningspenger og det militære)

Link to post
Share on other sites

Interessant.....mener å huske at det ble laget en motor som het sterling hvor hvert stempel/ sylinder driver to veiver. Tror at en av de gamle hurtigrutene hadde slik motor. Men her må oppleste og lærde gripe inn hvis dette skal bekreftes....

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. Jeg spør igjen. Refleks e.l. m/ varmesløyfe kobles denne i et eget system eller kan den kobles i serie med motor. Hva er mest fornuftig her.

Vil anta at den kan kobles til motor på samme måte som feks en Eber-vannvarner, men en vannsløyfe er vel avhengig av en sirkulasjonspumpe. Da har du et strømforbruk igjenn.

Link to post
Share on other sites

Angående Stirlingmotor har jeg ikke tenkt av avspore tråden mer. Finnes noe mer her:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27342

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=7869

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1054

 

HVis du ellers har tenkt å søke på nettet så stav riktig: stirling, ikke sterling. (Selv om du får en del treff på feil stavemåte også.)

Link to post
Share on other sites

Her er litt av spec til Whispergen :

 

Models:

12V diesel fired / 24V diesel fired / 24V kerosene fire (available on request)

Engine:

4 cylinder double acting Stirling cycle

Outputs:

Electrical: Modulated up to 800W, Thermal: Modulated up to 5.5kW (19,000 Btu/h) via sealed liquid circulation

Noise Level:

55dBA @ 1m (39")

Fuel:

Automotive grade diesel – consumption 0.75L/h (1/5 US gal/h) at max output

Battery Charging:

Automatic 3 stage

Dimensions:

450mm (173/4") x 500mm (193/4") x 650mm (251/5") (w x d x h)

Dry Weight:

90kg (198lb)

 

 

 

55 dBa er litt mer enn lyden av et kjøleskap, 5,5 KW varme er heller ikke dårlig.

 

Rart at ikke fler anskaffer en slik, denne har vært produsert i mange år og erstatter både en middelstor vannvarmer og en generator/ batterilader.

Edited by Catlina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjør det: Webasto (15000? - fordelingsopplegg trenger du uansett), lader 50A (4000), generator som greier 1KW (5000)

 

Stirlinggenerator - 100000?

 

Resultat: faktor 4

 

(Arrester meg gjerne på mine prisanslag - tok bare fingeren i vinden)

 

 

(P.S. forøvrig synes jeg at denne delen av diskusjonen ikke er en digresjon)

Link to post
Share on other sites

Gjør det: Webasto (15000? - fordelingsopplegg trenger du uansett), lader 50A (4000), generator som greier 1KW (5000)

 

Stirlinggenerator - 100000?

 

Resultat: faktor 4

 

(Arrester meg gjerne på mine prisanslag - tok bare fingeren i vinden)

 

 

(P.S. forøvrig synes jeg at denne delen av diskusjonen ikke er en digresjon)

 

 

 

En liten dieselgenerator beregnet for innebygging i båt tror jeg ikke du får for under 50 000. De minste er vel Panduro.

 

Her er en liten sak fra "Cruising world):

 

 

 

More interesting than the powerful sail plan and the fold-up floats on Reinout Vader's 50-foot trimaran, Sound of Silence, is the fact that Reinout often sleeps on top of his generator, located only a few inches under his V-berth. While his power plant delivers 750 watts of DC power and heats his well-appointed boat, the only sound he hears beneath his pillow is a low hum.

 

Reinout is the founder of Victron Energy Systems, the Holland-based developer of the WhisperGen generator, a DC generator that rewrites the rules for onboard energy. The generator is powered by a Stirling engine, an external combustion engine patented in 1816. Using efficient diesel burners to maintain a high temperature at the cylinder heads, the engine repeatedly heats and cools a mass of nitrogen gas within four cylinders. The expansion and contraction of the gas propels a piston in each cylinder. The generator weighs 198 pounds and occupies about 1.7 cubic feet. It has few moving parts, resulting in very little noise or vibration (and no oil to change). Producing minimal exhaust emissions and no oily exhaust fumes, it can be left to automatically tend to your charging needs for days at a time. When the WhisperGen is also used to heat water and warm the boat, the engine's efficiency (the amount of power produced for fuel burned) is as high as 95 percent, and operating costs are less than 5 cents per kilowatt-hour (based on fuel costs of $1.50 per gallon) Related ResourcesTest articleThe Fuel-Cell Solution: Promise or Prophecy?

 

Victron Energy has installed more than a dozen units on sailboats ranging from a Hallberg-Rassy 42 to a 65-foot Trintella. I corresponded with several owners. Some with early units reported minor bugs, but all said that they were happy with the system and that Victron was supportive and quick to correct any problems.

 

The WhisperGen is effectively a sophisticated battery charger that quietly runs on diesel (consuming up to 0.2 gallons per hour at peak load) and turns on automatically when needed. Its Stirling-engine-driven alternator produces 60 amps at 12 volts (or 30 amps at 24 volts), which charges the batteries. To handle AC loads, Reinout uses a 24-volt DC system with combination inverter/chargers (also made by Victron) that can be connected in parallel to increase AC output. On Sound of Silence, AC equipment includes a washer and drier, a dishwasher, a microwave oven, a freezer/refrigerator, an electric stove, a watermaker, and various other smaller appliances. The boat carries four 95-amp-hour house batteries.

 

When the WhisperGen alone can't meet peak AC demand, the batteries (via the inverters) boost output, and when Reinout's batteries fall below 70 percent of capacity, the WhisperGen automatically starts. The WhisperGen's maximum daily output is 18 kilowatt-hours a day (1,500 amp-hours at 12 volts; 750 amp-hours at 24 volts), more than twice the energy Reinout requires. He runs the WhisperGen twice daily for a total of about seven hours.

 

If minimal noise, low pollution, low maintenance, and weight are top priorities, the WhisperGen, which costs about $13,000, is a viable but expensive option for a cruiser who's simply looking for more electrical power. The option is much more cost-effective on a boat sailed in cold or moderate climates that requires cabin heating and hot water. For more information about the WhisperGen and Victron Energy's other power systems, visit its website (www.victronenergy.com) or call its U.S. office at (616) 842-0300.

 

Darrell Nicholson

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...