Jump to content

Båtfører kurs i Kvinnherad


Mettemamz

Recommended Posts

Hvor mye må man kunne om navigasjon for å bestå prøven ?

 

Her er et utsnitt fra læreplanen:

 

3. Navigasjon og kartlesing

 

Kandidaten skal ha kunnskap om:

a) de viktigste sjømerkene, hvordan de er merket av på kartet og hvordan man skal navigere i forhold til dem

b) kartets oppbygging og symbolbruk

c) kompassets funksjonsmåte

d) hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til det

e) at ulike fyr har ulike lyskarakterer, og forstå hvordan karakterene som er gitt i kartet viser seg fysisk for derved å kunne identifisere fyret/lykten, samt retningslinjer for bruk av fargede sektorer

f) elektroniske hjelpemidlers muligheter og begrensninger, GPS og kartdatum

 

Kandidaten skal gjennom praktiske beregninger vise at han/hun:

 

g) kan finne retninger ved hjelp av et kompass, og kunne bruke sjøkart sammen med kompasset

h) kan bestemme deviasjonens størrelse på forskjellige kurser ved å styre i overrettlinjer

i) kan bestemme posisjonen ved krysspeiling

j) kan beregne hastighet og seilt distanse

 

 

Følgende er kunnskap båtføreren absolutt må ha for å kunne føre en båt med minimum av sikkerhet:

 

Sjømerker – i kartet og i virkeligheten

Stake eller båke med peker

Nord, sør, øst og vest merke

 

Symbol i kartet

Skvalpeskjær

Sektor på fyrlykter

 

Du finner forøvrig resten av oversikten her: Retningslinjer for båtførerprøven.

 

Alt det som er nevnt er selvfølgelig stoff som vi gjennomgår grundig på kurset, kombinert med masse oppgaver i "kartseilas" . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon:

Hvor mange påmeldte må du ha for å arrangere kurs? og pris? . . . .

 

Flotte hjemmesider og det ser ut for å være en aktiv forening dere har!

 

Med hensyn til antall så har jeg vel ingen absolutte grenser, det avhenger litt av tidsplanen, kjøring, osv.

Det kurset i Kvinnherad som vi her snakker om har 40 plasser og jeg vil nok ikke påta meg kurs så langt fra Stavanger med noe særlig lavere antall. Prisen vil nødvendigvis avhenge litt av kjøring, overnatting, antall og ikke minst hvor mange familiemedlemmer som kommer siden disse vanligvis gis en veldig god rabatt.

 

Hvis du sender meg en IM eller en vanlig mail så kan jeg gi dere et tilsvarende tilbud som Kvinnherad fikk, men det bør nok bli i løpet av vinteren.Jeg ser nemlig for meg at det vil bli vanskeligere til våren, for da venter vi laaaaange køer med etternølere som skal ha beviset før de nye reglene kommer 1. mai 2010.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå må det komme flere jenter på banen her. 1 Jente påmeldt så langt. Det er skuffende. Jenter kom igjen . Dette klarer dere lett og det er sundt med blanda kurs. Eller trenger dere ikke Båtfører kurs???

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Nå må det komme flere jenter på banen her. .....

 

En liten "hemmelighet": jeg starter ofte kursene med å slenge ut den frekke påstand at jentene kommer til å gjøre det bedre enn guttene når vi kommer frem til eksamen - og vanligvis får jeg fullstendig rett . . . .

Ellers tilsier mine erfaringer at jentene er flinkere til å planlegge "på sikt", dvs å tenke et halvt eller helt år frem i tid og ta konsekvensene av at båtførerbeviset blir obligatorisk for veldig mange fra 1. mai 2010 - og jeg skal vedde skjegget på at det blir en lang kø av menn den 30. april :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon ::::: En liten "hemmelighet": jeg starter ofte kursene med å slenge ut den frekke påstand at jentene kommer til å gjøre det bedre enn guttene når vi kommer frem til eksamen - og vanligvis får jeg fullstendig rett

 

 

Kan eg ikke tenke meg :rolleyes: Isåfall får dei melde seg på og bevise dette.. hehe

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ja, her går det fort i svingene . . . .

Siden siste lille oppdatering har enda to jenter meldt seg på båtførerkurset i Kvinnherad. Nå er 37 av 40 plasser opptatt - så hvis noen flere jenter nøler i bakgrunnen er tiden inne til å slenge seg på krykkene for å komme med på listen!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...