Jump to content

Gunderstart på en regatta - hva er det?


OT-flyktning

Recommended Posts

På en annen tråd ble dette nevnt.

 

Har hørt dette før og tror det går ut på å ha ulike starttider.

 

Wikipedia og Google hjalp ikke.

 

Noen som kan forklare litt mer?

Link to post
Share on other sites

Fritt oversatt fra skispråket, blir det at man tar forventet seilingstid på en bane, og tar hensyn til Lys-tallet, og har forskjellig start.tidspunkt etter det.

De med lavt lys-tall starter først, så starter nestemann, og til siste de med høyest lys-tall. Førstemann i mål vinner.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Og hva er formålet?

 

Kan selv tenke meg 2 effekter

 

- mindre trengsel ved start (og ikke så mye mer ved målgang)

 

- atskillig mer styr med organisering av starten

Link to post
Share on other sites

Nei, hver båt må se på klokka og ikke gå over linja før de har lov! Dette går kun på ære og samvittighet!

 

Ellers så tror jeg at jeg har forklart det temmelig greit hvordan det fungerer i Arendal i den nevnte tråden...Onsdagsregatta......

Edited by moosewine (see edit history)

.

Link to post
Share on other sites

men så er det slik at noen da kan komme avgårde i mer vind enn andre og det er jo ikke så morsomt

 

Pøh, det er heller ikke morsomt ved vanlig start å se førstemann komme i mål med god vind og så dør den hen for godt. Mener vi drev 2 timer rett foran mållinjen til Hollendern for 2 år siden

Link to post
Share on other sites

Og resten av flåten blir ikke tidsmålt?

 

 

Du må gjerne ta tiden, men du trenger ikke tidsmål. Rekkefølgen i mål blir også den endelige resultatlisten. I motsetning til f.eks Færdern hvor en båt med et høyt LYS-tall passerer mållinjen to-tre timer før en annen båt i samme klasse, men med mindre LYS-tall, og allikevel kommer bak på resultatlisten.

 

Gundermetoden er publikumsvennlig fordi det er veldig tydelig hvem som vinner, og fordi båtene (forhåpentligvis) kommer til mål i et lite tidsvindu. Dessuten er det seilervennlig fordi stort sett alle rekker banketten, og den er jo det viktigste å vinne..... :saint:

At forskjellig vind kan skape urettferdige forhold skjer jo i vanlige regattaer også.

Link to post
Share on other sites

Her og sikkert mange andre steder sliter vi jo med at vinden dør ut på kvelden. Dermed blir det nesten alltid slik at de som går saktest får en ulempe, med gundermetoden ville dette problemet bli løste, men det er en del ulemper, spesielt dette med å sette vinden, bommer en her blir det feil og urettferdig. Ser dog for meg at det blir mange kritiske røster ved forslag om innføring av dette systemet, men jeg har sansen

Edited by bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

I Søgne Seilforening bruker vi en modifisert gunderstart.

 

Fordelen med gunderstrt er at første i mål vinner. Men for å få dette "rettferdig" er det vanskelig.

-Banen må være kjent på forhånd slik at lengden er kjent.

-Alle båter må ha tabbeler med og det må organiseres slik at riktig tabbel blir valgt. Dette er ofte vanskelig fordi vindstyrken ikke er konstant.

- Vanskelig for starter å følge med i store felt etter tyvstart.

 

Vi dropper alle tabeller. Løpet blir gitt som vanelig på briefing etter værforhold og det tilstrebes at det skal seiles ca 100 minutter. Starten går kl 1800 og båten med lavest lystall i foreningen starter da. Resterende båter starter det antall minutter etter som lystallet viser. Eks lavest lysstall 1,05 starter kl 1800, mens lysttall 1,15 starter 1810. OSV. Når resultatlisten lages korigeres startidspuntet til aktuell startid for hver båt og korigert tid regnes ut. Det er derfor ikke nødvendigvis første båt i mål som vinner, men som oftest så stemmer det ganske bra og rekkefølgen i mål er lik korrigert liste.

- Fordelen er at vindstyrken ikke må gjettes på før start.

- De raskeste båtene har ikke fordelen å komme tidelig i mål før vinden legger seg.

- De båtene som er litt saktere en resten av hovedfelter slipper å seile i dårlig vind ut fra start.

- Man trenger ikke lage tabeller og løp som er ferdige.

- Lettere for nye seilere og få en bra start da de ikke må krige på linjen sammen mer erfarne båter.

- Motivsjonen med at båtene kommer omtrent samtidig i mål oppretholdes som ved normal gunderstart.

 

Erfaring vi har er at dette er den mest "rettferdige" og enklest å arrangere typen for gunderstart.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...