Jump to content

Vetus Deutz motor, har noen erfaringer?


TrondT

Recommended Posts

hvilken er det, DTA64 ?

 

Jeg har en DT64 på 159 hk. det virker som en kvalitetsmotor, klargjort for hydraulikkpumpe som alle vetus motorene. Fungerer helt greit iallefall. Min er også 2000 modell, det er av den gamle typen med varmeskjold utenpå eksosmanifold og 4,8 liters slagvolum. De motorne som kom etterpå DT66 og DTA66 har 6 liters slagvolum.

 

Deutz forbinnes av mange med luftkjølte motorer, men DTA64 har varmeveksler som andre motorer, hvis det er den du har kommet over. Skiller seg litt i fra andre dieselmotorer med at den har en dieselpumpe pr cylinder.

Link to post
Share on other sites

Hei traust!

 

Hvis dieselpumpene du sikter til står i forbindelse med kamaksel så heter de sansynligvis "injektor". Flere motortyper som bruker det, blant annet GM Detroit.

Vær veldig OBS hvis manifold ikke er vannkjølt. Det er ikke bare for moro en kjøler ned manifolden ombord i båt. Jeg har sett testkjørte (bensin)-motorer hvor manifold er mørk rødglødende, og for stål så snakker en da om kanskje oppimot 800-900 grader temp. Litt dieselsøl her så skjønner en hvorfor...

Link to post
Share on other sites

Vær veldig OBS hvis manifold ikke er vannkjølt.

 

Dette oppdaget jeg en av de første vinterdagene jeg startet opp. etter en stundt begynte det å ryka av motoren, dette var kondensert vann fra varmeskjoldet som dampet vekk. Jeg lurte lenge... Tro om nyere vetus deutz har vannkjølt manifold? Ser slik ut på bilder.

 

Hadde forresten av dette varmeskjoldet nå i sommer da jeg reparerte startmotor. Boltene det er festet med kan sitte litt, og jeg måtte reparere dem med å gjenge dem opp igjenn etterpå. Samt erstatte dem jeg hadde ødelagt. Ellers var den operasjonen helt unødvendig fordi man trenger ikke ta av varmeskjoldet over manifolden for å demontere starteren. :rolleyes:

Edited by traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt skeptisk til at i hvert fall noen utgaver av motoren ikke har vannkjølt eksosmanifold. En Sandvik 945 fikk brann i motorrommet på grunn av dette. Det tok fyr under salongdørken over motoren. Heldigvis oppdaget de dette så tidlig at de klarte å slukke selv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir den kjørt hardt da eller. Oljeforbruk har vært minimalt på moterene jeg har hatt. VP TAMD40B brukte litt i løpet av en sesong (ca100t), men det var jo en -86 modell.

Aldri behov får å etterfylle i hvertfall. Yanmarene (55 og 165) har ikke brukt noe særlig merkbart i løpet av en sesong.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...