TrondT Startet 1.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2009 (redigert) I min jakt etter ny båt, er det kommet opp en med en 2000 mod Vetus Deutz motor på 193 hk. Erfaringer med motormerket, både positive og negative mottas med takk. TrondT Redigert 1.Oktober.2009 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
avsluttet Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 hvilken er det, DTA64 ? Jeg har en DT64 på 159 hk. det virker som en kvalitetsmotor, klargjort for hydraulikkpumpe som alle vetus motorene. Fungerer helt greit iallefall. Min er også 2000 modell, det er av den gamle typen med varmeskjold utenpå eksosmanifold og 4,8 liters slagvolum. De motorne som kom etterpå DT66 og DTA66 har 6 liters slagvolum. Deutz forbinnes av mange med luftkjølte motorer, men DTA64 har varmeveksler som andre motorer, hvis det er den du har kommet over. Skiller seg litt i fra andre dieselmotorer med at den har en dieselpumpe pr cylinder. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Har også en dt64, rundet 4400 timer, 2003 modell.......går som en klokke ...lett startet........topp motor.......... Sitér dette innlegget kgt Link to post
Per T Kålin Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Hei traust! Hvis dieselpumpene du sikter til står i forbindelse med kamaksel så heter de sansynligvis "injektor". Flere motortyper som bruker det, blant annet GM Detroit. Vær veldig OBS hvis manifold ikke er vannkjølt. Det er ikke bare for moro en kjøler ned manifolden ombord i båt. Jeg har sett testkjørte (bensin)-motorer hvor manifold er mørk rødglødende, og for stål så snakker en da om kanskje oppimot 800-900 grader temp. Litt dieselsøl her så skjønner en hvorfor... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 åja, det glemte jeg ... ekstremt lettstartet Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 (redigert) Vær veldig OBS hvis manifold ikke er vannkjølt. Dette oppdaget jeg en av de første vinterdagene jeg startet opp. etter en stundt begynte det å ryka av motoren, dette var kondensert vann fra varmeskjoldet som dampet vekk. Jeg lurte lenge... Tro om nyere vetus deutz har vannkjølt manifold? Ser slik ut på bilder. Hadde forresten av dette varmeskjoldet nå i sommer da jeg reparerte startmotor. Boltene det er festet med kan sitte litt, og jeg måtte reparere dem med å gjenge dem opp igjenn etterpå. Samt erstatte dem jeg hadde ødelagt. Ellers var den operasjonen helt unødvendig fordi man trenger ikke ta av varmeskjoldet over manifolden for å demontere starteren. Redigert 1.Oktober.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 1.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 Aner ikke hvilken betegnelse, men slik ser den ut: TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
avsluttet Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 (redigert) det er en DTA64, A står for aftercooler. bruksanvisning Hvilken båt er det du ser på? Redigert 1.Oktober.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 1.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2009 He, he....AFTERCOOLER....Høres ut som et eller annet "etter" festen... Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 ...Hvilken båt er det du ser på? Akkurat dette er en NB8700, men valgene er så mange og vanskelige... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
SeaRaymond Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Vurderer du denne burde du iallefall få på dobble slangeklemmer på vanninntakene, ihht EU-direktivet er også dette et krav. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Skal ikke utale meg om mariniseringen til Vetsus men Deutz er noe av det beste som produseres av motorer i denne klassen. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Er litt skeptisk til at i hvert fall noen utgaver av motoren ikke har vannkjølt eksosmanifold. En Sandvik 945 fikk brann i motorrommet på grunn av dette. Det tok fyr under salongdørken over motoren. Heldigvis oppdaget de dette så tidlig at de klarte å slukke selv. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 18.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Et oljeforbruk på ca 1 liter pr 50 timer(hel sesong), er det mye for denne type motor (DTA64)? Gamlemotoren min brukte ca nesten ingenting i løpet av sesongen, med hadde jo bare halvparten så mye olje totalt TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
olpi Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Blir den kjørt hardt da eller. Oljeforbruk har vært minimalt på moterene jeg har hatt. VP TAMD40B brukte litt i løpet av en sesong (ca100t), men det var jo en -86 modell. Aldri behov får å etterfylle i hvertfall. Yanmarene (55 og 165) har ikke brukt noe særlig merkbart i løpet av en sesong. Redigert 18.Oktober.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 I følge selger så blir den ikke kjørt hardt. Men det er jo en motor som i utgangspunktet burde tåle hardkjør? Er det ikke basert på lastebil/traktormotor? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Elmer Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Jeg har overhode ingen motorkunnskap, men synes det høres mye ut med at det forsvinner 1 liter olje pr. 50 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.