Jump to content

Oljeskift med varm motor vs kald motor


sildåpote

Recommended Posts

Nei. Ved varm motor er oljen mye tynnere, og derved lettere å pumpe ut. Oljelaget som henger igjen i bunnpanna bli også tynnere. I tillegg er det en fordel ved varmkjøring at eventuelle forurensinger i oljen blir virvlet opp, og derfor lar seg pumpe ut. Tapper du på kald motor vil disse bli liggende igjen i motoren som bunnslam. Så gjør heller som motorprodusenten anbefaler, kjør motoren varm først...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Slik har jeg og oppfattet det. Tapp av når oljen er kald, filteret skifter du med minst griseri etter at det er blitt kaldt hvis du skifter det. Ikke kjør motorern i mellom tiden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg støtter de som foreslår varm motor.

 

Hvordan pumpe skal du bruke, da?

 

Et år drøyde jeg det akkurat litt for lenge etter at motoren var slått av og olje hadde begynt å kjølne. I stede for de 20 minuttene vakuum-pumpa normalt benyttes for å få ut de 15 litrene jeg skulle ha ut gikk det vel med 4-5 timer i stedet, så kald olje krever sitt på pumpe-siden.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...