sildåpote Startet 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2009 Sitter å funderer på om det er bedre å skifte olje på kald motor, da har jo alt stått stille i motoren en stund slik at mest mulig olje ligger i bunnpannen. Det renner jo mye seinere ut, men jeg har tappeslange koblet til bunnpannen som jeg kobler til en pumpe. En får vel mere olje ut av motoren da, enig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Nei. Ved varm motor er oljen mye tynnere, og derved lettere å pumpe ut. Oljelaget som henger igjen i bunnpanna bli også tynnere. I tillegg er det en fordel ved varmkjøring at eventuelle forurensinger i oljen blir virvlet opp, og derfor lar seg pumpe ut. Tapper du på kald motor vil disse bli liggende igjen i motoren som bunnslam. Så gjør heller som motorprodusenten anbefaler, kjør motoren varm først... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Hør på index Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jon-Kåre Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Slik har jeg og oppfattet det. Tapp av når oljen er kald, filteret skifter du med minst griseri etter at det er blitt kaldt hvis du skifter det. Ikke kjør motorern i mellom tiden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Rotax Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Alltid varm motor ved oljeskift Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Jeg støtter de som foreslår varm motor. Hvordan pumpe skal du bruke, da? Et år drøyde jeg det akkurat litt for lenge etter at motoren var slått av og olje hadde begynt å kjølne. I stede for de 20 minuttene vakuum-pumpa normalt benyttes for å få ut de 15 litrene jeg skulle ha ut gikk det vel med 4-5 timer i stedet, så kald olje krever sitt på pumpe-siden. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Ok, da blir det varm motor, jeg har en slik rund vakumpumpe de selger på maritim. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Varm motor ikke glovarm. Da kan sugeslangen smelte og ligge igjen i bunnpannen. Kan ikke sies for ofte. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2009 Noen av vakuum-sugerne har "fjær-spiral"-slange - da slipper du smelte-problematikken. Den runde 6 literen som Maritim selger har slik slange. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.