Bergen dørk Startet 2.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2009 Hei! Ser på litt ulike båter for tiden og en av disse har denne motoren. Hva bør en spesielt sjekke med denne motoren? Jeg vil tro at den sikkert har fått mellom 1600-2000 timer. Noen som har motoren og kunne tenke seg å dele noen erfaringer? Motoren har 66 HK. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
jo_no Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 4JH, 4JH-TE, 4JH-HTE, 4JH-DTE er alle bygget over samme lest; hhv med 44, 55, 66, 77 HK Motorene regnes for å være meget driftssikre. Kurant å få deler til (hvis det mot formodning skulle være behov - men dyre deler) Har selv en 4JH-TE som går som en klokke.... Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Har selv 4JH2-TE. Indsat som ny i 1990. Gået knap 1100 timer. Almindelig vedligehold med olie- og filterskift. Ser ud som en ny motor og kører perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Hva anbefales det at en ser spesielt etter når en ser på en slik motor? Eier kan ikke gjøre rede for hvor lenge den har gått da den ikke har timeteller. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Arvid_A Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 (redigert) Hei! Vi har en 2000-modell 4JH3-DTE, som vel også tilhører samme "lesten". Motoren er gått drøyt 1100 timer, og har fungert feilfritt så langt. Det eneste som er gjort med den, bortsett fra vanlig service, er at eksos-bendet ble byttet for et års tid siden. Det svake punktet her er sveisen mellom det røret som går ut fra eksosmanifoilen og det blanderøret som står vinkelrett på dette (der hvor sjøvannet blandes med eksosen). Sjekk etter saltutslag i sveisen her! Nytt bend fra Yanmar Norge koster visst i størrelsesorden 5-6 tusen. I vårt tilfelle fulgte det med et nytt reservebend da vi kjøpte båten. Jeg fikk dessuten sveiset opp det defekte, og har det som resreve nå. Redigert 2.Oktober.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Hadde en slik en i Nidelv26 (87modell) engang - hadde følgende issues på de 6 årene jeg hadde båten: Ved full gass steg kjølevannstemp mot og over max - motoren har nok litt marginal kjøling, og det merkes når den blir noen år. Et belegg som det hevdes skyldes bruk av frostvæske med silikater (vanlig blå) skal visstnok være synderen. Pris varmeveksler dengang ca 10'. Kjør marsj/full og følg med på måler. Som andre har nevnt - eksosbend - se etter sprekk på undersiden. Bendet skiftes greitt, men om det har vært kjørt med lekkasje en stund, går det ofte hardt utover metalldelene på bakre venstre motorlabb. (rust) Pris dengang 3' Ved ca 1500 timer måtte jeg bytte 3 dyser - se etter svart røyk ved marsjfart. Pris dengang 4' Stoppersolenoid sluttet å fungere. Mer tilfeldig feil. Pris dengang 2' Startmotorinnslag sluttet å fungere - bra igjen etter rens og smøring. Har hørt om dette på flere av typen. Typisk signal er at det bare klikker enkelte ganger ved startforsøk. Kun mekking i mitt tilfelle. Likevel er mener jeg dette er en god motor, og en av de tryggeste bruktkjøpene du kan gjøre. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Her kan du lese mer om eksosbend-problematikken. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Min 4J H2E har nå 11000 timer på ryggen! Fungerer fortsatt perfekt Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Jeg er ingen verdensmester,men dette er en motor som er å anbefale!! Rolig og pen gange,samt "evigvarende". Langt mindre tull med disse enn med andre motor merker Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
S/S Lucky Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Hei Jeg har en 4JH-TE. Hvor sitter sinkanodene på denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 I serien: 4JH-E, 4JH-TE, 4JH-HTE, 4JH-DTE er det ingen som har anoder på motoren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.