Jump to content

Noen som kjenner Yanmar 4JH-HTE?

Bergen dørk

Recommended Posts

Hei!

Vi har en 2000-modell 4JH3-DTE, som vel også tilhører samme "lesten". Motoren er gått drøyt 1100 timer, og har fungert feilfritt så langt.

Det eneste som er gjort med den, bortsett fra vanlig service, er at eksos-bendet ble byttet for et års tid siden. Det svake punktet her er sveisen mellom det røret som går ut fra eksosmanifoilen og det blanderøret som står vinkelrett på dette (der hvor sjøvannet blandes med eksosen). Sjekk etter saltutslag i sveisen her!

Nytt bend fra Yanmar Norge koster visst i størrelsesorden 5-6 tusen. :eek:

I vårt tilfelle fulgte det med et nytt reservebend da vi kjøpte båten. Jeg fikk dessuten sveiset opp det defekte, og har det som resreve nå.

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Hadde en slik en i Nidelv26 (87modell) engang - hadde følgende issues på de 6 årene jeg hadde båten:

Ved full gass steg kjølevannstemp mot og over max - motoren har nok litt marginal kjøling, og det merkes når den blir noen år.

Et belegg som det hevdes skyldes bruk av frostvæske med silikater (vanlig blå) skal visstnok være synderen. Pris varmeveksler dengang ca 10'. Kjør marsj/full og følg med på måler.

Som andre har nevnt - eksosbend - se etter sprekk på undersiden. Bendet skiftes greitt, men om det har vært kjørt med lekkasje en stund, går det ofte hardt utover metalldelene på bakre venstre motorlabb. (rust) Pris dengang 3'

Ved ca 1500 timer måtte jeg bytte 3 dyser - se etter svart røyk ved marsjfart. Pris dengang 4'

Stoppersolenoid sluttet å fungere. Mer tilfeldig feil. Pris dengang 2'

Startmotorinnslag sluttet å fungere - bra igjen etter rens og smøring. Har hørt om dette på flere av typen. Typisk signal er at det bare klikker enkelte ganger ved startforsøk. Kun mekking i mitt tilfelle.

Likevel er mener jeg dette er en god motor, og en av de tryggeste bruktkjøpene du kan gjøre.

-koh

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...