Jump to content

hvordan skifte pakning i turbo på Yanmar 66hk.

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Har omsider funnet ut hvorfor det kommer blå eksos fra skuten, tror jeg da. Mener det må være en dfekt pakning eller simmerring som spiller meg et puss, og da er spørsmålet hvordan jeg får byttet denne uten å kontakte en som mener at detter er en jobb for utsugere. :smiley::flag:Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig hvordan skifte pakning i turbo . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Det er nok det, ikkje en gjør det selv jobb desverre... Det må "skrues" med ekstrem forsiktighet. Et ok turboverksted kan kansje ovehale den for deg vist du har flaks. Vist ikkje er det å berekne som et turbo havari. Sikkert lettest å skaffe ein ny eller en billig brukt vist du tar sjangsen.

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Hva kan gjøres feil ved montering av en turbo ?

Burde ikke leverandør da kunne si hva som er gjort feil ved montering.

Dersom det er en defekt simring så er vel disse på akslingen mellom turbinene og her kommer du ikke til uten å ha demontert hele turboen.

Etter mitt hode er det eneste som kan ødlegge disse er dersom oljen ikke kommer frem til lagrene eller det er uren olje... mm...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

finnes veldig mange forskjellige turbo-lager seksjoner, men er egentlig kun kulelagret senter som ikke kan overhales. veit ikke hvor mye disse er brukt i båter, men tipper disse er sjeldne.

plukk ut turboen, kjøp ett lager og pakningssett til din turbo på ebay eller lignende å skru løs:) merk godt hvordan turbin hjul og kompressorhjul står iforhold til hverandre, da disse er balansert.

en turbo er ikke noe rakett teknologi, dette fikser du fint selv.

på eksossiden står det en tettningsring, den er som en stempelring, er nok denne som er gåen hos deg!

stig

Ja,dette klarer man selv,jeg gjorde dette noen ganger i mine glansdager da jeg hadde turbo volvo og sierra cosworth. Men er du i tvil finnes det garantert noen"turbo mekanikere"her på forumet som kan gjøre jobben på si for en 1000-1500 kr.

Søk litt på nettet,så finner du nok bilder og trinn for trinn for overhaling

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Turboen er ny i vår for en pris av 9000,-. og firmaet mener, ikke uventet at jeg har gjort "noe" feil.

Hei,

Hadde jeg vært deg så hadde jeg forlangt å få byttet turboen av de som du kjøpte den av. Denne defekten har vært der siden du fikk den, så her er det gjort feil av de som overhalte/monterte sammen turboen. Hvis ikke du har påført den skader så må jo dette være en grei sak?

Ja her sitter jeg en søndags morgen og har bestemt meg for å få dette firmaet til å "tenke" seg om en gang til. Tar båten over fjorden (Vatlestraumen) i morgen med blårøyk på slep og viser de tingenes tilstand. :flag:

Håper det går bra i morgen da, :cheers_wine: har ikke hørt noe negativt før fra de kanter. Mener du gjør det rette å kontakte verkstedet på nytt.

At turboen kan monteres feil slik at den blir ødelagt, kan jeg heller ikke forstå.

• 1 måned senere...
Turboen var det feil på så det ordnet seg med ny, manglet pakning på den så det var ikke rart det ble tåkelegging. Tok sin tid å få det klarlagt men med min tålmodighet ble vi enig. :flag:

Det er flott at du har fåt orden på turboen. Må si at jeg ble overasket at du skulle møte problemer med reklamasjonen. Verkstedet har vel ganske godt ry på seg. Men nå er det vel ikke dagligdags at det mangler pakning på en ny turbo. Det blir vel noen turer på fjorden før vinteren kommer da? :seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...