Jump to content

Plassering av defroster?


Figaro

Recommended Posts

Jeg har idag gått til innkjøp av en 10 kw defroster som skal kobles til vv kretsen. Problemet er plasseringen-----det hadde vært best mht varmluftslanger å ha den i et rom under sittegruppen, men da blir den ca. i samme høyde som uttaket for varmtvannet som blir tatt fra termostathuset på toppen av blokka. I manualen står det at for å få max utbytte og gjennomstrømning bør den være lavere enn varmeveksleren. Men gjennomstrømmingen til vv fungerer utmerket idag, så spørsmålet er om det vil bli dårligere når jeg kobler til defrosteren? Det dreier seg om ca. 1 meter med ekstra slange for å koble defrosteren til samme krets. Noen som har erfaring med dette? :confused:

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Kansje du kan montere en luftenippel på det høyeste punktet der defrosteren er slik at du får ut all luft.

Vet at dette er brukt på enkelte biler, hadde selv en saab 99 som dette var montert.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte et tilsvarende varmeregister i båten vår i sommer. Det var en 10kw Isoterm med fire luftuttak. Jeg monterte den i en benk i salongen, vegg i vegg med motorrommet. Den ble montert i serie med vv berederen. Den ligger 10 cm over dørken i salongen, dvs at den er lavere enn uttaket, omtrent i flukt med motorlabbene vil jeg tro.

 

Det eneste jeg har merket etter monteringen er at driftstemperaturen på motoren er noe lavere (tror jeg ihvertfall). Synes også det virker som om det tar lengre tid før jeg får varmt vann. Av den grunn har jeg vurdert å montere bypass ventiler. I den varme sesongen er det sjelden at jeg trenger varm luft uansett, men varmt vann er noe av det første vi går tom for.

 

Tror ikke du får så store problemer med sirkulasjonen pga høydeforskjellen bare du får luftet systemet godt. Får du dårlig sirkulasjon kan du jo også montere en sirkulasjonspumpe. Begrensningen i effekt vil nok uansett være hvor mye spillvarme du får av motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både varmtvannstank og defroster. De er koblet i serie. Det beste er nok å koble dem i parallell. Men hos meg er varmtvannet viktigst. Derfor lar jeg kjølevannet gå gjennom ventiler slik at jeg kan styre det på følgende måte: 1. Utenom både varmtvannstank og defroster. 2. Gjennom bare varmtvannstank. 3. Gjennom bare defroster. 4. Gjennom både varmtvannstank og defroster (varmtvannstank først).

 

Jeg hadde opprinnelig problemer med å få ut luften. Derfor satte jeg inn en luftenippel. I tillegg har jeg en elektrisk sirkulasjonspumpe (som jeg normalt bare bruker når defrosteren går). Jeg hadde sannsynligvis klart meg uten noen av disse.

 

Når først luften er ute av systemet, skal ikke høydeplasseringen av hverken varmtvannstank eller defroster spille noen rolle. Vurder isolasjon av varmtvannsslanger (f.eks. Clas Ohlsson, Biltema, Armaflex).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har tenkt det, vil defrosteren komme først i varmesløyfen. Men når ikke defrosteren går, vil det da bli noen forskjell i temp. på varmtvannet? Vannet tar jo da bare en omvei før det går til vv beholderen. Og Komodo, det er også en slik defroster jeg har kjøpt. Er du fornøyd med den og gir den virkelig så mye varme som 10 kw ved 80 grader?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Du vil ikke få noe dårligere varme om den er montert høyere en varmeveksleren. (det som egentlig bestemmer er ikke veksleren, men ekspansjonstanken.)

Noen har beskrevet at de har fått problemer med å få ut luften, dette avhenger av kjølesystemets konstruksjon. Jeg har hatt over én meter høydeforskjell (campingbil) uten at det var noe problem. Defrosteren i båten står ca 20cm over veksleren, ikke noe problem der heller.

En trykkforskjell mellom vannpumpens suge og trykkside på 0.1bar vil være nok til å løfte vannet én meter, en slik pumpe leverer langt høyere trykk enn dette. Så får man ikke ut luften er det fordi vannet tar andre veier når man lufter, f.eks. bereder og varmeveksler. Det kan man eliminere ved å sette en klemme på slangen til berederen og la motoren være kald underluftingen.

Noe vil gå via bypass'en, det kan man også forhindre.

 

Bruk gjennomsiktige armerte slanger så ser du hva som foregår. kan gjøre en test før du monterer defrosteren.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar og tips! Da håper jeg at det vil virke slik jeg har tenkt å montere den. Men hvordan monterer man en luftenippel? Har sett i BT katalogen, men finner ikke noe som passer til å montere på en slange for å lufte systemet------- :confused: Eller skal man ikke montere den på slangen?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Figaro: Jeg tror nok defrosteren gir 10kw ved oppgitt temperatur, spørsmålet er bare om du har spillvarme nok fra motoren til å fore defrosteren med nok varmtvann. Husk at det ikke bare skal være 80 grader på vannet inn, du må ha en viss flow også. Når du øker sirkulasjonen på vannet vil motortemperaturen falle. 10kw er jo ganske mye, og det er i utgangspunktet bare varmetap i motoren som skal ledes bort. På en stor motor er det ikke noe problem å hente ut nok varmtvann, på en liten motor kan det være en fysisk umulighet.

 

Jeg er fornøyd med defrosteren. Hovedpoenget med å montere den var å holde doggen vekk fra vinduene når det regner. Det var et stort problem, men går bra nå. Det var også et ønske å få litt lunk i kabinen nede under gange, særlig når barna sover. Også gir det en god tørk inne når det er fuktig vær.

 

Ingar: Det du sier om 0,1 bar og 1 meter løftehøyde gjelder ikke ved intstallasjon av varmtvannsregister. Vannet skal ikke opp i et reservoar, det går i en loop opp og ned, da blir det annerledes. Vekten av vannsøylen som skal fra registret og ned til motoren oppveier for det som skal løftes.

Link to post
Share on other sites

Min motor er en Ford 2726T på 200hk. Den skulle vel være stor nok til å fore defrosteren med overskuddsvarme. Skal bli deilig med gratis varme i kabinen under gange, og holde vinduene fri for dugg nå utover høsten og vinteren :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Du kommer til å få plenty varme av defrosteren din. Om den gir 10kw er jo en annen sak. Det vil bla avhenge mye av turtallet du kjører på og hvor stor belastning den har. Hvis du har en halvplaner som det vi har og kjører på fullt pådrag blir det jo utviklet mye overskuddsvarme som skal bort. Er du ute og dorger makrell vil det jo bli mindre varme. Man kan jo tenke seg hvor mye diesel motoren bruker. En betingelse for å få 10kw varme er jo at man forbrenner diesel med mer energi enn 10kw. Også vil vi jo ha litt energi til fremdrift også...

 

Vi har en 144hk Yanmar i båten vår. Vi kjører for det meste sakte. Da gir defrosteren definitivt mindre enn 10kw varme. Men hvor mye den gir er jo egentlig uinteressant bare den tilfredstiller behovet. Vi er ihvertfall veldig fornøyd med vår, det tror jeg du kommer til å bli også. Unødvendig å kjøre Webastoen under gange når man kan kose seg med spillvarme fra motoren. En av de tingene som overrasket meg er forøvrig hvor stillegående vifta er, selv når den går på fullt.

Link to post
Share on other sites

Ingar: Det du sier om 0,1 bar og 1 meter løftehøyde gjelder ikke ved intstallasjon av varmtvannsregister. Vannet skal ikke opp i et reservoar, det går i en loop opp og ned, da blir det annerledes. Vekten av vannsøylen som skal fra registret og ned til motoren oppveier for det som skal løftes.

Det jeg snakket om var lufting, altså hva som skal til for å fylle systemet. Er det fullt av vann har ikke høydeforskjellen noe å si.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har bestemt meg for hvordan jeg vil legge opp defrosteren------på bildet over ser man slangen som kommer fra motoren og går ned til vv beholder. Defrosteren skal plasseres i benken som skimtes såvidt til venstre i bildet, og blir i ca samme høyde som høyeste punkt på slangen. Jeg legger en ny slange fra uttaket til defroster, og tilbake til nåværende slange som jeg skjøter sammen med slangen ut fra defroster. Tror det skal fungere, for vv blir bra varmt med nåværende opplegg. Kommer tilbake med rapport når systemet er prøvekjørt.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

img_0271.jpg

Monterte defrosteren idag, og den varmet godt etter en kort prøvetur. Den er montert noen cm. over motoren og varmeveksleren, men dette har ikke hatt noe å si på gjennomstrømningen av kjølevannet. Og jeg trengte ikke å lufte systemet. Så jeg går vinteren i møte med en varm båt.

Har forresten tenkt meg til "Borgen" i helgen, så interesserte kan ved selvsyn se at defrosteren ikke må monteres lavere enn varmeveksleren for å fungere. :cheers::sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

En skal være litt forsiktig med å montere defrosteren over ekspansjonstankens nivå. En må i alle fall være sikker på at en har nok plass til at kjølevannet får ekspandere når det blir varmt. Dersom en også lager for stort ekstra volum med defrosteren vil det ikke være stor nok plass på ekspansjonstanken.

 

De fleste motorfabrikanter har tabeller over hvor mye som er tillatt fra fabrikken

Link to post
Share on other sites

En skal være litt forsiktig med å montere defrosteren over ekspansjonstankens nivå. En må i alle fall være sikker på at en har nok plass til at kjølevannet får ekspandere når det blir varmt. Dersom en også lager for stort ekstra volum med defrosteren vil det ikke være stor nok plass på ekspansjonstanken.

 

Den trenger en utredning.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare en varmeveksler, (Bowman, den hvite dingsen på bb side) og ingen ekspansjonstank. Og hvis det blir for mye vann, kommer det bare ut av overløpsrøret. Men under prøveturen gikk dette helt fint.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...