Jump to content

Hvordan løsne firkantet Volvo mutter?


seilnerd

Recommended Posts

mutter.jpg

 

For å drenere ut kjølevannet på min VolvoPenta MD2030 må jeg løsne mutteren på bildet – en firkantet mutter, 17 mm, som sitter bom fast og er plassert på det mest utilgjengelige stedet på hele motoren... :headbang:

 

Hva tenkte egentlig svenskene da de plasserte en firkantet mutter her isf. en ordinær sekskantet mutter, slik at jeg kunne brukt vanlig skralle...? Har kjøpt ny mutter med tappefunksjon, men først må jeg jo få den gamle mutteren ut...!

 

En stoooor takk og evig lykke til den som kan hjelpe meg med dette!!! Hos VolvoPenta-forhandleren i Kristiansand, Sylinderservice, forstår de heller ikke hvorfor svenskene har plassert en firkantet muttter her, og har dessverre heller ikke noe spesialverktøy for å få løsnet denne.

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

Tenkte forøvrig jeg skulle prøve et mulig alternativ i morgen: Den delen av pipesett som er til å feste mot skrallen er kvadratisk, og enten i 1/2" eller 3/4" innvendig størrelse. Kanskje jeg kunne forsøkt å bruke en 3/4" pipe «feil vei». 3/4" = 19mm, så den vil uansett bli litt for stor for mutteren på 17mm, men det er verdt et forsøk! :yesnod:

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

En åpen fastnøkkel er jo det opplagte svaret, men problemet er kanskje at du ikke kommer til?

Ellers burde det være mulig å finne en 12-kant pipe som passer.

Siste forslag er en hanefot (kråkefot), altså en åpen fastnøkkel med firkantfeste.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

prøv med varme. men det viktigste er å finne et verktøy som passer. går ikke en 12 kant fastnøkkel på der? kanskje denne pluggen har samme dimensjon som slike firkantige oljeplugger. Mener det finnes verktøy for disse

Tror ihvertfall at jeg ville ha holdt meg unna varme. Skal det være noe poeng i dette må det i så fall varmes i godset rundt pluggen uten at denne får for mye varme til å utvide seg på. Regner med at godset som pluggen er gjenget ned i er aluminium? I så fall er det bare å glemme å få utvidet dette er jeg redd. Nei, her er det nok heller å skru som gjelder, men jeg vet at disse pluggene er elendig å få feste i, og de er dessuten rimelig "myke" i godset. Typisk billigdritt!

Ideen med å snu ei pipe har jeg mer tro på, og heller stappe inn ei umbracopipe, eller ofre en umbraconøkkel som en kan kappe til og sette i den "rette" enden av pipa for å få godt tak.

Lykke til i alla fulla fall...!

Redigert av Maskinmeisteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva tenkte egentlig svenskene da de plasserte en firkantet mutter her isf. en ordinær sekskantet mutter, slik at jeg kunne brukt .

 

Kan det være at det kun er på motorer for båter i Norge de setter på denne mutteren?

En hemmelig plan for å få kundene til å bytte til Yanmar?

Kommer det snart spesial VP firkantmutter-trekker til sinnykt høy pris?

Hevn fra en produktdesigener som har fått oppsigelse på VP?

:lol::flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Skiftenøkkel vil funke om du kommer til. Sitter sjelden svært godt slike plugger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

IKKE bruk skiftenøkkel!!!

Glipper nesten helt sikkert,

 

Helt enig. Og glipper den , så har du et enda større problen, for da begynner firkanten din å bli rund. Første bud her er: Tålmodighet x 3. Slå forsiktig på toppen av firkanten mange ganger mens du prøver å løsne, men du må ha noe som fester på alle sidene av firkanten. Prøv vekselvis skru ut, og inn. Varme kan du jo som sagt glemme, for det er jo væske i systemet. Men, første bud er det viktigste. Lykke til! :seeya:

Link to post
Share on other sites

Den der bolten ville jeg gått på med friskt mot. Jeg er helt sikker på at det vil gå fint.

 

Dunk den litt med en hammer. Da får du litt bevegelse i gjengene og gjør jobben enklere. Bruk en litt kraftig skiftenøkkel. Går dette skitt og du får avrundete hjørner, så går du over på en sveisetang av ca denne typen.

121022_l.jpg

Bruker du en kraftig type og låser den hardt, så glipper den aldri. Pass på at du låser den slik at det er den øvre delen av håndtaket du presser på. Bruk gjerne en hammer på håndtaket. Får du litt bevegelse i gjengene og den fortsatt er stri, så kan du bevege den litt frem og tilbake samt forsøke å jobbe litt smøremiddel inn i gjengene.

 

Lykke til. Dette går fint.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju inte hur Du har mätt när Du skriver 'firkant mutter 17mm plugg', men på vissa kylvattenpluggar på mina Volvo motorer, som ser liknande ut, så passar det utmärkt med det ½" grepp som finns i vanliga hylsor.

 

I så fall: Om Du har en lite större insexnyckel t ex 14 mm så tar du en motsvarande 14 mm hylsa med ½" grepp och sticker insexnyckelen i den och sedan sätter Du ½" hylsfattningen på pluggen. Hoppas att Du förstår vad jag menar.

 

Sedan vrider Du loss pluggen med insexnyckeln som sitter i den bakvända hylsan.

 

Fattningen på pluggen kan vara lite 'koniskt' och isf kan Du ju försöka knacka på den bakvända hylsan.

 

Det sitter några sådana proppar på mina motorer med zink-pinnar på insidan. Svåra att komma åt, så jag har låtit svarvaren göra motsvarande med sexkantskalle så att jag kan använda olika former av spärrnycklar.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må da være de eneste mutteren (skruen) som skiftenøkkel kan være brukendes. Det går helt sikkert, og er sikkert det beste du kan bruke.

 

Jada, men det er jo problemet. At "proppen" sitter vanskelig til.

Og da, er skiftenøkkel ubukelig.

Skiftenøkkel er og i alle sammenhenger et dårlig verktøy.

Skader både hender og bolter / muttere.

Skiftenøkkelen er vel like gammel som mutteren, dengang muttere var firkantet.

Men det hører hjemme på teknisk museum.

Link to post
Share on other sites

Skiftenøkkel er og i alle sammenhenger et dårlig verktøy.

 

Tull & tøys & co

 

Skiftenøkkel er etter min mening det beste du kan bruke på dette - self dersom du kommer til.

 

Skiftenøkkelen er bred i kjeften, og vil være det som gir best anleggsflate. Men vær obs på at det er stor forskjell i kvalitet på skiftenøkler, og så må man jo bruke den riktig vei da slik at den bevegelige kjeften kommer ned når man drar håndtaket ned. Så må man etterstramme kjeften etter at nøkkelen er på plass.

 

 

 

Hvordan man i Sverige får et 1/2" drivehull til å passe på en 17mm firkantbolt ligger utenfor vår fatteenne :lol:

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan man i Sverige får et 1/2" drivehull til å passe på en 17mm firkantbolt ligger utenfor vår fatteenne :lol:

-koh

 

Hvis man greier å lese og forstå svensk så går alt så mye bedre.

 

Har forøvrig alltid brukt en kongsberg rørtang for å få slike plugger ut hvis rett pipe glipper.

 

Nu vet jag ju inte hur Du har mätt när Du skriver 'firkant mutter 17mm plugg', men på vissa kylvattenpluggar på mina Volvo motorer, som ser liknande ut, så passar det utmärkt med det ½" grepp som finns i vanliga hylsor.

 

I så fall: Om Du har en lite större insexnyckel t ex 14 mm så tar du en motsvarande 14 mm hylsa med ½" grepp och sticker insexnyckelen i den och sedan sätter Du ½" hylsfattningen på pluggen. Hoppas att Du förstår vad jag menar.

 

Sedan vrider Du loss pluggen med insexnyckeln som sitter i den bakvända hylsan.

 

Fattningen på pluggen kan vara lite 'koniskt' och isf kan Du ju försöka knacka på den bakvända hylsan.

 

Det sitter några sådana proppar på mina motorer med zink-pinnar på insidan. Svåra att komma åt, så jag har låtit svarvaren göra motsvarande med sexkantskalle så att jag kan använda olika former av spärrnycklar.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hiver meg på Koh, skiftnøkkel er et undervurdert verktøy. Fastnøkler har ofte mer klaring på skruehodet enn det man får med en god skiftnøkkel.

 

Sitter den så hardt at du runder hodet med en skiftnøkkel tar du den med rørtang. Selv en kort rørtang er kraftig nok til å vrenge av hele pluggen. Bare ikke forveksle med vannpumpetang (nordlendingetang).

 

Det burde forresten ikke være noe i veien for å varme litt. Selv om det er kjølevæske på innsiden kan du jo varme til 100 grader. Er det brukt locktite på gjengene er det fint med en liten lunk. Er det alu i godset rundt gir det ekstra god effekt. Alu har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, dvs godset utvider seg mer enn pluggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...