seilnerd Startet 2.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2009 For å drenere ut kjølevannet på min VolvoPenta MD2030 må jeg løsne mutteren på bildet – en firkantet mutter, 17 mm, som sitter bom fast og er plassert på det mest utilgjengelige stedet på hele motoren... Hva tenkte egentlig svenskene da de plasserte en firkantet mutter her isf. en ordinær sekskantet mutter, slik at jeg kunne brukt vanlig skralle...? Har kjøpt ny mutter med tappefunksjon, men først må jeg jo få den gamle mutteren ut...! En stoooor takk og evig lykke til den som kan hjelpe meg med dette!!! Hos VolvoPenta-forhandleren i Kristiansand, Sylinderservice, forstår de heller ikke hvorfor svenskene har plassert en firkantet muttter her, og har dessverre heller ikke noe spesialverktøy for å få løsnet denne. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
avsluttet Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 prøv med varme. men det viktigste er å finne et verktøy som passer. går ikke en 12 kant fastnøkkel på der? kanskje denne pluggen har samme dimensjon som slike firkantige oljeplugger. Mener det finnes verktøy for disse Sitér dette innlegget Link to post
seilnerd Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Tenkte forøvrig jeg skulle prøve et mulig alternativ i morgen: Den delen av pipesett som er til å feste mot skrallen er kvadratisk, og enten i 1/2" eller 3/4" innvendig størrelse. Kanskje jeg kunne forsøkt å bruke en 3/4" pipe «feil vei». 3/4" = 19mm, så den vil uansett bli litt for stor for mutteren på 17mm, men det er verdt et forsøk! Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Sjøtunga Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 En åpen fastnøkkel er jo det opplagte svaret, men problemet er kanskje at du ikke kommer til? Ellers burde det være mulig å finne en 12-kant pipe som passer. Siste forslag er en hanefot (kråkefot), altså en åpen fastnøkkel med firkantfeste. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Maskinmeisteren Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) prøv med varme. men det viktigste er å finne et verktøy som passer. går ikke en 12 kant fastnøkkel på der? kanskje denne pluggen har samme dimensjon som slike firkantige oljeplugger. Mener det finnes verktøy for disse Tror ihvertfall at jeg ville ha holdt meg unna varme. Skal det være noe poeng i dette må det i så fall varmes i godset rundt pluggen uten at denne får for mye varme til å utvide seg på. Regner med at godset som pluggen er gjenget ned i er aluminium? I så fall er det bare å glemme å få utvidet dette er jeg redd. Nei, her er det nok heller å skru som gjelder, men jeg vet at disse pluggene er elendig å få feste i, og de er dessuten rimelig "myke" i godset. Typisk billigdritt! Ideen med å snu ei pipe har jeg mer tro på, og heller stappe inn ei umbracopipe, eller ofre en umbraconøkkel som en kan kappe til og sette i den "rette" enden av pipa for å få godt tak. Lykke til i alla fulla fall...! Redigert 3.Oktober.2009 av Maskinmeisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Nå er det jo ikke dette du ba om hjelp til, men dersom det er så vanskelig å få bort denne, hadde jeg levert tilbake den pluggen med tappefunksjon og tappet ned motor på annen måte (hvordan ble det gjort før, eller er det ny motor?) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Få tak i en tolvkantpipe med tommemål i stedet for millimetermål. Det pleier å funke det Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Baffin Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 ehh kommer du til med en skifte nøkkel? Hvis det er liten plass så finner du en fastnøkkel som passer tommer eller mm. Hvis de blir for lange så pleier eg bare å kutte de med vinkelsliperen og så slå på "stubben" med hammer.. Pleier å løsne da.... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Eller finn en pipe som er litt trang, og slå den inn med en hammer. Det har også funket for meg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
rover Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) ehh kommer du til med en skifte nøkkel? IKKE bruk skiftenøkkel!!! Glipper nesten helt sikkert, "husmorverktøy":-) Kråkefot er bra, kommer til "hvor som helst". Mener Biltema har kråkeføtter til en fornuftig pris. Redigert 3.Oktober.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Dette må da være de eneste mutteren (skruen) som skiftenøkkel kan være brukendes. Det går helt sikkert, og er sikkert det beste du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hva tenkte egentlig svenskene da de plasserte en firkantet mutter her isf. en ordinær sekskantet mutter, slik at jeg kunne brukt . Kan det være at det kun er på motorer for båter i Norge de setter på denne mutteren? En hemmelig plan for å få kundene til å bytte til Yanmar? Kommer det snart spesial VP firkantmutter-trekker til sinnykt høy pris? Hevn fra en produktdesigener som har fått oppsigelse på VP? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Skiftenøkkel vil funke om du kommer til. Sitter sjelden svært godt slike plugger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
spilli Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 IKKE bruk skiftenøkkel!!!Glipper nesten helt sikkert, Helt enig. Og glipper den , så har du et enda større problen, for da begynner firkanten din å bli rund. Første bud her er: Tålmodighet x 3. Slå forsiktig på toppen av firkanten mange ganger mens du prøver å løsne, men du må ha noe som fester på alle sidene av firkanten. Prøv vekselvis skru ut, og inn. Varme kan du jo som sagt glemme, for det er jo væske i systemet. Men, første bud er det viktigste. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Hadde samme på Yanmaren en kraftig skifte nøkkel,så du for sjokk på dette. Ps ikke slå for mye hvis du gjør dette så runder du hjørnene Redigert 3.Oktober.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Njord Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Den der bolten ville jeg gått på med friskt mot. Jeg er helt sikker på at det vil gå fint. Dunk den litt med en hammer. Da får du litt bevegelse i gjengene og gjør jobben enklere. Bruk en litt kraftig skiftenøkkel. Går dette skitt og du får avrundete hjørner, så går du over på en sveisetang av ca denne typen. Bruker du en kraftig type og låser den hardt, så glipper den aldri. Pass på at du låser den slik at det er den øvre delen av håndtaket du presser på. Bruk gjerne en hammer på håndtaket. Får du litt bevegelse i gjengene og den fortsatt er stri, så kan du bevege den litt frem og tilbake samt forsøke å jobbe litt smøremiddel inn i gjengene. Lykke til. Dette går fint. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
ebonita Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Nu vet jag ju inte hur Du har mätt när Du skriver 'firkant mutter 17mm plugg', men på vissa kylvattenpluggar på mina Volvo motorer, som ser liknande ut, så passar det utmärkt med det ½" grepp som finns i vanliga hylsor. I så fall: Om Du har en lite större insexnyckel t ex 14 mm så tar du en motsvarande 14 mm hylsa med ½" grepp och sticker insexnyckelen i den och sedan sätter Du ½" hylsfattningen på pluggen. Hoppas att Du förstår vad jag menar. Sedan vrider Du loss pluggen med insexnyckeln som sitter i den bakvända hylsan. Fattningen på pluggen kan vara lite 'koniskt' och isf kan Du ju försöka knacka på den bakvända hylsan. Det sitter några sådana proppar på mina motorer med zink-pinnar på insidan. Svåra att komma åt, så jag har låtit svarvaren göra motsvarande med sexkantskalle så att jag kan använda olika former av spärrnycklar. Redigert 3.Oktober.2009 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Dette må da være de eneste mutteren (skruen) som skiftenøkkel kan være brukendes. Det går helt sikkert, og er sikkert det beste du kan bruke. Jada, men det er jo problemet. At "proppen" sitter vanskelig til. Og da, er skiftenøkkel ubukelig. Skiftenøkkel er og i alle sammenhenger et dårlig verktøy. Skader både hender og bolter / muttere. Skiftenøkkelen er vel like gammel som mutteren, dengang muttere var firkantet. Men det hører hjemme på teknisk museum. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Må da vere enklere og sikrere å tappe via en slange, og spyle gjennom med ferskvann visst du ikke får alt ut. Den skal jo forsvarlig på plass igjen og det er lett å ødelegge gjengene i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Det må være enklere å kjøre gjennom frostblanding på motoren og dermed unngått å tappe den ned. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
koh Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Skiftenøkkel er og i alle sammenhenger et dårlig verktøy. Tull & tøys & co Skiftenøkkel er etter min mening det beste du kan bruke på dette - self dersom du kommer til. Skiftenøkkelen er bred i kjeften, og vil være det som gir best anleggsflate. Men vær obs på at det er stor forskjell i kvalitet på skiftenøkler, og så må man jo bruke den riktig vei da slik at den bevegelige kjeften kommer ned når man drar håndtaket ned. Så må man etterstramme kjeften etter at nøkkelen er på plass. Hvordan man i Sverige får et 1/2" drivehull til å passe på en 17mm firkantbolt ligger utenfor vår fatteenne -koh Redigert 3.Oktober.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dorge Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 hmm, sorry, men feil vei. den må være opp, ellers vil all kraft komme på tuppen av den bevegelige delen. har du den opp, vil kraften komme innerst. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hvordan man i Sverige får et 1/2" drivehull til å passe på en 17mm firkantbolt ligger utenfor vår fatteenne -koh Hvis man greier å lese og forstå svensk så går alt så mye bedre. Har forøvrig alltid brukt en kongsberg rørtang for å få slike plugger ut hvis rett pipe glipper. Nu vet jag ju inte hur Du har mätt när Du skriver 'firkant mutter 17mm plugg', men på vissa kylvattenpluggar på mina Volvo motorer, som ser liknande ut, så passar det utmärkt med det ½" grepp som finns i vanliga hylsor. I så fall: Om Du har en lite större insexnyckel t ex 14 mm så tar du en motsvarande 14 mm hylsa med ½" grepp och sticker insexnyckelen i den och sedan sätter Du ½" hylsfattningen på pluggen. Hoppas att Du förstår vad jag menar. Sedan vrider Du loss pluggen med insexnyckeln som sitter i den bakvända hylsan. Fattningen på pluggen kan vara lite 'koniskt' och isf kan Du ju försöka knacka på den bakvända hylsan. Det sitter några sådana proppar på mina motorer med zink-pinnar på insidan. Svåra att komma åt, så jag har låtit svarvaren göra motsvarande med sexkantskalle så att jag kan använda olika former av spärrnycklar. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Hiver meg på Koh, skiftnøkkel er et undervurdert verktøy. Fastnøkler har ofte mer klaring på skruehodet enn det man får med en god skiftnøkkel. Sitter den så hardt at du runder hodet med en skiftnøkkel tar du den med rørtang. Selv en kort rørtang er kraftig nok til å vrenge av hele pluggen. Bare ikke forveksle med vannpumpetang (nordlendingetang). Det burde forresten ikke være noe i veien for å varme litt. Selv om det er kjølevæske på innsiden kan du jo varme til 100 grader. Er det brukt locktite på gjengene er det fint med en liten lunk. Er det alu i godset rundt gir det ekstra god effekt. Alu har mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, dvs godset utvider seg mer enn pluggen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
seilnerd Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Yihaaaah...! Fikk mutteren ut! Skal poste bilder og forklaring senere i dag! Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.