Jump to content

Ikke fast slepebåtbase på Sørlandet


LALUNA II

Recommended Posts

SØRLANDET: Det var stor interesse fra kystbyene på Sørlandet om å få slepebåten stasjonert hos seg. Men slepebåten får ikke fast base på Sørlandet. :crazy:

kilde fvn.no

 

Ja da må vi bare vente på neste ulykke/ havari her nede :headbang: så kommer det nok båt her og :sleep:

Edited by LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

SØRLANDET: Det var stor interesse fra kystbyene på Sørlandet om å få slepebåten stasjonert hos seg. Men slepebåten får ikke fast base på Sørlandet. :crazy:

 

 

Ja da må vi bare vente på neste ulykke/ havari her nede :headbang: så kommer det nok båt her og :sleep:

Hva mener du bør gjøres? legge en slepebåt i hver eneste havn langs kysten?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

He he ja kanskje det - den vil nok sikker ligge mest i Kristiansand med en og annen avstikker til Kvinesdal og Farsund for å ta noen jobber i blant.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

BB Connector ankommer Kristiansand Lørdag 31 og går inn i beredskaps-chart for kystverket 01.11.2009 kl 00:00 :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Takker for informasjonen fru Jacobsen

Det var virkelig gode nyheter og de varmer godt i sjelen min og sikkert også i veldig mange andre som er opptatt av bedre beredskap langs kysten :seeya:

Si fra hvis du skal være i beredskap her nede så kan vi kanskje ta en kopp kaffe en gang .

Edited by LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takker for informasjonen fru Jacobsen

Si fra hvis du skal være i beredskap her nede så kan vi kanskje ta en kopp kaffe en gang .

Det kan vi gjøre, er i hvertfall jeg som tar den opp fra Danmark så får vi se.. :sailing:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen, uten at du røper noen hemmeligheter kan du fortelle oss noe om hva beredskaps-charter innebærer. Ligger dere stand by og venter oppdrag, eller kan dere ta på dere andre slepeoppdrag, mens dere venter på ulykkene?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Lippert: det blir vel antakeligsvis en kombinasjon av st/by og andre oppdrag. Men store jobber blir det ikke utenom - Notice'n blir meget kort ved evt. havarier


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Moro du skal se jeg dukker opp og tar fortøyningen ,,har du fått anvisning hvor du skal legge til ?

og for de som er litt mere nyskjerrig på båten så fant jeg litt data om den og bilde

Kan ikke stå inne for at all data stemmer men fant det her

 

bb_connector.jpg

 

 

Båtene er av typen Azimuth Stern Drive Tug (ASD) med 65 tonn bollard pull. Designet er Ramparts 3200/65 Class ASD tug basert på Robert Allan Ltd., Vancouver. De er klasset i Bureau Veritas med notasjoner C+ HULL + MACH, UNRESTRICTED NAVIGATION, AUT-UMS, ESCORT TUG, WATER SPRAY, FIRE-FIGHTING SHIP 1 og har følgende hoveddata:

 

Lengde o.a. 32,00 m Lengde w.1.

30,00 m Bredde11,60 m Dybde i riss 5,36 m Design draft

3,85 m GT

475 IMO Connector

9451549

IMO Coaster

9502685Maskineri

Fremdriften besørges av to ABC 8DZC dieselmotorer hver med ytelse på 1945 kW v/1000 o/min som er koblet til to Schottel SRP 1515 CP rorpropellere. Cruising range er minimum 3000 nautiske mil, og bollard pull er på 65 tonn forover og 58 tonn akterover.

Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62 M motorer hver med ytelse på 199 kW som driver hver sin Leroy Somer generator. Nødaggregatet består av SISU 4DSRM motor på 70 kW og Leroy Somer generator.

Pumpeleverandører er IMO, Standart og ABS (Fi-Fi), og Westfalia og DVZ har levert separatorer. Kompressorer er fra Atlas Copco, og ventilasjonsanlegget er en Bitzer leveranse med Carlyle kompressor. Isoleringen er utført med Paroc-Rockwool.

Brannsikkerheten ombord blir ivaretatt av et brannslukkingsanlegg fra Almar, og VDL Klima har levert boxkjølere. Bjørge-Moland har levert alarm- og kontrollsystemet for maskinrommet.

 

Dekk/diverse

FFS har levert Fi-Fi systemene med kontrollsystem og pumper. Fartøyene er hver utstyrt med 2 x Norgear forkant gear type FVIC 260 for drift av brannpumper. Lion Rubber har levert fenders, og dekksmaskineri er RRM leveranser type Rauma Brattvaag. Vindusleveransen er fra C. C. Jensen, og Libra Plast har supplert utvendige dører. Knuckle boom kranen er fra Kardelen.

Viking har levert redningsutstyr, og davit for MOB-båt er fra Ned-Deck. Aqua Signal har stått for lanterner, mens lyskastere er fra IBAK.

Båten er arrangert med to enkeltlugarer og to dobbeltlugarer samt to offiserslugarer for kapteinen og maskinsjefen. Isolamin har levert innredningspaneler og -dører er fra Momec. To styrestoler er type Norsap NS 1000.

 

Elektronikk

Den elektroniske broutrustningen inneholder blant annet Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-150 DGPS, Furuno DS-80 speed logg, Cassens & Plath magnetisk kompass, Raytheon autopilot, Furuno FM-2721 VHF radio, Furuno MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, FA-150 AIS, Jotron Tron TR-20 VHF, Tron 40S EPIRB, Tron SART radartransponder, Furuno Felcom-15 Inmarsat C og Zenitel intercom.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

He he, ja du fikk med deg det meste der :-), vet ikke helt hvor vi skal ligge enda men borte ved Beni en plass kanskje?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja du er observert med ditt første slepeopdrag også :flag:

Så deg taue lekteren over byfjorden til gamle KMV tomta

 

Så da får vi jo bare gratulere BB Connector med mannskap med ny havn/base på Sørlandet :cheers:

Jasså du har sett oss alt? ikke dårlig - vi får ta en kaffe en dag da :sailing:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...