VC18 Startet 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2009 Båten er på land og siste del av vinterkonservering av motoren, Yanmar 3gm30F, var å skifte impeller. Her var to av seks vinger borte og den har vel trolig hatt omtrent halv pumpekapasitet. Jeg skiftet impeller i fjor på forsommeren og trodde at den skulle vært i orden og at skiftingen bare var forebyggende. Vannpumpa er ei Johnsonpumpe og på tross av at jeg kjøper impelleren som en orginal Yanmardel til Yanmarpris står det JOHNSON 810 B1 på den. Motoren skal forøvrig være europeisk bygd. Har opplevd at en av vingene har blitt borte før på samme motoren, men aldri på de to yanmaren og den ene volvoen jeg har hatt tidliger. Hvorfor skjer dette på denne motoren, er det noe jeg kan gjøre for å hindre at dette og hvor er de tilsammen fire vingene som har løsnet fra impelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Hei. I min manual står det faktisk 1000 timer men min erfaring er at den bør kontrolleres hvert år og skiftes annenhvert år dersom båten kjøres f.eks 200 timer i året.... (det viktigeste vil uansett være og ha en i reserve og ha verktøy slik at du er istand til å skifte om det skulle bli nødvendig) (Det er mulig at den faktisk kan gå 1000 timer, har alltid skiftet før noe skjer) Magne Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Skift hver 300 time bedre før, enn for sent Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Mulig kammen er dårlig og river vingene av.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
VC18 Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Motoren går ca 100 timer hver sommer. Resten bruker jeg klutene. Har ikke timeteller, men bruker ca 250 liter diesel i løpet av sommeren og det blir omtrent 100 timer. Det blir jo ei krone timen i impellerkostnad. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 (redigert) Impellere på Yanmar går lenge hvis det ikke er noe feil. Snakket nylig med en Yanmar mekaniker og han hadde en ny rekord. 2000 timer og 15 år gammel motor Byttet impeller, men den gamle var ikke ødelagt. Jeg bytter hvert 3-4 år. Ingen vits for de gamle er som nye, men for sikkerhets skyld. Noe slikt som du beskriver betyr at noe er feil eller feil montert. Hadde du hatt VP hadde det kanskje ikke vært så rart? Byttet hvert andre år på VP. Redigert 3.Oktober.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2009 Kan det være at sjøvannet i denne båten har ekstra lang og tung vei frem til impeller.Tenker på om vannet renner ut når motoren stoppes og når den skal startes igjen går det ei stund før den får sjøvann, altså går tørr ei tid før den får kjøling. Impeller setter jeg ikke i igjen på høsten, men først til våren. Vet ikke om akkurat det betyr noe ,men da slipper den å stå bøyd hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.