Syvert Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Syvert er helt sikkert på sjøen i sin Storebro, men han kommer vel sterkt tilbake med sine meninger og hva KNBF vil og kan gjøre i sakens anledning.Hei Jo-Eirik og andre "værfreaker" Jeg har dessverre tilbrakt de siste 14 dagene mellom jobben og sengen på grunn av en akutt mageinfeksjon. Det verste var at jeg bare kunne drikke vann!!! Derfor har jeg ikke kunnet delta i den interessante meningsutvekslingen (værmeldingen) her på Baatplassen! Jeg må innrømme at jeg ble noe overrasket over at hverken hovedredningssentralen, Rogaland Radio eller redningsskøyta kunne fortelle meg hvilken bølgehøyde jeg ville møte rundt Jæren der og da! Jeg spurte ikke om bølgehøyden neste dag og ikke i neste uke, men akkurat NÅ! For båtfolket er ikke dette et spørsmål om man skal ta frem bikinien eller islenderen. Det er et spørsmål om fartøyets og besetningens sikkerhet! Dette gjelder spesielt for førere av fritidsbåter hvor usikkerheten er omvendt proporsjonal med fartstiden. Jeg er hjertens enig med Jo-Eirik. Dette må vi gjøre noe med så snart som mulig og helst allerede i god tid før neste båtsesong. Vi kan rett og slett ikke fortsette med å sette prislapper på sikkerhet, det seg være på sjøen, veien eller i luften! Det er et fornuftig prinsipp at alle har et selvstendig ansvar for egen sikkerhet og et solidarisk ansvar for andres sikkerhet, men når dette beviselig ikke er godt nok har myndighetene et ansvar for å ta vare på dem som trenger hjelp. Det å konkurranseutsette sikkerheten er en dårlig ide! Sakkyndig råd for fritidsbåter skal ha møte i begynnelsen av september. Jeg vil anmode om at saken kommer på dagsorden på dette møtet, slik at rådet forhåpentlig kan henstille til poltikerne å bevilge de få kronene som skal til for at båtfolket kan få et oppdatert vær- og bølgevarsel, i alle fall i perioden fra 1. juni til 1. september. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 12.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2004 Jeg må innrømme at jeg ble noe overrasket over at hverken hovedredningssentralen, Rogaland Radio eller redningsskøyta kunne fortelle meg hvilken bølgehøyde jeg ville møte rundt Jæren der og da! Jeg spurte ikke om bølgehøyden neste dag og ikke i neste uke, men akkurat NÅ! For båtfolket er ikke dette et spørsmål om man skal ta frem bikinien eller islenderen. Det er et spørsmål om fartøyets og besetningens sikkerhet! Dette gjelder spesielt for førere av fritidsbåter hvor usikkerheten er omvendt proporsjonal med fartstiden. Det å konkurranseutsette sikkerheten er en dårlig ide! Sakkyndig råd for fritidsbåter skal ha møte i begynnelsen av september. Jeg vil anmode om at saken kommer på dagsorden på dette møtet, slik at rådet forhåpentlig kan henstille til poltikerne å bevilge de få kronene som skal til for at båtfolket kan få et oppdatert vær- og bølgevarsel, i alle fall i perioden fra 1. juni til 1. september. Hei Syvert! Ser ut til at sjøgangen rundt Jæren og de siste dagers vanningsperiode har bekommet deg vel! Kommer ihu en frase fra en amatør-vise på 70-tallet: "....når skitten faller ned på sjefens hatt, da får vi en miljø-debatt!" Nå ja, spøk tilside. Jeg har tatt opp spørsmålet om kvaliteten av vær/vind/bølge-varsel flere ganger her på baatplassen. Denne gangen kan man ha i utsikt at noe vil skje! Positivt! Bevilgning eller ikke, jeg synes situasjonen slik den er, litt er til å skamme seg over for den/de som måtte ha ansvar for sikkerhetsaspektet ved vær/vind/bølgevarsel-tjenesten. Dagens kunnskap om dette er betydelig forbedret de siste ti-årene, dette er satt i system ved hjelp av matematiske modeller - parallelt med utviklingen av datamaskiner og eksplosiv vekst i regnekraft. Når disse hjelpemidlene er der, kompetansen for bruk av dette er på plass - hvorfor er ikke et bedre varsel for almenheten realisert for lenge siden? For almenheten er varslene ikke bedre enn for 20 år siden! Kunne det, Syvert, være en idé å se litt på varslene i våre naboland, gå litt i tenkeboksen og lage en begrunnet skisse av hva man burde får på plass? Eller er saken så overmoden at det ikke behøves? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.