A.Chr Startet 3.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2009 Hei Har en dieselpumpe som jeg forstår er fra, 1960, (hvis jeg har forstått tall og bokstaver) Finnes det manual å få tak i til denne? Problemet er at jeg får diesel inn i pumpa, men ikke ut til dysene. Har forstått at den er vakumregulert, men den skal vel uansett gi diesel på tomgang? Hvor farlig er det å begynne å skru på disse selv? Hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Kan hende at pumpeelmentene har satt seg hvis pumpa ikke har gått på lenge. Hvis du ikker har plukket opp slike før, så er det ikke å anbefale å demontere den Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
A.Chr Svart 3.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Motoren gikk fin på torsdag forrige uke, men ville ikke gå på torsdag denne uka. AC Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2009 Den burde vel fyre da ja, men vacuumregulatoren er jo avhengig at motoren fyrer for å regulere riktig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TMe Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Du klarer sikkert å skru av det store rektangulære lokket bak matepumpa som vist på bilde 2. Da kan du se om tannstanga som vrir elementene beveger seg når du betjener stopparmen. Står tannstanga i stoppstilling vil nok motoren ikke kunne gå. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Får du normal mengde diesel ut av lufteskruene på dieselpumpa når du kjører på startmotoren? Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Har hatt av det lokket, men ikke tittet noe mer, skal prøve det igjen. Spruten står ut av lufteskruene når jeg drar den på starteren, så er vel mulig det er stopperen som har hengt seg innvendig i pumpa, eller brukket, akselen går fint på utsiden. AC Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hadde samme systemet på min tidligere Scania motor (D8 R01) Kaldstartfunksjonen virket på den måten at en åpnet for dieseltilførselen på samme hendel hvor stoppfunksjonen var. Trakk bare denne ut og motoren startet med første forsøk. Prøvde du dette som jeg skrev om tidligere? Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Hilmar 2 Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hva slags motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
A.Chr Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Hei. Har ikke prøvd å trekke den ut enda, men skal gjøre et forsøk imorgen. Dieselpumpa sitter på en Bedford 330 AC Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Er du sikker på at pumpen går rundt. Var borti en lignende pumpe engang som hadde røket halvmånekilen på akselen, den gikk også dårlig.......... Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 6.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Da fant jeg feilen.Takk for tips. I vakumdelen av pumpa sitter det en bolt som fungerer som føring, denne var såpass rusten at stoppen hengte seg opp og ikke ble med tilbake, det er også hull i membranen som styrer pumpa, noen som vet hvor man kan få tak i deler til en så gammel pumpe? evt, forhandlere av bedford? Hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Hadde noe som heter Jahre diesel i Oslo, men jeg tror ikke de eksisterer noe mere Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TMe Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Ang. deler vil jeg foreslå et verksted som reparerer dieselpumper. Det finnes fortsatt en del av disse rundt omkring i landet. Jahre diesel forekommer meg at er overtatt av Sørensen&Balchen. Membranen er trolig laget av tynt skinn/lær, Kanskje det lar seg lage en ny om man har noe høvelig materiale. På Bosch sine vakuumregulerte pumper skulle membranen regelmessig smøres med motorolje via en liten oljekopp for å holde den myk. Der var også et lite luftfilter som må holdes rent. Dette for å slippe innpå luft på membranet på motsatt side av der hvor det dannes vakuum. Det er dette som får tannstanga til å bevege seg. J.O.Jæger i Bergen var i sin tid store på Bedford. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2009 Jo da, de eksisterer, men er overtatt av Sørensen & Balchen og holder til i Rosenholmveien 10 på Holmlia. Fikk nettopp overhalt dysene til Yanmar'n der. Flinke folk som jobbet raskt, min kontakt der var Per Erik Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
A.Chr Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Kanskje jeg eventuelt kan bruke materiale fra pusseskinn, det virker som det er ganske likt, bare begynt å smuldre opp litt. Anders Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 7.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2009 Det var skinn som var membranen. Skinnjakka fått gjennomgå, så nå er ny membran underveis. Anders Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.