Jump to content

1 år gammel Eberspächer D5 starter ikke. Kan eg lese av feilkoder?


Birchwood 320

Recommended Posts

Har letet på forumet etter svar men finner ikke noe . Den starter på ventilasjon som den skal. Setter den på varme så hører en viften begynne og går i 2-5 sec og stopper. Den kommer ikke i gang med oppstarten engang. Måler strøm på glødeplugg. Den begynner på 1 volt og stiger i desse sekundene opp til 8,3 volt. Dette skjedde bare pluttselig da eg her om dagen startet varmeren og etter et min og to startet eg en motor for å lade litt strøm. Etter det vil den ikke mer.

 

Det må nevnes at eg har stabil 13,93 volt ut til varmer. (24-12 volt DC/DC konverter.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Har du sjekket om dieselpumpa starter? Du hører det ved en ganske markant tikking.

 

Problemet med de elektronisk styrte varmerne er at de har feilminne - så om du har 2-3 mislykkede startforsøk på varmeren så starter den ikke forde den " vet" det er noe feil - og da starter ikke pumpa for å unngå at varmeren fylles med diesel. Feilminnet kan kun slettes av de som har utstyr til det.

 

Jeg har selv erfart samme type problem som deg - problemet var defekt glødetråd - hvilket ikke er ukjent. Jeg fikk byttet den på garanti i sommer. NordWest har i høst tatt service på varmeren og skal også bytte termostaten og muligens styringsenheten ettersom det er en svakhet ved den modellen jeg har (den er vel produsert i 2007 tror jeg)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Feilminnet kan kun slettes av de som har utstyr til det.

 

Har du timer med muligheter for å hente ut feilkoder så kan du slette feilkodene selv. Problemet med Eber er at det finnes nærmest et utall ulike timere, noen av dem kan benyttes for utlesing og sletting av feilkoder, andre ikke.

Her er et eksempel på en som kan: http://www.eberspaecher-bilvarme.no/servle...EasyStart_T.pdf

Link to post

slik så glødepluggen min ut - symptomene var de samme som hos deg.

 

bilde037.jpg

 

kommer du til baksiden av varmeren tar det deg 10 minutter å sjekke den. Mener å huske at det er en 17mm nøkkel som trengs.

 

vet ikke hvordan styringen er på strømmen - kan være at det er en føler som reduserer volten inn til glødepluggen om noe er feil.

Link to post

Kan ikke fortelle deg hva som er feilen med varmeren, men kanskje feilen oppsto da du startet motoren omtrent samtidig med varmeren? Du sier du startet opp for å lade. Burde ikke føre til skade men kanskje til at ikke varmeren fikk nok strøm i startøyeblikket og dermed ikke ville tenne normalt.

 

Burde ikke føre til at du ikke fikk tent den senere, men som en beskriver over her, kan ha ført til "feilminne".

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Eg fekk demontert glødepluggen og ganske riktig den var brent av. Du fekk rett Bitteliten. Takk for tips. PS det er 19 mm pipe for å få den av..

Så spørs det kor eg kjøper denne i bergen. (Skal dit i morra) Og ka den koster.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Forbered deg på et sjokk: Glødeplugg til min Eber D2 kostet over 900! Og vær forberedt på at lokal pusher ikke har slikt på lager. Det er sjeldent at disse glødepluggene, i hvert fall de for D2 og D4 ryker.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Eg fekk demontert glødepluggen og ganske riktig den var brent av.

 

Har en gammel Webasto i garasjen, har laget ny plugg til denne noen ganger. Benyttet rustfri sveisetråd og funker som pokker, koster lite siden jeg har det jeg trenger.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Ja eg gjorde det. Vet enda ikke hvordan eg skal få den ut av hullet den sitter i da men men..

Forøvrig er eg godt fornøyd med denne varmeren MEN. Det er tydelig at å la den gå å surre på lav effekt liker dein ikke. Det var godt med sot og greier på dette gitteret.

 

Glad det ikke kostet meir for den glødepluggen er eg og..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...